►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Unele restaurante au nişte politici ciudate de preţ. Înţeleg dorinţa de a vinde mâncarea cât mai ieftin, deoarece la acest capitol compară lumea preţurile şi clasifică restaurantele, iar profitul maxim să-l obţii din vânzarea de băuturi alcoolice şi nealcoolice. Pare logic, chiar dacă este enervant pentru client.
Problema este când restaurantele nu aranjează un pic preţurile la băuturi. De exemplu la Oxygen Club din Sun Plaza, un loc cu mâncare bună şi biliard şi bowling şi terasă mişto, o cutie de Cola (şi restul) costă 8 lei. 0,33 litri de lichid la 8 lei, da? În acelaşi timp, o bere Beck’s este tot 8 lei, mai multă şi la acelaşi preţ, şi este bere, merge mult mai bine cu mâncarea şi terasa. Eşti cu maşina? O bere fără alcool de 0,5 litri, e drept că Stella, adică foarte nasoală ca bere fără alcool, costă 9 lei. Mai bine bei jumătate de litru de bere fără alcool cu doar un leu în plus faţă de un suc dulce, nu?
Problema este la cât câştigă restaurantul care face acest măreţ plan. Hai să facem calculul de cost de intrare, ieşire şi marjă:
Aţi înţeles unde bat. Punând băuturile simple la un preţ mare, sunt împins să le beau pe celelalte, care însă aduc profit mai mic restaurantului.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
17 comentarii
13/08/2011 la 1:27 PM
Comercianții din România nu se pricep la comerț…
The Fan(Citează)
13/08/2011 la 1:59 PM
Cum spunea The Fan, romÂnii habar nu au de comerţ şi de servicii de calitate. În special la localurile din Arad şi din Timişoara am observat că aceştia încearcă să-şi amortizeze cheltuielile colosale care le aruncă pentru un local nou şi kitschos cât mai repede cu putinţă. După aceea să vândă localul sau să falimenteze.
Şi afacerea asta de localuri e o bulă ce se umflă şi se va sparge la un moment dat. Nu e posibil ca pentru un lounge sau cafenea să fie adaos de 200%-300% la băuturile de consum maxim (produse cu cafea, răcoritoare) şi să scape uşor.
Românii însă pun botul la “ce e nou, e bun”, de aceea localurile noi sunt mai circulate. În cazul meu, toate cafenelele cu preţuri de genul pe care le-am frecventat ori au dispărut, ori au devenit atât de puţin circulate din cauza altora mai noi, încât le-a uitat lumea şi sunt goale. Românul are simţ de pieţar dar nu de antreprenor.
Se vor normaliza probabil toate aceste extravaganţe şi nu vei lăsa 10% din salariu la o ieşire într-un weekend.
rats(Citează)
14/08/2011 la 10:37 AM
@rats: da, sper sa ai dreptate. Am observat si eu ca localurile cu preturi ok si calitate decenta rezista pe piata, in timp ce alea nesimtite sunt efemere.
@Sorin: foarte multi o beau ca pe apa. Sa bei vin la masa la un restaurant nu e ceva des intalnit la noi, din cate am vazut. Putini iau in calcul posibilitatea asta, majoritatea baga 2-3 beri la o masa, indiferent de mancare, si aia e.
@Specter: pai cine nu vrea alcool bea bere fara alcool. E mai multa, nu e dulce ca sucul, e mai eficienta la bani, asta zic. Calculul pret/cantitate te impinge la bere fara alcool, dar restaurantul castiga mai putin din aceasta alegere. raportul pret/cantitate ar trebui sa fie cam acelasi pentru orice bautura, astfel incat daca esti mare fan Fanta sa nu simti ca iei o teapa gigantica band asta, in timp ce altii beau mai mult cu mai putini bani.
Nu stiu ce tot ii zici cu TVA-ul inainte. Ti-am zis ca in general firmele fac calculul fara TVA pentru ca acela e pentru stat. Pentru usurinta intelegerii articolului, eu am preferat sa pun aici preturile cu TVA, dar daca vrei in mod special, ok:
– cola la cutie, 0,80 lei intrarea, 6.45 lei pretul de vanzare, restaurantul castiga 5.65 lei
– Becks la sticla, 1,61 lei intrarea, 6.45 lei pretul de vanzare, restaurantul castiga 4.84 lei.
– Stella fara alcool, 2.01 lei intrarea, 7.25 lei pretul de vanzare, restaurantul castiga 5,24 lei.
Preturile acum sunt fara TVA. Ce anume nu mai ramane valabil din ce am zis eu? In continuare e mai ok pentru mine sa iau Becks, ca e mai mult, dar restaurantul castiga mai putin in acest caz. In continuare merita sa iau Stella, cu 1 leu mai scumpa, dar mai multa si nu dulce, iar restaurantul castiga mai putin.
@nashu: vreo doua sticle, dar depinde daca sunt cu masina sau fara.
nwradu(Citează)
13/08/2011 la 3:34 PM
Dar te-ai intrebat cati consuma berea in cadrul restaurantului?:). La o masa copioasa (nu vorbim de fripturi si mici) – nu merge berea:). Ori un vin bun, ori un suc:). Cum ar fi sa bei la o supa de pui – bere:D?
Sorin(Citează)
13/08/2011 la 3:53 PM
Ţi-ai răspuns singur la întrebare: “berea merge mult mai bine cu mâncarea şi terasa”. Majoritatea clienţilor vor prefera berea şi tu vrei să-i convingi să aleagă prima variantă dintre “a cumpăra” şi “a nu cumpăra”. Sucurile se consumă numai în anumite situaţii, de exemplu de către şoferul unui grup, de către abstinenţi şi de către fetiţe… în cazul ăsta clientul nu se mai întreabă dacă bea ceva sau nu, ştie că bea şi ştie că ceea ce va lua nu va fi bere. Ceri un preţ mai mare pentru că cererea e inelastică.
Obţii un profit mai mare dacă vinzi 99 de beri + un suc la suprapreţ decât dacă ai da 60 de beri şi 40 de sucuri la aceeaşi marjă. Oricum, ca să creşti vânzările la sucurile alea (să atragi şi alţi clienţi decât ăştia cu cerere inelastică) ar trebui să le dai la un preţ mult mai apropiat de preţul pieţei, pentru că produsul ăsta poţi să-l cumperi de la un chioşc cu 3 lei/0,5 l şi să-l bei imediat după masă (dacă nu chiar să intri cu el), pe când cu berea nu prea merge.
Nu contează că ambele sunt lichide, berea şi sucurile au pieţe cu caracteristici diferite.
P.S. Vezi că ultima dată când ai zis de preţuri de intrare/ieşire ai zis că se calculează fără TVA, iar acum le foloseşti într-un context în care în mod clar e inclus şi ăsta… Hotărăşte-te.
Specter(Citează)
14/08/2011 la 1:04 AM
Cate beri consumi cand consumi bere? Ce consuma cei care nu beau martini acasa?
nashu_mare(Citează)
14/08/2011 la 11:02 AM
Asta pentru că tu eşti mai iubitor de martini. Românii sunt unii dintre cei mai mari băutori de bere din Europa. E normal ca localurile să se bată in preţuri mici la ce se consumă mai des. In plus, berea se bea in cantitate mare, pe când berea fără alcool, nu. Pe cine ai auzit lăudându-se “am ras aseară la meciul cu francezii 6 beri fără alcool”?
@rats
In afară, adaosurile sunt şi mai mari. Cum altfel ar putea fi o bere 5 euro prin baruri?
nashu_mare(Citează)
14/08/2011 la 2:15 PM
De ce as bea bere fara alcool cand sunt cu masina cand pot sa beau apa?
Serios beau bere cand pot dar cea fara alcool mi se pare inutila, mult mai bine bei un suc.
alex(Citează)
14/08/2011 la 2:47 PM
@alex: depinde, Bavaria sau Holsten sau Ursus au gust ok si in varianta fara alcool. Sunt mai bune decat apa si mai ieftine la suta de mililitri, daca te intereseaza eficienta.
@nashu: nu asta conteaza. Nu ma intereseaza daca romanii beau bere si de la robinet. Zic doar ca strategia de preturi este prost facuta. Tu vrei sa vinzi si suc si bere. Daca faci preturile cum trebuie, te asiguri ca cei care vor sa bea suc (o gramada care beau Cola indiferent de ocazie si moment) raman cu impresia ca nu-i furi de bani platind exorbitant pe suc. Asta inseamna ca se vor simti ok la tine in restaurant, vor considera ca “merita” si vor reveni. Aia care vor bere vor bea bere, dar nu vor ramane cu gandul “ba ce aia ma-sii, si berea si cutia de suc e tot 8 lei?”.
Trebuie sa-ti multumesti toti clientii. Sunt o gramada de localuri in care lumea nu merge pentru ca se gandeste ca preturile sunt exagerate la apa/suc/bere. In exemplul dat de mine aia care beau suc (din diverse motive: soferi, nu beau alcool, nu le place berea etc) simt ca in acel local sunt trasi in piept. “las-o dracului, dau pe o cutie mica de suc cat pe o bere mare? In conditiile in care Cora este la parter, iei de acolo cutia cu 1 leu si o dai cu 8?!?”.
E irelevant cata bere beau romanii pe cap de locuitor. Scrie si in statistici ca 80% din consumul de bere la noi se face acasa, iar la acest capitol diferim mult de celelalte tari.
Bere la 5 euro? Am dat atat doar in Venezia, dar era malul apei langa Palatul Dogilor. In rest am baut cu 1-2 euro halba sau berea la sticla.
nwradu(Citează)
14/08/2011 la 4:12 PM
@nwradu – da-mi voie sa te contrazic la preturile in afara:
Praga – mai – 2,20E cea mai ieftina
Berlin – mai – 3,70 E cea mai ieftina ( 4,20 Maxim )
Franta – 3 euro
Barcelona – 3 euro
Londra – 4 Lire
La unele produse vandute in HoReCa au adaos incredibil,dar si costurile fixe si variabile sunt mai mari ca la noi.
marian(Citează)
14/08/2011 la 7:50 PM
lasa-ma prietene cu 3,70 in berlin. pe unde am fost incepeau de la 2 euro/333ml.
mie mi se pare mult mai aiurea ca in unele localuri, sticla de apa este mai scumpa decat berea !!!
KillMe(Citează)
14/08/2011 la 7:59 PM
Killme, apa o bei de sete. Berea o bei de chef.Contrar a ceea ce spune @nwradu, barurile nu au nicio datorie să vândă din toate produsele ci, din contra, vor să le vândă pe alea la care au rulajul cel mai mare. Dacă ceva are rulaj mic şi stabil, indiferent de preţ, va fu vândut, evident, cu un preţ mai mare.
nashu_mare(Citează)
14/08/2011 la 8:04 PM
pai eu cand sunt sofer am 2 optiuni majore: bere fa sau apa. si cand vad ca bautura care contine APA+malt+hamei e mai ieftina decat apa, chiar daca berea aia nu are un gust deosebit, o aleg.
KillMe(Citează)
14/08/2011 la 8:18 PM
Eu, ca şofer, am făcut un calcul şi (bere + taxi) mai ieftin decât (apă + benzină). Şi mai plictisitor.
nashu_mare(Citează)
14/08/2011 la 9:44 PM
Radule, în primul rând nu are sens să te legi de faptul că restaurantul câştigă “mai puţin” vânzând o bere decât vânzând un suc. Dacă-i scad preţul, cutia de cola nu o să rămână în continuare cel mai profitabil produs al lor, în cel mai bun caz o să fie la fel de profitabil ca sticla de beck’s…
Ce încerci de fapt să zici e că pentru restaurant e mai ieftin să cumpere un litru de suc decât un litru de bere, deci la preţuri de vânzare echivalente ar scoate un profit mai mare pe litru din suc… dar chestia asta chiar nu are nici o relevanţă… Pe patron îl interesează profitul total şi profitul pe bucată (împreună cu numărul de bucăţi vândute), pentru că produsele alea nu se vând la kil… se vând în sticle cu volume diferite. Câţi dintre oamenii care beau două sticle de bere la o masă le-ar înlocui cu trei cutii de suc, la acelaşi preţ? Câţi dintre ăia care beau o singură sticlă o să dea un pic mai mult pe două cutii de cola? Gândeşte-te că sucul e produsul ăla pe care-l dau “gratuit” la fast-food-uri, pentru că nu se vinde decât în pachet…
La urma urmei, dacă compar preţurile raportate la cantitate (ceea ce în treacăt fie spus mi se pare destul de ciudat şi nereprezentativ pentru piaţă), de ce să nu le compar şi pe-alea raportate la preţurile din carrefour? Să-mi dea suc cu 4 lei la o bere de 8, ca să fie amândouă de 4 ori mai scumpe ca-n magazin! Altfel nu cumpăr, că-i hoţie pe faţă!
Ce vrei tu este ca patronii de restaurante să încurajeze concurenţa între două produse substituibile din meniu… ceea ce pentru ei este o idee proastă. E mult mai logic să-şi separe clienţii după preferinţele de bază, să le dea puţine opţiuni şi să maximizeze preţurile pe fiecare segment. Dacă nu-ţi place poţi să nu mai cumperi băuturi de la restaurante şi să critici practica asta pe blog în calitate de consumator, în speranţa că se vor schimba preferinţele pieţei, dar asta nu înseamnă că este un business prost.
Cât despre TVA, nu cred că am dat de înţeles că ar trebui calculat aici… Am zis doar că n-ar trebui să vorbeşti de valori de intrare şi ieşire în cazul ăsta, din moment ce le-ai definit deja în sens contabil, fără TVA, pentru că îi induci în eroare pe cititorii care se educă de pe blogul tău… doar atât :D
Specter(Citează)
14/08/2011 la 11:30 PM
@Specter: ce vreau am zis in ultimul comentariu. Vreau ca omul sa nu se simta inselat indiferent ce ar comanda. Daca ii place sucul, sa nu simta ca sucul e mai scump decat berea. Daca vrea apa, atunci sa nu spuna, precum KillMe, ca berea fara alcool este mai ieftina decat apa chioara. Cum se vand, ce profit face fiecare bautura, rulaj… astea erau doar exemple pentru a arata ca sistemul de preturi este prost gandit.
Din partea mea sa dea cu ce pret vor ei marfa, inclusiv adaos 1000%. Dar preturile sa fie astfel gandite incat sa para ok.
nwradu(Citează)
15/08/2011 la 12:21 AM
Nu toată lumea e deranjată de diferenţa de preţ… De obicei când se merge în grup la terasă la o bere şi cineva îşi ia suc, se face mişto de el… Faptul că-l şi costă mai mult rezonează tematic cu percepţiile noastre culturale, deci e perfect acceptabil…
Specter(Citează)