un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestorePC GarageFlipSecomAltex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Terasa “La Trenulete” (update: s-a închis)

18 Jul 2011  ·

TEHNOLOGIE  ·

34 comentarii

Update: s-a închis de tot după ce se mutase în hotel Caro.

În localul “La Trenulețe” comanda îți este adusă de un tren de jucărie ce rulează pe o şină care trece pe lângă mese. Alaltăieri am aflat de ea, ieri deja eram acolo ca să o văd cu ochii mei. Clipul de mai jos spune tot.

Preţurile sunt chiar ok, un suc e 5 lei, o bere 9 lei, o cafea Julius Meinl super bună costă 6 lei. Altceva nu au în afară de varietarile suc-bere-cafea-apa, dar nu pentru meniul bogat mergi acolo, ci pentru atmosferă.

Au doar 5 mese, aşa că nu strică să faceţi întâi o rezervare (tel 031.436.25.65, program 12-22 în fiecare zi), dacă mergeţi mai la orele serii. E un loc potrivit pentru oricine, eu m-am simţit din nou ca în copilărie şi am fost foarte încântat să văd trenuleţele cum merg pe lângă mine. Dacă aveţi copii, sigur se vor simţi excelent acolo (dar mai mărişori, ca să stea cuminţi şi să nu tragă de sine şi trenuri, că n-ai voie să le atingi).


Acum partea tehnică sau cum cred eu că funcţionează sistemul de trenuleţe.

La fiecare masă ai două butoane. Îl apeşi pe cel roşu, vine drezina şi se opreşte singură la masa ta. Pui în ea bileţele cu comanda, apeşi butonul verde, iar drezina pleacă şi după un timp vine trenul mare care îţi aduce produsele. Opreşte automat la masa ta, ridici produsele din tren, apeşi butonul verde ca să-i dai “liber” şi acesta se întoarce la bucătărie.

M-am întrebat cum face trenul să se oprească singur la masa care trebuie. E simplu, cred că are un contact magnetic pe el şi astfel se poate ști unde a ajuns trenul. Ştiţi cum funcţionează contactele magnetice, care de obicei se pun pe uşi sau pe geamuri pentru a da o alarmă că au fost deschise? Pe ușă se montează un magnet, iar pe tocul ei un comutator care de fapt este un circuit electric conectat la centrala de securitate. Magnetul închide circuitul atunci când este lângă el (adică ușa e lipită de tocul ei, adica e închisă), iar această închidere şi deschidere şi deci circulare sau blocare a unui mic curent electric semnalizează că o uşă este închisă sau deschisă.

Similar este şi aici. Pun pariu că trenurile au magnetul pe ele, sub locomotivă, iar din loc în loc între șine este un astfel de comutator electric. Când eu apăs butonul roşu al mesei mele, sistemul de comandă (un computer, o mică centrală de comandă, ce-o fi) trimite drezina pe traseu. Magnetul de pe drezină închide cele câteva comutatoare puse strategic pe sine, astfel încât centrala poate şti că vagonul a trecut de macaz, a trecut de masa 1, acum a ajuns la masa 2, acum a ajuns la masa 3. Dacă butonul roşu apăsat a fost de la Masa 3, atunci în momentul în care drezina este acolo centrala taie curentul prin șine şi vagonul se opreşte. Pun biletul în el, apăs butonul verde, curentul prin șine revine şi vagonul merge în continuare, face toată bucla şi revine la bază.

Pe traseu există şi un macaz, iar înaintea lui trenurile încetinesc, pentru a-l aborda cu viteză mai redusă. Asta se face tot cu un astfel de contact pus înaintea macazului, iar când trenul trece peste el se închide un circuit electric, care închidere chiar şi pentru o secundă îi spune centralei de control pe unde a trecut trenul. Curentul prin circuit este redus şi deci viteza micşorată. Cei care s-au jucat cu trenuleţe ştiu la ce mă refer.

Mănunchiul de fire de sub șine spune acest lucru. Sunt 5 cabluri trase, probabil unul pentru fiecare masă, ducând prin ele semnalul de la contactele magnetice la o centrala de control.

asus s5507

    34 comentarii

  1. O idee geniala…..

      (Citează)

  2. Mama ce explicatie! Asa-i ca tu nu ai avut trenulet cand ai fost mic? Altfel, stiai automatizarea. :)

    Magnet =))

      (Citează)

    • Dar cum e mestere sistemul atunci? Ia ca poate vrei sa-mi cumperi un suc acolo candva si sa-mi explici. Te las pe tine sa compostezi, daca vii imbracat ca in gravatar.

        (Citează)

  3. Eu aveam trenulet in clasele primare, nu mai imi aduc aminte multe lucruri.

    Prima chestie pe care ar trebui sa o stii e ca linia nu este continua. Din loc in loc este segmentata astfel incat segmentele sa poata fi alimentate sau nealimentate (cum ar fi statiile) separat. Asta e ce tin minte exact. Mai tin minte si ca trenuletul era comandat de un sistem de automatizare de genul “cu relee si butoane interdependente”. Cand apesi tu sa comanzi sa vina trenul, practic ai alimentarea pornita pe tot circuitul cu exceptia portiunii din fata ta, unde locomotiva se va opri.

      (Citează)

    • Cam complicat ce zici tu acolo, presupunerea mea are sanse mai mari sa fie adevarata.

      Chiar daca ar fi 50%-50% sansele, a mea e mai simpla, deci de obicei adevarata :P

        (Citează)

  4. E complicat doar de proiectat. Te asigur ca asa erau trenuletele pe vremea mea. Trebuia sa fii aproape inginer sa le montezi corect, fara schema. Este, in orice caz, cea mai ieftina solutie posibila. Ca acum poate s-or mai ieftinit switchurile si montajul asta o fi altfel…

    Altfel, prin interconditionari de genul asta lucreaza majoritatea fabricilor de la noi. :D

      (Citează)

  5. Da-o ma incolo, daca si asta e post pervers, incat sa intru la moderare…

      (Citează)

    • Daca te uiti la film, vezi ca vagoanele raman cu luminile aprinse atunci cand se opresc, deci nu se taie curentul de tot.

      Din experienta mea cu trenuletele, daca o sina e intrerupta undeva atunci trenul ingheata fix acolo, ceea ce nu se intampla aici.

        (Citează)

  6. 1. Condensator…
    2. Inertie…
    3. Zona cu tensiune mai mica pentru franare treptata, necesara practic atunci cand nu vrei sa zdruncini berea.

    In orice caz, inertia se observa: vagonul gol cu nota incetineste mai devreme decat trenul plin cu 2 kile de lichide.

      (Citează)

  7. Tu nu ai facut curs de roboti industriali in facultate?

      (Citează)

  8. nwradu, multumim ca ne-ai vizitat. Ai intuit foarte aproape de adevar. In dreptul butoanelor este cate un releu Reed, iar pe fiecare locomotiva sunt montati magneti. Fiecare trecere peste un magnet trimite un puls catre calculator, care analizeaza semnificatia pulsului si apoi ia decizii de franare, accelerare, schimbari de semafoare etc.

    Cabluri sunt ceva mai multe, sunt cam 5 sub fiecare estacada :) Linia nu are nici o sectionare, sistemul fiind complet digital. Fiecare locomotiva are un procesor, care executa comenzile care-i sunt trimise de calculator prin sina.

    Daca ne mai vizitezi, intreaba-ne si-ti povestim.

    Drezina Sefa ;-)

      (Citează)

  9. Nu mai zice nimic nașu :D

      (Citează)

  10. Nashu a avut treaba azi dar, din calitatea lui de datator cu sapa in automatizari, se declara dat pe spate dar neimpresionat de solutiile alese si contrariat de obiectia lui nwradu, conform careia rezolvarea este mai simpla. Nashu, de dragul discutiei, mai crede ca ar fi picat examene la facultate cu aceasta rezolvare sau ar fi pierdut clienti IRL. Inginereste vorbind.

      (Citează)

  11. iar m-a blocat spamul.

    Nashu rade in continuare de solutie.

      (Citează)

  12. Du-te, ma… doua comentarii blocate…

      (Citează)

  13. Nashule, ca de la automatist la automatist, te-astept la o bere si la o discutie tehnica: noi iti prezentam cum functioneaza sistemul nostru si tu ne prezinti un sistem de complexitate similara facut de tine. Intre timp, trenul ne aduce bere :)

    Semnat
    Sefu’ lu’ Drezina Sefa :)

      (Citează)

  14. Terasa, stai liniştit (a) nu pe tine te impungeam ci pe Radu, că e electronist şi considera soluţia cu soft mai simplă. :D

      (Citează)

  15. Nu e. Ce spuneam eu presupunea o logică cablată, adică doar nişte conductori, că butoanele existau deja. Bine, şi alimentarea prin cc, dar tu nu aveau de unde şti că e ca acolo.

    PS: gramatica, bre!

      (Citează)

    • Ce gramatica bre? Sa nu-mi spui ca te referi la verbul “a fi” la imperativ!

      Eu tot nu inteleg de ce tu zici ca e mai simplu sa cablezi alimentare separata pe fiecare segment, si in functie de unde vine comanda se alimenteaza doar traseul pana acolo, in loc sa ai niste senzori absolut banali care sa-ti spuna cand sa tai intreg curentul sau sa pornesti intreg curentul.

        (Citează)

  16. Pentru că, în afară de senzori, cablaiţi şi ei, sistemul in arhitectura asta necesită pentru funcţionare automată o unitate de control, adică un pc cu ceva sistem I/O şi cu un software.

    Sistemul clasic, aşa cum ti-l povesteam eu, mi are nevoie de aşa ceva, controlul desfăşurându-se din cablarea interdependentă. In plus, permite prezenţa pe acelaşi sistem de şine a mai multor trenuleţe ce pot chiar interacţiona între ele fără control uman, in funcţie doar de imaginaţia proiectantului (de exemplu, la o intersecţie unul se poate opri la un semafor, în timp ce celalt ii trece prin faţă)

      (Citează)

  17. PS: Da, de “a fi” la imperativ vorbeam. Pwned!

      (Citează)

  18. Doar conjunctivul.

      (Citează)

  19. Si un indrumar mai aproape de Romania: http://dexonline.ro/ghid-exprimare

      (Citează)

  20. Da, nu stiu ce aveam in minte cand am zis “conjunctiv”. Eram in trafic… :D

      (Citează)

  21. Fassinating….

      (Citează)

  22. Ce s-au incins geeks-ii, jezus! :D

      (Citează)

  23. S-a redeschis in Bd Unirii!

      (Citează)

  24. Salut! Am fost aseara la noua locatie si m-am gandit ca fiind marti va fi liber. Dar nu, era plin. O cafenea d enefumatori, plina, marti seara. Foarte tare, frate!

      (Citează)

  25. Ce buna era ideea asta in perioada asta de distantare sociala. Ai putea spune ca au fost “ahead of the time” :))

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus