un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Black Friday la: Fashion DaysFinestorePC GarageevoMAGAltexFlancoVodafoneOrangeSevensins ◄◄

asus s5507

Profesorii dau note elevilor, nu invers

28 Apr 2011  ·

GÂNDURI  ·

10 comentarii

Am găsit recent site-ul calificativ.ro, care te invită pe tine, ca elev său părinte, să dai note profesorilor care te-au şcolit sau îţi şcolesc progenitura. Nu-i înţeleg relevanța şi mi se pare o chestie fără sens.

Mă uit în primul rând la mine. În general n-am avut niciodată probleme cu profesorii, dar pe foarte mulţi îi consideram enervanţi, bulangii, nedrepţi şi părtinitori. Asta se întâmpla atunci, în gimnaziu şi în liceu, când mă simţeam stresat de materii inutile, de teme multe, de lucrări de control surpriză şi de faptul că X îmi punea absență când chiuleam sau că Y mă punea să vin cu părinţii la şcoală pentru trivialităţi precum un mic incendiu în clasă. Acestora eu le-aş fi dat note mici dacă m-ar fi întrebat cineva atunci cum i-aş evalua eu.

Evident, la colţul opus, mi se părea că cei mai de treabă profesori sunt cei care nu mă întrebau de teme şi nu-mi puneau absenţe când chiuleam. Profesoara de engleză era atât de “de treabă” încât pleca toată clasa de la ora ei, mai puţin vreo 2-3 elevi, prin rotaţie, pe care îi punea la mişto să citească un text dintr-o carte şi le dădea o notă de minim 9. Niciodată în 3 ani de engleză ora nu s-a desfăşurat cu mai mult de 5 elevi, iar fiecare elev stătea la această materie fix de 2-3 ori pe semestru, cât să ia cele 2-3 note minim necesare. Similar, la matematică niciodată nu ne-a întrebat profesorul dacă ne-am făcut tema, apoi notele ni le dădea la sfârşitul semestrului, câte 3-4 deodată scoase din burtă după criterii neştiute de nimeni şi singura dificultate rămânea teza de final. Ăştia erau eroii mei, de nota 10!

Aşa gândeam atunci. Acum, privind în retrospectivă, îi mulţumesc lui Dumnezeu că vorbesc bine engleza, dar asta datorită calculatorului şi filmelor, că în şcoala n-am învăţat o boabă. La sfârşitul clasei a 11-a nu ştiam deloc matematică. Nimic. Nu ştiam să derivez pe “x”, nu ştiam nici măcar că undeva prin clasa a 10-a se predase logaritmul sau trigonometria cu radiani (un fel de 2+2 pentru cei care nu le mai ţin minte). Nimic. Ca să trec la facultate a trebuit să fac meditaţii şi am avut noroc să nimeresc un profesor atât de bun încât un an mai târziu nu doar că duduiam de matematică, ci chiar îmi plăcea (da, eu sunt genul acela de ciudat căruia îi place matematica).

Acum gândesc altfel. Pe profesorii pe care îi consideram “meseriaşi” în liceu îi consider acum că nu-şi meritau banii din salariu şi nu-şi dădeau măcar un interes primar în a controla clasa şi elevii. Îi admir pe cei “bulangii”, cei stricţi, care te ascultau, îţi dădeau teme, îţi cereau să faci tema, îţi corectau lucrarea la sânge. Îi admir nu pentru că erau mai duri, ci pentru că încercau să-şi facă treaba şi, chiar dacă metoda poate nu era cea mai bună, măcar au aplicat-o pe singura pe care o știau pentru a obține rezultate. Au făcut suficient încât cei cărora le-a plăcut respectiva materie să se decidă că ok, vor să meargă în continuare pe acest subiect şi o vor da ca probă la facultate şi deci o vor aprofunda. Mission accomplished, aş zice eu, pentru un profesor de generală sau liceu.

Eu am descoperit de exemplu că-mi place engleza şi poezia englezească, dar asta prin marele noroc că un an de zile am făcut engleza cu un profesor adevărat, Gălășeanu, că dacă făceam de la început cu următoarea profesoară (în 3 ani nici n-am ştiut cum o cheamă) n-aş mai fi aflat nimic. Am descoperit că matematica e logică, dar alt profesor mi-a arătat asta. Ce mai ştiu acum despre Chimie, şi ştiu destule deşi au trecut 10 ani de când am terminat liceul, se datorează faptului că dna profesoară Tănăsescu s-a străduit să ne înveţe chimie. Cu forţa, dar acum e important că încă ţin minte diverse. De la dirigintele meu, oricât de ciudat ar fi fost ca om şi profesor, măcar ştiu în mare ce naiba s-a întâmplat prin literatura română şi cine ce-a făcut.

Cred că dacă mă puneai atunci să le dau note pe calificativ.ro, le-aş fi dat exact invers faţă de cele pe care le-aş acorda azi. De asta mă abţin chiar şi azi de la aşa ceva. Pur şi simplu nu e treaba mea să fac asta. Colegul meu de bancă poate ar da complet alte note, colega din spate altele. Nu poate funcţiona sistemul aşa.

La concursul Nokia, etapă de la munte, am vorbit cu un profesor din Facultatea de Electronică, pe care am terminat-o acum 5 ani. Îi spuneam că n-ar fi rău să se facă nişte sondaje în rândul absolvenţilor, ca aceştia să-şi dea cu părerea despre ce-a fost bine, ce-a fost rău, ce materii au fost utile, ce altceva trebuia studiat, ce trebuia aprofundat. Astfel de sondaje se puteau face oricând în timpul facultăţii, unde exista o cutie “a milei” în care puteai face plângeri anonime, dar ce valoare au atunci? Hai să le faci la vreo 2-3 ani după ce-ai terminat, când te-ai angajat şi vezi ce se cere de la tine, de ce situaţii te loveşti în viaţa reală şi ce anume ţi-ai fi dorit să-ţi fi fost predat, nu atunci când eşti nervos că n-ai luat parţialul. Şi fără note la profesori, fără să-ţi faci 100 de conturi doar ca să-l umpli pe un profesor de note de 2 şi de înjurături pe un site doar pentru că în ziua respectivă ţi-a dat notă proastă c-ai vorbit în timpul orei.

asus s5507

    10 comentarii

  1. Ce liceu de doi bani ai terminat. mwahahaha!

    Altfel, ce profesor ai gasit tu la Electronica, atat de bun incat sa te faca sa iti placa matematica? Ai mei au fost toti niste dubiosi care puteau umple 10 table (20 pagini A4 per curs) de demonstratii inutile si care la intrebarea “ce sunt si ce aplicabilitate au nu-stiu-ce-chestii-pe-care-nici-atunci-nu-le-puteam-pronunta?” ne raspundeau “nu stiu la ce va folosesc, voi sa ui uitati virgula din demonstratie ca va punctez nimic”. Bine ca fiecare profesor de specialitate din anii superiori a reluat partea de matematica de fiecare data cand folosea ceva mai complicat de derivate…

    Ca aia de matematica din facultate am avut si in clasa a noua. Am matrasit-o repede de si-a luat concediu medical pe fond nervos. Singura chestie pe care am invatat-o intr-a noua la mate a fost cand am deschis manualul, ca mersesem intr-o excursie si am zis sa imi dau un pic interesul. Mare greseala, m-a dat exemplu in fata clasei ca stiu ce e aia bijectivitate! Dar, in toata clasa a noua, noi am bombardat-o pe tipa cu reprosuri si reclamatii. La care tipa a raspuns trimitandu-ne la Olimpiada, cu mine in frunte ca stiam bijectivitatea perfect.

      (Citează)

    • Meditatiile le-am facut in clasa a 12-a cu un profesor de la Politehnica, Transporturi cred. N-am stiut niciodata exact, cert e ca omul a stiut cum sa-mi explice bine ce si cum se intampla. Ah, ca dupa aia am dat de alti dubiosi care umpleau table, ok, dar deja acolo e la un nivel la care tb sa intelegi ce se intampla, nu mai poti retine mecanic. Mie mi-a placut la Electronica atunci cand in prima ora de curs ne-a predat toata matematica de liceu. Intr-o ora totul, ca recapitulare.

      Bine, nu mi-au placut si nici n-am inteles bine tot felul de serii, spatii Hilbert si alte bazaconii avansate. Dar imi place matematica pentru exactitatea ei si pentru felul in care totul rezulta logic in demonstratii, cata vreme intelegi ce se intampla in ele. Intamplator si la Electronica a fost la fel… o gramada de matematica predata aparent fara motiv in anul 1 si 2. Abia in anul 4 am inceput sa o aplicam in codarea audio, in video, in procesarea semnalelor. Si ce zic s-o aplicam… cred ca toata matematica din anii 1 si 2 a fost un fel de introducere pentru cea adevarata care a urmat in acele momente. Abia cand am intrat serios in transformate Fourier de toate tipurile sau in alea Wavelet si functii Haar si restul balariilor am constientizat ce inseamna “matematica” si unde se ajunge. Aia din liceu chiar atat de limitata este, in prima ora a primului curs.

        (Citează)

  2. Comentariul tau trebuie intai aprobat de nwradu

      (Citează)

  3. Ceea ce spui are sens pentru ca stiu ca profii mai stricti erau de multe ori injurati.

    Si totusi… in genereal, eu am apreciat mereu in primul rand oamenii care au tras ceva mai tare de mine si de colegii mei.

    Nu mai tin minte numele multor profi din generala. Tin minte numele profei de romana, pentru ca ne-a fost si diriginta si pentru ca numele ei a fost studiu de caz la niste lectii de gramatica. Al profului de geogra din clasele V-VI, pentru ca ne-am trezit sa-i cantam la multi ani pe 21 mai… credeam ca-l cheama Constantin (atunci am aflat cum il cheama de fapt). Al profei de engleza din clasele II-VII, pentru ca statea in acelasi bloc cu mine. Si numele profelor de mate, bio si chimie pentru ca… eu chiar am simtit ca m-au invatat ceva. In special profa de mate. Mie mi-a placut mereu matematica, asa ca am apreciat ca femeia explica foarte misto (venea cu polistiren, plastilina, betisoare colorate pentru lectiile de geometrie, ne construia figurile geometrice cu ele) si tragea de noi sa invatam ceva. Aveam teme, teme suplimentare, note pe bune. Si nici nu era genul de om serios tot timpul, care sa nu zambeasca niciodata, stia sa fie chiar amuzanta (“sa-mi ziceti mie cutu daca nu da atata…”) Profa de chimie tin minte ca se costuma in diferite feluri ca sa ne explice diverse chestii si stia sa faca orele interesante. Dadeam o multime de lucrari la chimie, aveam si cate sapte note pe trimestru (in generala am prins trimestre). Profa de bio ne asculta in fiecare ora, dar ne si scotea in parc sa observam ce ne-a predat.

    In liceu… cumva, nici unul din profi nu mi-a parut sever, poate doar profu’ de istorie si uneori profa de sport. Profa de bio ne tot dadea lucrari de tip grila cu multe intrebari, multe variante de raspuns, oricate din ele puteau fi corecte, timpul era insuficient mereu, notele erau de patinaj artistic, dar totul era asa o gluma pentru noi (citirea notelor era ceva de genul: x, 2.33! [toata clasa radea] y, 3.10! [toata clasa radea] z, 5.20! [huoo, tocilarul!]), nu cred ca a trecut vreodata in catalog una din notele alea, pana la urma ne asculta din ceva lectie, ne punea note pe caiete sau din burta. Profu’ de mate avea reputatia de bau-bau, insa mie nu mi-a parut asa. Tin minte ca eram destul de frustrata ca nu invat mare lucru si nu vorbesc doar de mate, vorbesc de toate materiile in general. Mi-am schimbat parerea cand am ajuns in facultate si am vazut cat de praf erau noii colegi. Oricat de lejere ar fi fost orele de limbi straine sau de fizica sau de geografie, tot am ramas cu destul de mult dupa ele.

    In facultate, iar, profii pe care i-am apreciat cel mai mult au fost cei pe care i-am auzit cel mai des injurati. “Nebunul” ala care a vrut examen oral, ca sa ii explici cum ai inteles tu anumite chestii, “nesimtitul” care n-a dat la examen niste probleme deja facute la seminar, “magarul” care i-a picat pe aia care ii falsificasera semnatura (ne-a semnat foile la inceputul examenului ca sa nu bage careva servite… unii au incercat oricum), “cretinul” care i-a ars pe aia care au prezentat proiecte cumparate.

      (Citează)

  4. Iti dau dreptate, pe vremea aia nu stiam sa apreciem ce fac oamenii aia pentru noi.
    Pacat ca n-ai pus poza aia in format mai mare.
    Micul incendiu din clasa din ce manuale a fost facut? Nu-mi mai amintesc…
    PS: noi am facut chimie cu doamna Tanasescu ;)

      (Citează)

  5. :)) Bogdan, da’ ai fost pe-aproape :D

      (Citează)

  6. Wow, ai vorbit cu un prof de la ETTI si el chiar te-a ascultat ? Il chema Popovici cumva?
    Referitor la problema postului, doar despre facultate nu-mi pot da cu parerea. Insa despre generala si liceu, aceeasi parere pe care o aveam atunci o am si acum. Aceleasi note le-as fi dat. Dar e adevarat, majoritatea ar fi dat note asa cum spui tu.

      (Citează)

  7. Popovici este destul de apreciat de catre studenti. Are prezenta foarte ridicata la curs (POO – anul 2), chiar si de la alte serii. Asta pentru ca preda javascript in loc de c++

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus