un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Black Friday la: Fashion Days, Finestore, PC Garage, evoMAG, Altex, Flanco ◄◄

asus s5507

Cum functioneaza Toyota Prius: explicatia tehnica

20 Apr 2011  ·

TEHNOLOGIE  ·

52 comentarii

lateral toyota priusÎnainte de a scrie postul complet despre test-drive-ul cu Toyota Prius, simt că trebuie să explic mai bine ce înseamnă autoturism hibrid şi de ce e atât de special modelul Prius. Postul acesta nu e despre cum se simte maşina pe drum, ci despre motivul pentru care am vrut să testez acest model şi nu altul: tehnologia care îl pune în mişcare.

Un autoturism normal este propulsat de un motor cu combustie, fie el pe benzină sau motorină. Principiul este mereu acelaşi: explozia carburantului în motor împinge pistoanele, acestea fac motorul să se învârtă, “învârteala” este transmisă în mod mecanic, prin cutia de viteze, la roţi. Partea dificilă este să porneşti motorul pe benzină, deoarece mişcarea pistoanelor trebuie coordonată perfect cu explozia carburantului, dar asta se rezolvă cu ajutorul bateriei şi a electromotorului, care practic dau startul.

Cum funcţionează Priusul. Tehnologia se numeşte Hybrid Synergy Drive şi este şmecheră de tot. Priusul are un motor pe benzină de 1,8 litri capacitate şi încă un motor electric, alimentat de la 28 de acumulatori NiMH de câte 7,2V şi 6,5 amperi-oră fiecare. Nu sunt ceva foarte special, astfel de acumulatori se utilizează în o grămadă de domenii şi echipamente din jurul nostru, precum în UPS-uri, centrale de securitate şi incendiu şi tot felul de instalaţii de backup.

motor toyota priusÎn mod normal maşina funcţionează în modul electric. Când nu accelerează puternic (şi deci nu are nevoie de multă putere), acumulatorii dau curent electric către motorul electric, iar acesta învârte rotile. Atunci când e nevoie de mai multă putere (calci pedala, să zicem), intră în funcţiune şi motorul pe benzină, care trimite încă 100 de CP în sistem. Acelaşi motor, atunci când acumulatorii sunt descărcaţi, se utilizează pentru a-i reîncarca, aşa cum ar face un generator obişnuit.

Veţi spune că unde e eficiența. În loc să folosesc motorul pe benzină ca să învârt roțile, îl folosesc pentru a încărca nişte acumulatori, iar de acolo un alt motor electric învârte roțile, eficienţa totală fiind mai mică. Nu e adevărat. O demonstrează consumul pe care l-am înregistrat chiar eu în 800 de km parcurşi atât în oraş în trafic aglomerat, cât şi în afară la drum întins: sub 5 litri/100 km! Am scos 4-5 litri/100km într-un sedan de mărime medie şi cu motor de 1,8 litri pe benzină. Ford-ul meu Mondeo, cu motor tot 1,8 litri benzină, scoate 11 litri/100lm în oraş şi vreo 8 în afara lui. Priusul este deci de două ori mai eficient şi asta pe lângă celelalte avantaje majore (silenţiozitate completă în modul electric, dotări de navă spaţială, poluare redusă).

Explicaţia tehnică: simplu, acumulatorii se încarcă în principal de la frânele autoturismului şi mult mai rar de la motorul termic. Principiul este asemănător cu KERS-ul din Formula 1, energia care se disipă prin frânare este recuperată de Prius, transformată în curent electric şi stocată în acumulatori. Cum se face asta? E vorba strict de legile elementare ale fizicii. Când apeşi frâna, motorul electric începe să funcţioneze invers, ca un generator electric, adică în loc să ia curent din baterii şi să transfera rotaţie la roţi face tocmai pe dos, adică mişcarea roţilor îl determină să genereze curent electric, asta înseamnând că energia de mişcare a roţilor este redusă şi energia electrică din acumulator creşte. Scăzând energia de mişcare a roţilor, autoturismul îşi micşorează viteza.

moduri functionare toyota priusTehnologia de vârf se regăseşte în îmbinarea motorului electric cu cel pe benzină. Gândiţi-vă că în anumite momente ambele motoare contribuie la accelerarea autoturismului, iar sistemul de transmisie a puterii, care până la urmă se bazează doar pe părţi mecanice, roti dinţate şi axuri, trebuie să ia din amândouă şi să le îmbine în proporţia potrivită. Atunci când nu mai este nevoie de motorul pe benzină, acesta este oprit brusc, îngheţând pistoanele (are 4 bucăţi în linie) într-o poziţie potrivită pentru a le porni instant cu un minim de impuls. Din când în când motorul pe benzină funcţionează doar pentru a încărca acumulatorii, dar în acest timp tu foloseşte toate dispozitivele maşinii pentru a te deplasa, depăşi, coti şi frâna.

Adevăratul creier al maşinii este computerul care controlează totul. Se numeşte sistem “drive-by-wire”, iar toate comenzile tale, fie de acceleraţie sau de frână, trec de la pedală la acest calculator. În funcţie de cât de tare ai apăsat pedalele, sistemul decide dacă să pornească sau nu şi motorul pe benzină sau dacă să frâneze prin modul de recuperare al energiei sau să acţioneze şi discurile de frână (care convertesc energia roţilor în căldură şi deci aceasta se pierde). Motorul pe benzină trebuie întâi încălzit, ca orice motor, pentru a funcţiona bine. Cel electric şi acumulatorii trebuie răciţi şi ţinuţi la un nivel optim de încărcare pentru a le obţine o durată cât mai mare de viaţă, deoarece cicluri extreme de încărcare-descărcare pot termina rapid o baterie. La toate acestea veghează computerul din Prius şi cine l-a gândit şi programat este un erou. Ăla da firmware!

Am zis cândva că autoturismele hibride reprezintă viitorul acestui domeniu. Deja un motiv vi l-am spus: Prius consumă maxim 5 litri/100 km, în timp ce alt autoturism cu motor de aceeaşi capacitate scoate cam 10-11 litri/100km. Al doilea ar fi unul pe care l-am aflat abia acum. Se pare că punerea în mişcarea a unui autoturism nu e o joacă de copil. Un motor normal pe benzină oferă putere puțină la turaţii joase (abia pe la 4000-6000 RPM are cuplul maxim, la fel şi puterea) şi atunci motoarele sunt supradimensionate pentru ca autoturismele să poată pleca de pe loc într-un timp normal. Când ai deja o viteză mare nu-ţi trebuie multă putere să o menţii. Motoarele electrice sunt exact invers, pot asigura un cuplu maxim încă de la început şi deci pot pune în mişcare mult mai uşor un autoturism de o tonă şi ceva, dar la viteze mari nu fac faţă pentru că au nevoie de tot mai multă energie electrică. O combinaţie motor pe benzină cu motor electric este deci ideală, fiecare având punctele forte acolo unde celălalt motor le are pe cele slabe. Asta înseamnă că şi motorul pe benzină poate fi proiectat doar pentru a face o parte din treabă, nu şi pornirea de pe loc, iar asta înseamnă că-l poţi face mai mic şi mai eficient.

Gândiţi-vă câte aplicaţii sunt. Avem mii de autobuze care acum poluează zilnic, non-stop, oraşul. Consum mare şi aţi văzut cât de greu pornesc de pe loc şi cum huruie motoarele când se chinuie să le urnească din staţie. Un sistem hibrid ar asigura o acceleraţie uniformă şi ar scădea mult consumul şi deci costurile. Cu autobuzul nu faci raliuri prin oraş, deci nu-ţi trebuie “să se înfigă” ca un Ferrari. Dubele, camioanele, TIR-urile, toate ar putea profita de pe urma sistemelor hibride, bineînţeles pe lângă turismele mari, eventual de familie, aşa cum e deja Prius-ul.

Pentru exemplificare uitaţi-vă la filmul de mai jos, făcut de mine în maşină. Observaţi consumul instantaneu, indicat pe o scară de la 0 la 10 în dreapta vitezometrului digital. Sunt momente când mergeam cu 60 la oră, ba chiar şi cu 130 la ora şi nu consumam deloc benzină, pentru că motorul electric poate să menţină singur această viteză. Să vă mai spun că nu se auzea nici un zgomot şi că toţi pietonii pe lângă care treceam priveau uimiţi că maşina nu se aude (cică termenul este “stealth driving”)?

Întâi legenda bordului, ca să înțelegeți la ce mă refer în film.
legenda bord toyota prius

Prea complicat?

asus s5507

    52 comentarii

  1. Cu un Renault Symbol Diesel am realizat un consum mediu de 5.5 l/100km acest consum realizandu-se pe o distanta de aprox 30.000 km din care 15.000-20.000 in oras.
    Nu vreau sa critic masina, dar, care e castigul cu acest Prius? Dai o avere pe masina si ajungi tot la acelasi consum realizat de o masina diesel normala… Sunt convin ca si Logan-ul diesel si orice alta masina asemanatoare scot acelasi consum.

      (Citează)

    • @Marius: dotari, lipsa poluarii, sunt multe avantaje. Nu compara cu Clio… ma mir ca nu compari cu un Smart. Prius e ditamai masina, o compari cu Fluence si Laguna, nu cu Clio.

        (Citează)

    • Vlad Adrian Ratiu

      31/03/2017 la 7:29 AM

      Am Clio Symbol diesel, si veau sa-mi cumpar Prius.Nu se pot compara masinile, in primul rand la siguranta. Symbolul(Clio turcesc)nu stiu daca are doua stele la siguranta, dar are doar doua airbag-uri, pe cand Prius are vreo 8. Inca ceva: stabilitatea Symbolului lasa de dorit, simti ca-ti fuge fundul masinii in curbe(desi amortizoarele sunt noi)pe cand Priusul e f bine asezat pe sosea. Nu mai vb de confort, nu se compara banchetele….

        (Citează)

  2. Radu, te-ai interesat ce fel de consumabile sunt necesare la Prius comparativ cu o masina clasica? Sunt curios daca te costa o avere revizia, mai ales daca trebuie schimbate baterii sau alte elemente (discurile de frana se uzeaza mai repede?). E posibil cand tragi linie dupa un an de zile, ce ai economisit pe benzina sa dai pe consumabile.

    In al doilea rand, nici nu vreau sa ma gandesc ca toate sistemele alea in plus care le are masina se pot strica, mai ales cand e vorba de senzori si electronica. Si aici nu ma refer cand e masina noua, ci la cativa ani de folosire, dupa ce a iesit din garantie. Cat te costa o eventuala reparatie sau ceva…

    Momentan nu cred ca se merita, mai trebuie sa treaca suficienti ani pana tehnologia se maturizeaza.

    Oricum, f. interesant articolul!

      (Citează)

    • @AdrianG: nu m-am interesat de costurile de intretinere. Am citit pe Wikipedia ca au testat unii un Prius cu 200.000 km rulati si bateriile aveau aceeasi eficienta ca la una noua, deci nu le inlocuiesti foarte des.

      Franele nu se tocesc asa des, ci din contra, sunt mai rar folosite. Prima etapa de franare este una in care rotile sunt cuplate la generatorul electric si il invart pe acesta. Energia de miscare este convertita de generator in energie electrica si se incarca astfel acumulatorul. Conform principiului de conservare a energiei, daca intr-o parte creste energia electrica atunci scade in cealalta parte energia mecanica si rotile sunt incetinite. Daca apesi frana mai tare intra in actiune si discurile, ca la o franare normala.

      Ma astept ca intretinerea sa nu fie ieftina totusi. Masina vine cu 5 ani garantie / 160.000 km, ceea ce e ok. Dar ma indoiesc ca o poti repara la mecanicul ieftin din spatele blocului, care are un atelier mai vai de el si iti cere bani fara factura. Nu cred ca stiu prea multi mecanici sa repare o masina hibrida si sa vada ce anume s-a stricat la ea. Eu nici nu i-as lasa sa incerce.

      @acsel: taximetria este o aplicatie foarte buna pt asa ceva.

        (Citează)

  3. Hmm.. o groaza de inadvertente tehnice in postul tau. In fine, viitorul nu este al masinilor hibride ci al masinilor electrice, in momentul in care va fi suficient de matura tehnologia acumulatorilor. Daca vrei o comparatie suntem ca in cazul unui PC ultra-performant, cu procesor i7, dar incarcam si rulam soft de pe o discheta (si mai grav, e cea veche de 1,2MB).

      (Citează)

    • @George: n-am pretentia sa fi scris 100% perfect, ci mai pe intelesul tuturor. Important e de exemplu inceputul si sfarsitul lantului din sistemul de propulsie, nu toata mecanica din el.

      Inca nu cred in masinile 100% electrice. Ce fac cu una la bloc, scot prelungitorul pe geam, de la etajul 6, sa incarc masina? Unde gasesc prize? Momentan prefer sistemul hibrid, care imi asigura un consum scazut, dar gasesc benzina oriunde. Mai e nevoie de multa infrastructura si de dezvoltare in tehnologia bateriilor pana cand masinile electrice sa poate intra complet pe piata.

        (Citează)

  4. Ce senzatie ciudata am putut sa am atunci cand m-am suit intr-un Prius ce facea taximetrie in Iasi.

      (Citează)

  5. Chiar tu ai spus ca e un sedan de marime medie, nu ditamai masina.

    Conform site-ului Renault, Fluence are un consum urban de 5.6 (varianta diesel de 110CP), 4.6 mixt, 4 extraurban.

    De ce nu au pus si Prius-ului motor Diesel? 5 l /100 km mi se pare mult la o masina hibrida, cand orice diesel la aceeasi putere (100CP) scoate aproximativ acelasi consum.

    Cat despre poluare… daca consumul este la fel si noxele ar trebui sa fie tot pe acolo…

      (Citează)

    • Cred ca n-au mers pe diesel pentru ca o fi mai poluant si nici nu genereaza la fel de multa putere ca benzina pentru aceeasi capacitate cilindrica. Sedan-ul e prin definitie masina mare, am zis ca e mediu pentru ca nu se cumpara cu limuzinele, dar ai spatiu in interior si in fata si in spate.

      Un Fluence pe benzina ia 11 in oras. Oricum, daca vrei consum de sub 5 la suta, atunci da, poti lua un Diesel care tot cam pe acolo scoate. Adauga-i climatronic, navigatie cu touch, cutie automata, pilot automat, parcare automata cu camera video, HUD pe parbriz, sistem audio, cortina airbag, comenzi pe volan, comanda vocala, hard-disk, car kit pt telefon si vezi la ce pret ajunge. Incearca asta nu pe Renault, ci poate pe un brand comparabil cu Toyota. Apoi vezi daca e si complet silentios in oras, ca eu stiu ca dieselurile sunt un pic mai zgomotoase. Daca din calcul tot da ca e mai scump Prius-ul, atunci asta e… masina e facuta si pentru cei care vor sa poata spune “eu nu poluez cu masina mea”, la fel cum eu pot spune ca macar hartiile le arunc la cos, nu pe strada.

        (Citează)

  6. @Marius: consumul dat de producator pentru orice masina e calculat in conditii ideale si niciodata nu respecta realitatea, in special pentru un oras ca Bucuresti.

    Iar referitor la intrebarea a doua, motoarele diesel din zilele noastre sunt mult mult mai complexe decat cele pe benzina si functioneaza intr-un fel diferit. Primul lucru care imi vine in minte referitor la asta e faptul ca diesel-ul foloseste bujii incandescente pentru aprindere, turbina pentru a comprima aerul, recircularea gazelor nearse etc. Un hibrid diesel-electric cred ca e greu de construit si probabil ca pretul ar fi mult prea mare.

    Iar la americani motoarele diesel sunt practic inexistente, conteaza si asta.

      (Citează)

  7. @AdrianG – vezi ca dai in motoarele Diesel fara motiv. Te rog sa mai documentezi un pic aspectele tehnice – bujiile la diesel nu folosesc la aprindere (ca dovada ca merge si fara ele), turbo au si masinile pe benzina, iar de EGR – ca sa mai zic ;). Si fara EGR merge un motor Diesel.

    Cred ca principalul lor dezavantaj este masa foarte mare – de aici rezulta vibratii, zgomot, precum si mai mult lucru mecanic pt. deplasarea ei (a mesei ;).

      (Citează)

  8. @nwradu – acum am vazut ca Prius e aproape 30.000 de euro. Pai… da’ nu e in nici un fel convenabila. Sorry – mai au de umblat la pret. O avea cine stie ce dotari, insa ca o comparatie – cam la fel costa si un Hilux (ca sa ramanem la aceeasi marca).

      (Citează)

  9. Nu au pus diesel pe o masina hibrid deoarece un diesel morneste mult mai greu decat benzina, desi ar fi obtinut avantajul unui cuplu mult mai mare la ture mai joase fata de orice alt motor pe benzina.Gandeste-te cum ar fi ca iarna (temperaturi scazute), sa apesi pedala de acceleratie in depasire: trebuie asteptata incalzirea bujiilor incandescente (2-3 secunde), actionarea unui demaror (la diesel trebuie compresie foarte mare..)..s.a.m.d.

    Consumul scos cu Prius-ul nu mi se pare deloc mic. Am 5.5 cu a mea in oras ( diesel 1.5 dci,) si sigur am cuplu mai mare decat un motor electric. In fond , la plecarea de pe loc cuplu conteaza nu caii putere.

    Si eu sunt de aceisi parere: hybrid-ele sunt viitorul.

      (Citează)

    • Vezi ca eu am consum 4,9 cu aerul mergand si pe modul normal, nu Eco :P Daca ma oftic, activez doar modul EV si merg pe electric niste kilometri. Se pare ca acel mod e gandit ca sa nu faci noaptea zgomot in cartier/curte, sa mergi 2-3 strazi fara sa pornesti de pomana motorul pe benzina etc…

        (Citează)

  10. @nwradu – bine, atat costa un BMW seria 3. E bine asa?

    Evident, ideea era alta – daca ai 30k de euro sa dai pe masina, automat iei in calcul (multe) alte optiuni. Iar Prius s-ar putea sa nu fie printre ele, oricat de ecologist ai fi. Si ca sa continui rationamentul, cine da 30k pe o masina nu cred ca-si pune prea mult problema poluarii sau consumului.

      (Citează)

    • @George: corect, probabil ca avand 30k in mana, putini si-ar lua Prius si nu vreaun Passat fortos cu toate dotarile. Dar si Priusul isi gaseste categoria lui de oameni. Exista oameni care nu vor sa polueze. Exista oameni care apreciaza silentiozitatea si nu puterea. Sunt oameni cu familie care vor un sedan cu consum scazut si dotari bune. De asta s-au vandut deja cateva milioane de unitati :P

      Inclusiv in Bucuresti am stat la semafor langa un alt Prius.

        (Citează)

  11. @George: Iar eu te rog sa nu faci acuzatii gratuite. In primul rand ca sunt mandru posesor de masina cu motor diesel si sunt foarte multumit si n-am nici un motiv sa “dau in ele”.

      (Citează)

  12. @AdrianG: In ziua de astazi foarte multa lume are masina dar nu stie sau stie foarte vag cum functioneaza. Am avut impresia (gresita evident) ca te situezi in aceasta categorie. Nu am avut intentia sa te acuz de ceva, dar, parca prea le-ai gasit hibe (inexistente de altfel) motoarelor Diesel.
    (acesta este ultimul meu post in acest topic)

      (Citează)

  13. Motorul de 1.8 litri mi se pare extrem de anemic dacă mă uit la puterea pe care o oferă. Puteau să pună unul cu o cilindree mai mică şi implicit consumul ar fi scăzut.

      (Citează)

  14. Eu vreau sa il vad pe ala cu dieselul de 1.5 caruia ii consuma 5 in oras… De fapt, nu vreau sa il vad in fata mea din doua motive: (1) pleaca ultimul de la semafor si (2) daca o calca m-a umplut de fum negru. Nu zic ca, daca are filtru de particule, cel mai probabil e muci.

    @radu (nsfw): sa nu crezi ca Renault nu are masini cu dotari electronice spectaculoase! Exista cateva Lagune periculoase rau. Altfel, masinile pe benzina au cuplul maxim pe la 3000 de ture si puterea maxima pe la 6000. Nu trebuie sa supradimensionezi motorul ca sa plece de pe loc, e suficent sa ii dai peste ceafa bizonului client sa nu il mai subtureze.

    @George: bujiile incandescente le folosesti la pornire. Ia incearca sa pornesti la -20…-25 de grade fara ele!

      (Citează)

  15. 1.8 http://en.wikipedia.org/wiki/Atkinson_cycle
    Și ca să iasă bulibășeala completă luați și Wankel-ul de 1.4 de la RX8 la comparat. Sa vezi acolo mere cu pere.

      (Citează)

  16. Sa testezi si un Auris HSD :) e mai frumusel

      (Citează)

    • Sa te-auda Toyota!

        (Citează)

    • “Cei care isi iau masini electrice vor primi facilitati de pana la 3.700 de euro din pretul vehiculului, a anuntat Ministerul Mediului, dupa ce ordonanta a fost aprobata in sedinta de Guvern. Facilitatile pentru cei care isi iau hibride sunt la jumatate in comparatie cu cele pentru masinile electrice, iar aceste vehicule vor putea fi achizitionate si prin programul Rabla unde se vor acorda doua tichete pentru cei care vor sa-si ia hibride si patru, pentru cei care isi iau electrice.”

        (Citează)

  17. nashu_mare. ne vedem in buc daca vrei. logan 1.5 prima generatie de motoare diesel de pe logan. 65 cp, fara intercooler,euro 3. nu plec ultimu de la semafor, plec chiar primu, schimbat intre 2500 si 3000 de ture. fum negru scoate ca orice alta masina pe motorina.

    daca tu nu ai vazut consum de 5.5 in buc, nu inseamna ca nu exista, iar daca te uiti pe forum la logan, vei vedea consumuri si mai mici.

    nu zic ca nu se exagereaza pe forumuri, sau ca nu exista erori in masuratorile efectuate de ei (metoda plin plin) sau in datele date de CB, dar totusi…. nu gresesc toti , si erorile nu pot fi chiar asa de mari

      (Citează)

  18. @snake26 Ne putem vedea dar nu are rost. Pur si simplu 5 in Bucuresti nu exista decat pe forumul loganistilor ori la masinile care nu merg ci se taraie si care merg pana in ora 7 AM (desi cred ca sunt tot alea). Daca scoti 5 in Bucuresti, cati scoti in afara? Bine, nici Loganul ala de 65 de cai nu prea e cine stie ce masina. Daca se chinuiau un pic, cred ca obtineau caii aia fara turbina… Daca il si conduci corect, intre 2500 si 3000 de ture, te vad consumand putin, dar nu 5.

    Iar fum cu adevarat nu scot decat masinile care sunt “loganite”.

      (Citează)

  19. @snake26 spui ca ai cuplu mai mare la un 1.5 dci decat la electric? unu la mana: electricul de pe prius nu dezvolta puterea pe care o dezvolta 1.5 `ul tau ( ca si kW sau CP vorbesc aici) daca iei un electric de 63kW si un 1.5 dci de 63kW, presupunand ca au aceeasi masa, crede-ma ca electricul are cuplu mult mai mare decat dci`ul.
    doi la mana: motoarele electrice dezvolta cuplul mecanic aproape instantaneu spre deosebire de motoarele termice ( fie ele benzinare sau diesel) pt ca un motor electric are o “curba” moment-putere liniara, iar motorul termic are nevoie de compresor (blower) pentru a suplimenta cuplul la turatii mici si turbocharger pentru a suplimenta puterea la turatii mari. de ce crezi ca la utilaje grele *gen locomotiva, macara, etc* se foloseste mot. electric sau diesel-electric? cum ar fi sa pleci cu o garnitura de marfar cu motor numai diesel? de cate ori i`ar ” muri” motorul, la plecare, conductorului de tren? la electric( prin reostate, cu ajutorul contactoarelor-cupland sau decupland anumite infasurari, etc), limiteaza curentul din infasurari, limitand astfel cuplu si plecand lin fara probleme. se poate aplica si curent maxim pentru obtinerea cuplului maxim instantaneu, insa datorita problemelor de transmisie si legilor fizicii *vezi principiul inertiei* se aplica liniar, de la un minim la un maximim ( sau cat trebuie).
    ca si concluzie: motorul electric are culpu aproape instantaneu si mult mai mare fata de un M.A.I. (motor cu ardere interna).
    ON topic: chiar interesant review`ul prius` uli! dar totusi, cam scumpa o astfel de masina….pentru unii dintre noi ( pt. mine sigur).

      (Citează)

  20. Vreau sa incep prin a spune ca am avut pana acum doua masini cu motoare diesel destule de maricele 2.7 si 3.0 tdi iar beneficiile unui diesel sunt bine cunoscute. Pe langa faptul ca imi consumau de ma rupeau, in bucuresti 16-17 l/100km iar extraurban in jur de 8-8.5 costurile de intretinere uriase! Dupa ce am vazut acest articol despre prius, m-a convins clar ca urmatoarea masina va fi clar un prius hybrid.Vazand discutiile de mai sus in legatura cu consumul mare a unui prius in comparatie cu diesel-urile mie mi se pare ca voi nu a-ti citit foarte bine despre tehnologia pe care o folosesc cei de la toyota,nu mai spun de optiunile de pe masina, care la alte marci mai “celebre” sunt de 3-4 ori mai scumpe.Asa ca eu zic sa ne mai documentam si dupa sa ne dam cu parerea.Abia astept sa am 30.000 euro in mana si imi iau cash un prius!

      (Citează)

  21. Buna ziua,

    Doresc sa vorbesc putin despre preturi..ptr ca in ROMANIA din pacate asta conteaza..

    De ce va timp caut un Prius …. desi nu as vrea sa dau bani multi pe el ptr ca m-am cam tzapit la ultima masina la care am pierdut in 2 ani 10k eur (opel gt 2l-265cp, 5,5 sec-100km)…asa ca uitandu-ma la consumuri… cred ca Prius-ul e o varinata buna…Din pacate o sa iau un Prius geneneratia 2 (cel prezentat in videoclip este generatia 3).
    Vis-a-vis de discutiile de mai sus (cei drept au fost scrise acum ceva vreme): au aparut pe piata si motoare diesel hybride. Pegeout 3008 si mai noi la ultimul salon auto au prezentat astia ceva Volvo diesel hybrid cu motor de 2,4l care consuma zic ei pe la 2l/100km. Cred ca pretul de achizitie v-a fi destul de ridicat…si in ro..cu subventiile e bai mare…ca sa nu mai zic ca in in 4 ani masina ajunge la jumatate daca vrei sa o revinzi.
    Asa ca personal cred ca pana la urma voi lua un prius pe la 9000 eur (zic ca nu e chiar mult) si peste 2-3 ani sper sa il dau cu un 6000 eur (pierdere vre-o 3 mii ca sa nu mai zic ca la consumabile ste decenta. De ex are transmisie pe lanț.
    Acum ptr cei cu diesel: Eu am facut un calcul la pretul primelor revizii de la pasat motoare de 2l pe benzina si diesel. La fiecare revizie cei cu motor pe benzina plateau mai putin cu 100-150 ron mai putin.
    Si sa va mai zic una tare ? Am citit pe softpedia ca sunt cițiva cu prius gen 2 care si-au pus is GPL asa ca au facut calcule si ies cu 20 ron/100km in oras…TARE SAU CE ?…mai ieftin decit cu RATB-ul. Daca o sa iau masina asta cred ca o sa pun si eu gaz…ca de … daca tot nu mai am putere (gen2 are motor de 1,5-110cp) macar sa consum putin.
    Va doresc drum intins si fara incidente.

      (Citează)

  22. Motorul pe benzină trebuie întâi încălzit, ca orice motor, pentru a funcţiona bine.

    Prius este echipat cu un “sistem de încălzire rapidă al motorului” (în fapt, un rezervor-termos care poate menţine lichidul de răcire cald 24 de ore sau chiar mai mult) şi care la pornire poate alimenta rapid chiulasa cu lichi de răcire cald, astfel încât motorul ajunge în 30 sec – 2 minute la temperatura de lucru.

    Sistemul poate fi imitat cu costuri minime de către deţinătorii altor modele de automobile “clasice”, astfel încât să permită încălzirea motorului până la 90 de grade în 2-4 minute vara şi 6-8 minute iarna, fără ţigănismele cu cartoane în faţa radiatorului folosite de 1.5dCi-ştiide la noi.

    ~Nautilus

      (Citează)

  23. Buna ziua.
    Pe 30 decembrie mi-am luat acel prius gen 2 (an 96).
    Sincer ..primii 20 km … am mers cu 10.5l/100km.
    L-am sunat pe ala innapoi…sa vina sa isi ia masina…:). Va dati seama ca ala a inceput sa radă de mine…Mi-a zis ca nu stiu….sa merg cu ea. si mi-a dat primele indicatii !… acum pe iarna am mers cu 6,5-7l/100km. Dar… din pacate eu merg pe distante scurte, max 8km. Acum ca s-a incălzit am ajuns de merg in bucuresti cu 5.1l/100km, si sper sa mai scad. Acum in schimb stiu cum sa merg cu masina asta… si chiar e un alt stil de a conduce masina.

    Respect

      (Citează)

  24. Salut,

    Bun articolul dar cu putine detalii tehnice privind regimurile de functionare ale motoarelor.

    Un articol complet despre Toyota Prius gasiti aici:
    http://e-automobile.ro/categorie-automobile/24-hibride/4-prius-1-automobile-hibride.html

    Succes!

      (Citează)

  25. Nu comparati Prius-ul cu un diesel care consuma in oras 6%..dar numai dupa ce s-a incalzit. Si nici nu se poate compara cuplul constant de la 0 al motorului electric..nici chiar cu un diesel.

      (Citează)

  26. ..si cum naiba sa stai sa compari un Prius cu un Logan sau Reno?

      (Citează)

  27. Domnilor,
    Am revenit cu detalii reale despre prius, Dupa cum stiti de mai sus am cumparat un Prius generatia 2 (an 96) model SUA (cica astea consuma cam cu 0.5l/100km mai mult decit astea de europa).
    Oricum .. am cu masina mai mult de 20 mii km in 1 an si 4 luni.
    Masina pe care am luat-o avea pe bord 48 mii km (eu masina o stiu de cand avea 42.000) fusese lovita (ushor) pe o parte si repearata in SUA (calitatea reparatiei este slaba, vizual vorbind in rest e ok).
    Desi masina cica ar avea pe bune km astia (eu nu prea sunt convins) eu de cand am masina, am schimbat numai o bieleta antirului – 40 ron (manopera 80 ron:) – la un service de cartier-care nu iti da bon fiscal) si am facut o revizie – filtre + ulei = 180 ron. Cei drept eu am legaturi mari cu aia de aduc piese si le pot lua la bani buni.
    Sincer pana acum NU am avut, si sper sa nu am probleme cu sistemul electric (hybid) ptr ca acolo e problema si nu ti-l face decit totyota. In rest orice problema mecanica, chiar si la motor-ul termic se rezolva oriunde.

    Acum cei cu care mai vorbesc si ma intreaba de consum si le zic ca acum primavara-vara-toamna merg cu un 5L ( in iarna cam 6.5-7L) in bucuresti (in weekend chiar cu 3.8L) zic ca si ei merg cu asfel de consumuri. Atunci ii intreb: OK… te cred, dar in 2006 cu ce consum mergeai? Ptr ca masina mea e din 2006… nu din 2012-2013. Si atunci fac liniste.
    In alta ordine de idei, 80% din amicii mei au diesel si ei au consumuri acceptabile (A6- euro 5, 2011, motor 2.7l consum 7-8l in Bucuresti, daca pleaca ultimul de la semafor), sa va dau nr lui de telefon sa il intrebati cat il costa o revizie simpla (filtre – ulei) ??? In nici un caz 200 ron (piesele le luam din aceleasi loc si eu si el – adica ieftin) !!! :)

    Din pacate nu am avut banii necesari (in jur de 3800 ron) ptr o instalatie de gpl (speciala ptr hybride), dar in scurt timp sper sa am si instalatia aia.

    Am un amik care are un prius ca al meu (sua) si pe laga gpl omul si mai pus un kit care in sua mai costa in jurde 3000$. Nu v-a imaginati cum ca a platit atat pe el. Bateriile le-a facut rost de la dezmebrate din polonia si cu partea de electronica suplimentara l-am ajutat eu. Ptr cine nu stie, genul asta de kit iti da o autonomie de pana la 60 km NUMAI ELECTRIC si se incarca la priza.
    Mi-a zis ca a venit de la Bacau la Bucuresti (300km) cu 40=50 ron (bani bagati in gps). Cei drept a venit relaiv incet (adica legal) maxim 100 in afara, 60-70 in localiate si o zona de ceata deasa. Poti face asta cu un diesel? Eu cred ca NU in acest moment.
    Ca sa nu zic ca benzina de 95 este mai ieftina ca motorina.

    Oricum daca dupa ce voi pune gpl pe masina si totul e ok, atunci sper sa imi iau prius din asta nou (2010-2012) pe care sa pun si gaz. si sper sa ajung sa consum sub 3l in oras (echivalentul gazului in benzina)
    Ptr cei care nu stiu ce masa are un prius ca spun eu. 1792KG – aproape cit un A8, Si are suspesie de RAV.
    Ia faceti voi un logan de 1.8t si mergi in bucuresti cu el? Mai consuma 5l ?????
    Asa ca pentru cei care comapara mere cu pere…. nu au nici o treaba.
    Ptr fanii diesel-ui stiti ca ultimul prius are motor de 1.8 l+ electric are 138 cp si consuma 3.9l/100km? si are cam aceasi masa, adica ~ 1,8T. Na, tine-o pe asta. Si ptr cei care zic ca aceste masini sunt scumpe…korect au deptate. Dar i-ati una sh de 2-3 ani ptr ca la totyota asta nu se vede si na o iei mult mai ieftin. Modelul ca al meu ~ 8000 eur si cel nou ~ 13000 eur. (se pot gasi si mai ieftin)

    O sa revin dupa ce pun gps

    Respect
    Mihnea

      (Citează)

  28. Mihnea, nu vreau sa te dezumflu, dar banii care ii economisesti mergand cu un consum de 5%, fata de un 10% cu cat mergi cu un benzinar non-hibrid, nu inseamna absolut nimic in momentul cand o sa iti pice ceva la masina. Si nu ma refer aici la cap de bara si bucsi.

    Daca trebuie sa schimbi bateriile sau ai vreo defectiune mai complexa, reparatiile vor costa cat un logan s/h. Inainte sa te apuci sa faci calcule cu banii economisiti, gandeste-te si la ipoteza asta, mai ales ca masina ta are ceva ani la bord.

      (Citează)

  29. Da, dar cine are Prius pe GPL? A????

    Ca sa nu zic ca nu vad vreun avantaj ca e masina grea. De ce ai vrea sa ai un Logan de 2t?

      (Citează)

  30. Salut Adi

    Stai linisit ca nu ma dezumflii asa repede :).

    Aici ai dreptate si sincer sa fiu singurul lucru care e cu adevarat complicat la masina asta ar fi ceva pe sistemul hybrid.

    In rest (inclusv motor) se repara ca oricare alta masina. Dar pe de alta parte eu am un service, NU AUTO, si ca atare stiu f bine cum fac calcualele astea.
    In alta ordine de ideei… piesele nu sunt f scumpe daca nu le iei de la totyota. Sau le poti gasi sh (cel putin in polonia sunt o gramada – desi nu stiu de ce)
    Setul de acumulatori 500 eur NOU masina lovia (dauna totala) la 15 mii km.
    Si daca pika setul de acumulatori nu e chiar bai mare ca masina merge f bine si fara acumulatorii aia … numai ca nu te mai ajuta energia electrica. Ca un telefon care dupa ceva timp merge numai in incarcator.
    Dar cum eu sunt o persoana foarte norocoasa sper sa nu se imtample asa ceva.

    Si inca ceva… nu zic ca ar fi cea mai buna masina, cum ii aud pe altii….. dar cand mergi cu o masina de 300cp care comsuma 13-14 l in bucuresti si treci pe una de consuma 5l…. wow e mare diferenta. Exista si partea proasta si anume ca aia ajungea la 100km in 5 sec (si nu iti taia nici un cretin fatza) si asta cred ca in 10 secunde si sunt o gramada de imbecili care au senzatia ca masina nu poate…..:).
    Sincer daca as avea banii necesari maine mi-as lua o Testla roadseer…aia fuul electrica, ptr ca intotdeauna mi-a placut sa am cea mai noua tehnologie bineinteles la banii pe care ii am eu …

    In speta in 98 mi-am luat hyudai coupe… si toti ..ca ba… ca nu se gasesc piese ptr asiatice.. ce te faci cu ea (in perioada aia de abia deschisese hyundai reprezentanta in ro)… Mai tarziu mi-am luat eu opel gt motor 2l- 265 cp(pe care l-am dus la 300cp) supra alimentat si mult mai economic decat mitsubishi evo 9 si,,, toti au inceput …ca ba.. ca ala bubuie ca e motor mic ptr caii aia…. si tot asa. Acum mi-am luat hybrida… si au inceput iar… ca ba ca ce te faci daca se strica, daca pika acumulatori, daca o fura extrateresrii.

    Si le-am zis clar: Prietenii mei sunteti imbecili? Pai daca nu ar fi “prosti ca mine” care sa testeze tehnologia (masini sportive, dupa aia motoare suplaalimentate, acum hibrid si in viitorul cit mai apropiat chiar fuul electric) voi astia “despeptii” care de alfel nu aveti decit skode, audi sau VW – cu ce dracu ati merge peste 10-15 -20 ani?

    Asa le-am zis eu pretenilor… dar NU imi permit sa le zic oamenilor de pe acest blog asa ceva….

    Ptr cei care nu stiu: Ca sa pui hybrid pe disel e bai mare (din cauza felului cum functioneaza motorul disel-nu ma pricep prea bine), dar cei de la Volvo au aununtat ca au facut un asfel de motor cu un consum teribil de mic.
    Avantajul motorului pe benzina este ca ii poti pune gpl (cel putin in acest moment).

    Respect

    Mihnea

      (Citează)

  31. nashu_mare

    Nu iti pot raspunde de ce aia de la toyota au gandit ca greutatea asta ptr masina ar fi ok… mai ales ca bateriile nu au decit 40Kg.

    Cei multi omeni nu stiu faptul ca atunci cand ridici piciorul de pe acceleratie masina intra in frana (un fel de frana de motor dar mult mai lenta) moment in care invertorul incepe sa acumuleze energia transformand-o din energie cinetica in energie electrica (cred ca m-am exprimat bine). Daca esti in spatele unei asfel de masini cred ca este enervant – cel putin asa mi-a zis un amik care a mers in spatele meu.
    Acum eu cred ca daca masa masinii ar fi mai mica aceasta franare a invertorului ar fi mai accentuata si implicit distanta/timp-ul in inmagazinare a energiei ar fi mai mic. Cred ca din aceasta cauza au marit masa masinii dar tot odata pastrand un echilibru intre momentul in care masina pleaca de pe loc si consumul energie si momentul in care se ridica prciorul de pe acceleratie.
    Ma repet …asta e numai parerea mea si nu e fundamentata de nici un articol sau explicatie a celor de la toyota. Daca cineva are alte date.. chiar il rog sa la prezinte.

    Si inca ceva:
    Toyota a lansat ultimul model de Prius Plug&Play…Dupa ce se incarca la priza ei zic ca masina are un consum de 2.1L/100km iar dupa ce bateriile se descarca si incepe ciclul normal incarcare/descarcare masina merge cu 3.7l/100km …

    Asa ca… ptr cei care incerca sa ne explice cum ca… uite si ei au masini cumparate in 2012 si consuma 5l/100km comparandu-se cu o masina din 2006 eu le zic ca nu cu o masina ca a mea sa se compare, ci cu noul prius….ca sa nu mai zic ca simpla revizie ii costa dublu decit la un prius.

    http://www.agendadeiasi.ro/auto/37-continut/29204-toyota-lanseaza-prius-plug-in-hybrid-in-romania-un-pas-inainte-catre-masina-ecologica-ideala.html

    Stiti de ce placutele de frana se schimba la 120-160 mii km? ptr ca cel putin prius-ul 2006 (a mea) franaeaza pe placuta de la 13km pana la 0 km …. in rest franeaza doar pe invertor…
    Asa ca ptr cei cu logan si clio le pot spune cu mana pe inima ca pana la 160 mii km schimba cel putin de 3 ori placutele si 1 data discurile…Asta se pune???? – Aici am fost putin rautacios… dar no..din cand in cand se merita.

    Respect maxim

    Mihnea

      (Citează)

  32. Stiu ce este o hibrida si cum e cu inertia insa nu vad ce rost au comparatiile de genul “pune 2 tone pe Logan si vezi daca mai consuma cat Prius”. Nu ai de ce sa pui 2 tone pe Logan. E ca si cum ai spune ca o barca e mai buna decat Loganul pentru ca “ia pune un Logan in lac si vezi daca pluteste”. Nu are niciun sens.

    Plus ca montatul GPL-ului pe Prius mi se pare doar o excentricitate. Instalatiile GPL sunt rentabile atunci cand diferenta de bani este rentabila. Una e sa ai o masina care consuma 10 litri pe benzina si echivalentul a 6 pe GPL si alta e una care consuma 5litri benzina si 3 pe GPL. Diferenta, adica aia din care se face amortizarea investitiei, este in primul caz 4 iar in al doilea 2. Asta inseamna ca o trebuie sa mergi de doua ori mai mult cu a doua masina pentru a merita banii investiti in modificare.

      (Citează)

  33. Aici cu gpl-ul ai dreptate…si daca iti faci calculele bine s-ar putea ca in timp sa iti iasa ok… mai ales ca pe viitor daca voi avea banii sa imi iau o alta masina as lasa-o pe asta firmei mele ptr a duce anume comenzi sau a luat marfa… asta e calcualul meu… cu amortizare in timp..chiar si mai indelungat… bine mai sunt si alte calcule vis-a-vis de functionazitatea motorului pe gpl..uzura…etc.
    Sincer ptr inceput acesta este doar un moft al meu… sa vedem unde putem ajunge.

    N-ai cum sa te pui cu pasaricile omului … nu ? :)

    Respect
    Mihnea

      (Citează)

  34. Sunt foarte curioasa cum as putea sa dau de tine Mihnea, as vrea sa te intreb mai multe referitor la masina. Prima mea masina a fost un A4 2007 B7 de 1.9 si as vrea sa-mi iau si un prius insa sunt putin sceptica si la costul consumabilelor, si la consumul prin Bucuresti .. Teoretic si a mea consuma 5,5 combinat..practic..

      (Citează)

  35. Buna

    Am revenit….din pacate sau din fericire.

    Din pacate pana acum NU am avut banii (cei 3600 ron-cica a mai scazut) sa pun instalatia de GPL. In contiunare am acel prius 2006…de vorbeam mai sus .. si pana cum 2 saptamani cand s-a racit afara am mers cu 4,8-5l/100km in bucuresti in conditiile in care eu merg 7km pana la firma dus, si 7 km intors. Acum dupa ce s-a racit am ajuns la 7l/100km in bucuresti desi in weekendul de a trecut am fost pana la Sinaia unde era si zapada (la mine la tzara cum ii zic eu) si la dus aveam 5.5l iar cand am ajuns inapoi in bucuresti aveam 4.8l consum mediu pe 258km (dus-intors).
    Multumita lui Dumnezeu pana acum nu am avut incidente cu masina asa ca nu am mai facut decit un schimb de filtre si ulei (la tura asta m-am stricat si am pus ulei castrol – 330 ron cu tot cu filtre) Acum vorbind cu Paul (un veteran in alea prius-ului) despre benzina (eu gandindu-ma ca ar tb sa pun numai benzina de 98) el a inceput sa rada de mine. Mi-a zis ca masinile de sua.. au motoarele gandite sa mearga constant cu benzina mai proasta decit 95-ul nostru.. asa ca motorul masnii mele se simte f bine cu benzina cea mai ieftina din RO ptr ca oricum e mai buna decit aia de SUA.

    O sa radeti dar am mers cu o Tesla model s (cei mai puternici acumulatori-85kw) care a facut misto de un M5 pe unde l-a prins. (cu ceva cocalari in el). Si partea frumoasa e ca alora nu le venea sa creada.. ca o masina NO NAME (Tesla)…poate fi mai rapida ca un BMW M5.

    PTR ANCA – Sper sa iti fi luat prius-ul (iar daca ti-ai luat generatia 3 (dupa 2010) sau 4 (2013) – esti cea mai tare). De mine nu e greu sa dai..dai click pe numele meu.. te duce pe un site al nostru … dupa aceea la contact.. un telefon sau un mail… si dai de mine… Daca nu … in regie ma gasesti in fiecare zi… vezi harta.

      (Citează)

  36. snake26:
    Nu au pus diesel pe o masina hibrid deoarece un diesel morneste mult mai greu decat benzina, desi ar fi obtinut avantajul unui cuplu mult mai mare la ture mai joase fata de orice alt motor pe benzina.Gandeste-te cum ar fi ca iarna (temperaturi scazute), sa apesi pedala de acceleratie in depasire: trebuie asteptata incalzirea bujiilor incandescente (2-3 secunde), actionarea unui demaror (la diesel trebuie compresie foarte mare..)..s.a.m.d.

    Consumul scos cu Prius-ul nu mi se pare deloc mic. Am 5.5 cu a mea in oras ( diesel 1.5 dci,) si sigur am cuplu mai mare decat un motor electric. In fond , la plecarea de pe loc cuplu conteaza nu caii putere.

    Si eu sunt de aceisi parere: hybrid-ele sunt viitorul.

    visezi în ceea ce privește cuplul. Nimeni n-a amintit aici că prius are cutie automată CVT. Mai bine zis ECVT. Această cutie are cuplu instant la orice turație! Deci muuuuult mai bun decât orice diesel! De aceea la acest prius, la semafor dacă o calci la fund pedala, poate doar un motor de 3,0 să te întreacă în rest niciunul

      (Citează)

  37. Si eu am avut multe masini la viata mea, asa ca am putut sa compar. Nu doar la consum, ci la toate aspectele care fac viata placuta sau urata unui sofer: de cand bagi cheia in contact, pana te intorci acasa; de cand intri in service, pana iesi s.a.m.d. Asa ca ceea ce voi povesti mai jos o fac din experienta si dezinteresat.

    Am avut si Dacie 1310, si Oltcit, si 3 Tico (ultimul, SX, inca il mai am, il voi tine pana ii vor cadea rotile!), si Renault 25, 25v6, Laguna Privilege, Chrysler Sebring, Chrysler 300M, 2 buc. Hyundai Santa Fe CRDi s.am.d.

    Din 2014 am un Prius G2. N-am sarit direct la G3, ci am luat-o prudent cu G2, ca in caz ca sunt dezamagit, sa nu pierd prea multi bani. Pentru un rulaj 90% in Bucuresti si 10% in afara, bate tot ce-am avut pana acum.

    Nu sunt taximetrist, ci avocat. Alerg sa duc copii la scoala, la judo, la pian; merg la hypermarket, la judecatorii, la clienti, la executori, la notari sau cine stie pe unde m-or mai duce drumurile. Pur si simplu sar in masina cu cheia in buzunar (sistem key-less go), ii dau start, bag in drive si o iau din loc. Chiar si la -18 grade, daca n-am zapada pe geamuri. Pornirea nu se face din bateria de 12v (apropos, e cat una de Matiz, pentru ca e folosita doar pentru inchiderea centralizata si cuplarea catorva relee la bateria mare cand se apasa Start), ci din cea de 200 v intr-un mod foarte destept: calculatorul cupleaza motorul electric la cel termic, il invarte pana pe la la 1.000 rpm, apoi ii baga benzina si scanteie din mers, lin, pe nesimtite. La starterul clasic, se invarte la 100 rpm, se zgaltaie masina si, daca n-a inghetat de tot bateria, ai noroc si porneste. La Prius incalzirea cea mai buna se face in mers, nu pe loc, intrucat in primele 30 secunde, chiar daca porneste si motorul termic, tractiunea o face electric si benzinarul sta constant pe la 1.300 rpm. Se vede cum trage tare din baterie chiar daca calc pedala. Apoi merge normal.

    Lasand la o parte consumul urban de 4,5% vara si 6,5% iarna (comparat cu o masina clasica de aceeasi marime si greutate pe benzina care merge cu un 8-11, am calculat si intre doua revizii la 10.000 km economisesc cca. 400 EUR), am facilitatea unei cutii automate (CVT) care nu ma oboseste. AC-ul este full electric. La fel servo frana si servo directia. Si in masina liniste. Poate nu-i mare branza, lumea zice ca’s eu mai mofturos, dar dupa o ora sau mai mult pierduta in vreun ambuteiaj prin Piata Unirii, Pantelimon, Rahova, Stefan cel Mare sau cine mai stie pe unde ma duc drumurile, se simte. O fi diesel-ul economic, dar oricum o dai vibreaza. Dupa 1,5 h de ambuteiaje si de dat la mestecau tr.1-tr.2, te cam plictisesti iar rinichii deja protesteaza.

    Motorul nu se strica repede, pentru ca se elimina cativa factori care-l omoara cu incetinitorul: subturarea in trepte superioare, franele de motor care trag socuri dinspre roti prin transmisie inapoi spre pistoane (se uzeaza culbutorii), schimbarile de viteze, mai ales 1-2-3 (aici se uzeaza si ambreiajul, dar exista si o uzura a motorul, fiecare trecere 1-2 e un soc in roti si in motor).

    La Prius nu exista ambreiaje, pentru ca nu exista rapoarte de viteze, cum exista intr-o cutie clasica (chiar si automata).

    Motorul de Prius nu fierbe vara. Motorul nu merge tot timpul, iar AC-ul este mult mai eficient.

    Iarna, tractiunea electrica face toti banii, pe zapada. Iar urcarea bordurii cand se parcheaza, este extrem de lina: pun pe electric, aduc roata langa bordura si pisc usor pedala. Simti ca se cocoatza. Fara sa iasa fum din cauciuc sau ambreiaj sau esapament.

    La drum intins este foarte apropiata de o masina obisnuita cu motor de 1,5 L. Totusi sunt si aici diferente: regimul de turatii si depasirile. La vitezele cele mai uzuale, la 100 km/h, mers constant pe drum plan, am 1.500 rpm; la 130 km/h – 2.200 rpm (echivalentul treptei a 6-a). Nu am problema vitezelor intermediare – 35 km/h, 60 km/h, 75-80 km/h, 95-100 km/h. Aici se stie ca multi utilizatori ezita ce treapta de viteza sa foloseasca si adesea, in depasire, se sare o treapta inapoi pentru cuplu mai mare, ceea ce arunca in aer rpm-ul si smuceste infernal ambreiajul. Iar la o cutie automata normala, se face kick-down. Nu, Prius-ul este in cuplu maxim la orice viteza. Fiind vorba de o variatie continua a rapoartelor de viteze pe ax planetar, e suficient sa apas tare pedala, ambele motoare intra in tandem (cel electric trage vartos din baterie, dar merita pentru 5-20 sec cat e nevoie la o depasire), scurteaza nitel raportul final, se tureaza si motorul pe benzina spre 4-5.000 rpm si gata. Imaginati-va situatia depasirii a doua Tir-uri care merge lipite unul de altul cu 85-90 km/h, cu un contrasens aglomerat. Stai la panda intr-a 5-a, prinzi un moment, schimbi a 4-a, o arzi pana pe la 100-110, apoi repede a 5-a. In Prius am o repriza full de la 85 la 120 km in cca 7-8 secunde. Cu un motor de 1,5 L pe benzina.

    In fine, ar mai fi multe de povestit. Din principiu am renuntat la propulsia pe motorina. Am incercat-o 4-5 ani, dar per ansamblu am iesit slab la costuri (inlocuiri de injectoare, reconditionari costisitoare la pompa de inalte etc.). Sunt genul meticulos, care-si pune pe hartie cand s-a facut si cat a costat fiecare deplasare la service, ce s-a reparat etc. asa ca vorbesc intemeiat. Nu mai zic de pornirile din diminetile geroase de iarna: daca bateria nu e brici, degeaba dai din bici. Am revenit la benzina si voi ramane. Mai ales ca nu merg mai mult de 30.000 km/an ca sa merite diesel sau GPL. Tot din principiu nu-mi iau masina noua, ci utilizata pana in 100.000 km, ideal 40-50.000 km.

    Nu sustin ca n-ar exista minus-uri la Prius. Sunt, unul dintre ele fiind electronica foarte sofisticata. Culmea, la mecanica sunt mult mai simple decat o masina clasica: ECVT-ul de la Prius are cca. 25 de piese rulante, fata de ECVT-ul Nissanului Murano (100), n-are ambreiaje, n-are fulii pt. servo sau AC, n-are curele. Dar pica ceva la electronica, tipa ca o nebuna. Am schimbat bateria de 12v pentru ca se invechise teribil (cred ca era cea originala) si nu simti ca e terminata decat cand moare (mai avea doar 3,6v cand am dat-o jos). Deja se gasesc si baterii de 200v lejer, una noua e cca. 500 E aftermarket. la fel, motoare si cutii sh pe la aceeasi bani. La electronica a mea e cuminte. Se pare ca Toyota au pus electronica buna, din ce am vazut prin matzele ei scrie Panasonic in toate directiile.

    Ultimul avantaj major si dezavantaj in acelasi timp: nu prea se fura Prius-uri (implicit nici piese de pe ele), fiindca nu-s atractive si se revand greu. Cine are o masina “populara” plateste in plus piesele furate: oglinzi, bandouri, embleme, stergatoare, stropitoare de faruri, grile de capota, jante, sau chiar toata masina.

    Fiecare, cand isi ia o masina, isi asuma si riscul ca ceva sa nu mearga bine. Toti ar trebui sa fim in stare sa putem plati pentru un parbriz sau un far, cand se sparge, o macara de usa, o cutie de viteze sau chiar un motor, daca pica. Important e ca atunci cand se produce riscul, sa nu fie un dezastru in buzunar. Altfel, se cheama ca omul si-a luat o masina mult prea scumpa pentru buzunarul lui si plateste pt ca a vrut sa se dea mare prin targ. Bine ar fi sa ne intindem cat ne e plapuma si sa nu mai cumparam piese furate de pe alte masini.

    Drum intins !

    PS: ar mai fi un avantaj, mare cat 3 pizza: din 2016 nu se mai plateste deloc impozit la hibride in Bucuresti. In loc sa dau 64 lei/an, este 0. Cei mai fericiti trebuie sa fie cei cu Lex’uri din seria GSh si RXh, cu motoarele alea exagerate de 3,5-4 litri.

      (Citează)

    • Multumesc Adrian S.!
      M-ai convins sa imi cumpar Toyota Prius, excelent review. Vreau doar sa te intreb daca ai inlocuit pana acuma bateriile si daca da, care a fost pretul?

      Mersi.

        (Citează)

  38. Buna ziua.
    Uite ca suntem in 2016 si eu tot “rabla” aia de prius o am, de care sunt incantat deoarece inca nu mi-a facut probleme. In fine. De la posturile de acum 2-3ani in care ziceam ca bateriile se cumpara cu ~500e(tot setul), acum au aparut tot felul de baieti care inlocuiesc doar elementii morti si am inteles ca sunt undeva pe la 100ron. Daca veti cauta pe olx sunt o gramada. Am un amik cu ceva lexus 400h care a schimbat 3 elementi. Aia la toyota nu schimba decit toata bateria si l-ar fi costa ceva bani. Asa ca s-a mai rezolvat o problema.

    Ati vazut cum arata prius 2016? Dar prius 2017 (plug&play). Mie imi plac la nebunie.

      (Citează)

    • Dupa experienta buna avuta cu G2-ul, uite ca si eu am trecut din decembrie 2016 pe modelul 3 cu face-lift. Este mult peste modelul 2 si e ceva chiar peste modelul 3 din 2009-2011. Japonezii au eficientizat invertorul si bateria, deci merge mai mult pe electric decat inainte. Au marit si puterea motorului electric (de la 38 la 89 CP), desi au lasat puterea totala combinata tot la 136 CP. Se simte la demaraje, este mai fasneatza chiar fata de G3 din 2009.

      Am cautat varianta face-lift pentru ca au pus optional lumini de zi si faruri mai puternice cu led-uri. Am vrut asa pentru ca merg mult si noaptea in afara orasului. Am gasit una cu led-uri duble pe faza scurta (adica doua lupe / far la faza scurta): sunt mult mai fiabile decat xenon-ul, se aprind instant si sunt mult mai convergente, adica emit un fascicul foarte bine dispersat si focalizat. Nu au orientare adaptiva laterala ca cele de Mercedes, dar fasciculul este atat de bine proiectat si in lateral incat nu mai e nevoie de intoarcerea farului la viraje.

      In rest, cele obisnuite pe G3: navigatie, bluetooth, cruise, toate geamurile automate, smart-entry, smart-start, camera pe marsarier etc. Si multa liniste. Motorul este de 1.8, culmea e ca mai economic decat cel de 1.5 si mai eficient. Cand intra in sarcina, se simte ca este mai muschiulos, fata de G2, chiar si sunetul este nitel diferit, parca mugeste, probabil au modat tobele sa sune mai baritonal :-)

      Avea jantele de 17, le-am lasat cu cauciucuri de vara si mi-am luat unele sh de pe okazii de 15″ pentru iarna. Mai ales ca pe 15 sunt mai ieftine cauciucurile, un set de jante si cauciucuri noi m-a costat aproape cat ar fi fost un set de cauciucuri pe 17″.

      Am uitat sa va zic pretul: 11.000 E, adusa din Spania, avea aproape 180.000 km, model 07.2012. Merge exceptional, pentru ca drumurile acolo sunt bune si clima este blanda, deci masina nu era obosita. A avut un singur proprietar acolo. Am preferat-o cu mai multi km in bord pentru ca este un rulaj real, cele cu putini km sunt date inapoi. In Romania se fac bani grei din dat kilometrajul inapoi, orice samsar care se respecta aduce doar masini care se pot smecheri la km.

      PS: intre timp mi-am luat si o Kia Sorento. Dizal, normal, 2,5 CRDI, 170 CP, modelul mai vechi din 2007, hidramata. Pentru familie / concedii / nevasta, caci ni s-a nascut si al 4-lea puisor. Polueaza si consuma mult comparat cu hibrida, platesc impozit consistent (cca. 900 lei / an) si RCA mai mare, insa are cateva avantaje majore peste Prius: trage de rupe (are si reductor, cu care chiar am scos si masina unui prieten dintr-un sant fara mare efort) si are portbagaj sa pot cara bagajele in concedii cu sifonier cu tot. Mai sunt si altele, cand Prius-ul nu mai poate: are roti cu cacuciucuri balonate cat tractorul si e 4×4, ceea ce iarna e minunat, cand zapada e in toate directiile si gropile asteapta ascunse sub baltoace, nerabdatoare sa ne rupa basculele si bieletele. Deci, fiecare lucru trebuie folosit pentru utilitatea lui: merg cu Prius-ul in afara si in oras cand sunt singur sau cu 1-2 persoane, iar cu Kia cand trebuie sa car tot familionul + bagaje sau trebuie sa abordez drumuri grele (iarna, munte etc.)

      Kilometri intinsi !

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus