►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Pe blogul Moshe Mordecai este un apel la salvarea Bibliotecii Judeţene Constanța, unde lipsa fondurilor a dus la concedierea multor angajaţi şi la zero investiţii în cărţi noi. Totuşi, manifestul bibliotecarilor nu mă face să le înţeleg dramă, ci doar să conştientizez cât de încărcate sunt administraţiile locale la toate nivelurile lor.
În urma concedierilor din vara acestui an, instituţia, care avea 104 angajaţi, a rămas cu doar 50. Dintre aceştia numai 39 sunt bibliotecari, în condiţiile în care, conform legii, la o populaţie a judeţului Constanţa de 722.360 locuitori, grupul personalului de specialitate ar trebui să fie calibrat între 103 şi 144 de bibliotecari
39 de bibliotecari după reduceri masive de personal?!? Ce fac atâţia oameni într-o bibliotecă? Nu ştiu exact ce presupune această meserie și nu vreau să acuz pe nimeni de nimic, aşa că vă rog să-mi demonstraţi matematic de ce e nevoie de 39 de bibliotecari pentru a asigura funcţionarea unei biblioteci, în condiţiile în care multe firme cu activitate mult mai complexă şi răspândită în toată ţara nu au atâţia angajaţi. Fără vorbe subiective privind cultura, cartea, educaţia şi altele, ci doar vreau să aflu de ce este astfel dimensionat colectivul, dacă există vreo explicaţia logică pentru acea lege.
Numărul normal “conform legii” ar fi între 103 şi 144 de bibliotecari. Poate după ce-mi explică cineva ce am cerut în paragraful de mai sus îmi explica şi de ce ar fi nevoie de 103-144 de oameni pentru acelaşi lucru, în condiţiile în care nu doar că e criză în ţară, ci se adaugă şi faptul că lumea pur şi simplu nu mai citeşte (decât la acţiuni unde e cool să fii văzut făcând asta). 39 de bibliotecari! 103 bibliotecari!
Legea despre care se vorbeşte este Legea bibliotecilor actualizata nr. 334/2002, republicata 2005, consolidata 2009 (link), iar la sfârşit este un link către anexe, unde se găsesc normele de personal şi unde scrie, într-adevăr, ca o bibliotecă judeţeană are nevoie de un bibliotecar pentru fiecare 2500-5000 de locuitori. Oare câţi din cei 2500-5000 de locuitori ai unui județ mai apelează la biblioteci a cercetat cineva? Chiar aşa, de curiozitate, câţi clienţi o fi avut Biblioteca Judeţeană Constantă în ultimul an?
La fel ca în multe alte cazuri observ că există oameni care nu conştientizează ce înseamnă criza în România. Nu doar că a crescut valoarea unui euro şi au dat faliment nişte firme, plus o grămadă de oameni care nu-şi mai pot plăti ratele la bănci, ci că efectul principal la noi este că statul nu mai are bani pentru a-şi plăti toţi angajaţii. Nu mai are! Ce să facă, să dea în cap şi să fure de la oameni? Practic deja face și asta, crescând şi introducând tot felul de impozite cretine. Dar îi pasă bibliotecarului? El ştie că în lege scrie că trebuie să aibă 103 colegi în instituție, indiferent dacă îi calcă cineva pragul sau nu.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
20 comentarii
20/12/2010 la 12:24 PM
Din cate imi amintesc (corecteaza-ma daca gresesc), biblioteca judeteana nu are un singur sediu, ci mai multe, imprastiate prin orasele din judet. Si la fiecare sediu ai nevoie de minim un Gigel care sa puna stampila pe carte. Ca-s multi si asa si ca lumea nu mai citeste in tara asta, e alta poveste.
Apollo(Citează)
20/12/2010 la 1:39 PM
E nevoie de mulți pentru că cititorii sunt nesimțiți aduc cărțile nederulate.
nea_caisa(Citează)
20/12/2010 la 1:55 PM
Sunt frecatori de menta. Faci o baza de date la nivel national cu toate cartile posibile, inclusiv copii dupa manuscrise si ai trimis acasa toti bibliotecarii ramasi undeva la granita dintre evul mediu si epoca industrializarii. Trebuie sa le reamintim acestor oameni ca suntem in secolul 21 si un ebook reader poate accesa materialele din orice biblioteca virtuala.
Green(Citează)
20/12/2010 la 2:24 PM
Well, lucreaza intr-un fel de ture. Salariul e de rahat. In functie de constructia bibliotecii, exista oameni care vorbesc cu cel ce vine sa ia cartea ca sa ii explice ce cartea ar fi mai buna/cum se completeaza foita respectiva/cum se scriu cotele. Apoi foita asta ajunge jos, unde alti oameni cauta prin ditamai magaoaia de depozit. Nu e neaparat placut.. asta daca ai ajuns vreodata intr-o astfel de incapere.
Apoi, asa cum multi obisnuiesc sa manance rahat, intr-o institutie de genul nu exista doar bibliotecari. Sunt o pleiada intreaga de oameni care se ocupa de chestii financiar-contabile, achizitii etc.
Vrei mai multe info despre ce se intampla intr-o biblioteca? Dute la una si ai sa afli.
bogdan(Citează)
20/12/2010 la 6:48 PM
@bogdan (primul): discutia era despre bibliotecari si numarul lor dat prin lege. Nu m-am legat de femeile de serviciu, contabili si altele.
Ce explicatie e aia ca e un om care vorbeste cu clientul, apoi da foaia altuia si se cauta in depozit? Bine ca nu ti se pare normal sa fie un lant uman care sa dea din mana in mana hartia. Ce depozit e ala, rascoleste in el ca la balamuc? Si asa, de cate ori am fost la o biblioteca, m-am lovit doar de nepasare si timpi lungi de asteptare.
Incerc sa nu merg la biblioteci. N-am fost niciodata in facultate, daca am avut nevoie de o carte am cumparat-o. Si la cat de ieftine ajung acum cartile si se mai dau si cu ziare, bibliotecile sunt pe moarte.
nwradu(Citează)
20/12/2010 la 6:21 PM
Mereu pe chestiile sociale se gaseste un Bogdan sa sustina clasa muncitoare. De data asta nu sunt eu :) Sunt de acord ca numarul ar trebui redus, chiar sub 50 unde e cazul. Judetul Constanta are un singur oras mare, o biblioteca ar fi suficienta. Din pacate asta arata natura statului roman, locul unde cuvinte precum schimbare, internet sunt considerate injuraturi. Acum 20 de ani cred ca erau necesari peste 100 de bibliotecari.
@bogdan Am fost de curand intr-o biblioteca. Am gasit coruptie, nepasare, spatii inchiriate catre firme private, carti comuniste si cel putin 20 de angajati pe domenii conexe (resurse umane, contabilitate) si doar doua doamne erau la biblioteca
Bogdan(Citează)
20/12/2010 la 9:40 PM
Vorbeam de bcu din iasi. Aia e intradevar o biblioteca mare si cel putin in timpul anului universitar are salile de lectura pline.(300+ doar la centrala, fara filiale de la litere sau altele). Are un sistem de gestiune electronic a cartilor implementat ok. Poate asta e un caz fericit. Mai e o biblioteca mai marisoara in Iasi, insa nu am avut de a face cu ei. Astia care lucreaza in biblioteci sunt niste amarati. Sincer, exista probleme mult mai mari.
Acum, fiecare cu piticii sai. :)
bogdan(Citează)
20/12/2010 la 11:13 PM
@bogdan Fix la BCU ma gandeam cand ai zis de metoda, dar nu stiu de ce am impresia ca e finantata din sursele universitatii si cred ca aparatul administrativ nu e asa incarcat ca in cazul bibliotecii din Constanta iar in cazul BCU garantez ca este chiar “folosita”… si nu numai de studenti, de asemeni am fost acum ceva ani si in biblioteca cealalta de care ziceai tu, Asachi care era la palat si culmea si acolo era destul de aglomerat…in conditiile in care carti sunt mai putine acolo si nu foarte multe noi. Ma mai mirat ca este un centru de cartier in Nicolina si ma asteptam sa bata vantul dar culmea si acolo erau cativa oameni in sala de lectura.
Exemplul pe care il pot da e ca filiala BCU de la drept are angajate 3 bibliotecare care fac toata treaba iar de femei de serviciu, paznici, etc nu putem vorbi separat ca sunt cei ai universitatii.
@radu Intradevar dau ziarele carti…dar ce te faci cu cele de specialitate? Un tratat de drept e in jur de 120 lei, la medicina preturile sunt mult mai mari…nu stiu ce carti ai cumparat tu asa ieftin dar mie personal mi se par scumpe rau.
alex(Citează)
21/12/2010 la 8:45 AM
Eu nu stiu de biblioteca din Constanta, dar vorbesc de cea din Galati. Noi avem un sediu principal cu un volum de carti impresionant. Pentru ca a fost nevoie, pe langa prima filiala s-au mai deschis vreo 4-5. Intr-adevar, daca judeci lucrurile statistic, lumea nu mai citeste…dar lumea asta se masoara in milioane de oameni. In schimb, daca intri intr-o biblioteca o sa vezi ca statistica nu e chiar adevarata/corecta cand e vorba de oameni raportati la numarul de carti din biblioteca. Duminica, la Galati, e un chin sa mergi la biblioteca. Stai la cozi ca la supermarket sa imprumuti 4 carti! Apoi oamenii aia care muncesc acolo chiar te ajuta. Eu stiu ce spun, ca fiind profesoara de romana, am avut foarte mult de-a face cu biblioteca. Nu am nimerit eu doar ziua in care sa muncea. Merg constant acolo. Sa stii ca se citeste asa de mult incat de multe ori nici macar la sala de lectura nu mai apuci sa gasesti cartea de care ai nevoie. Iar daca vrei sa imprumuti si nu gasesti cartea la raft, bibliotecarele chiar vin cu tine, o cauta ele insele si apoi merg dupa ea in depozit. Care si asta e enorm! Si sa stii ca totul este computerizat. Dar oricat de performante ar fi programele, n-o sa vezi in viata ta un calculator care o sa se ridice de pe birou si o sa-ti aduca volumul la masa! Inca ceva: de multe ori am plecat din biblioteca la inchiderea programului. Crezi ca numai muncitorii la particular stau in plus? Nu stiu daca biblioteca s-a inchis vreodata la ora stabilita…femeile alea mereu stau peste program. Stiu ca ai incercat sa fii obiectiv si civilizat in articol, dar sincer, se simte subiectivismul. Nu incerca sa judeci fara sa cunosti toate informatiile. E ca si cum as spune eu despre vanzatorii din piata ca doar stau toata ziua pe scaun si nu fac nimic… La biblioteca nu e chiar asa mare birocratia. Te duci, iei carti de pe raft, iti pune “tanti” o stampila pe ele si pleci. Nu poti sa zici ca mergi din birou in birou dupa o mie de semnaturi. Si totusi, doar pentru activitatea asta pierzi mult timp. De ce? Pentru ca nu sunt destui bibliotecari care sa puna stampila aia, sa duca volumele primite inapoi la raft, sa refaca ce-au stricat unii sau chiar sa-ti aduca ceea ce vrei din depozitul de carte.
docica(Citează)
21/12/2010 la 3:41 PM
Biblioteca M. Eminescu e institutie publica finantata integral de la bugetul de stat. Si universitatea e finantata de la bugetul de stat, insa bineinteles mai obtine venituri din taxele de studii. Cu filiale care le mai are prin diverse corpuri ale universitatii situatia difera de la caz la caz.
Radule, mai iesi din casa. Realitatea te invata ca nu ai bani sa cumperi toate cartile de care ai nevoie, iar aici nu vorbesc de banala beletristica care vine cu ziarele. Apoi sunt destui oameni care prefera sa mearga la o sala de lectura decat sa beleasca ochii intr-un rahatel de reader gen kindle.
bogdan(Citează)
21/12/2010 la 4:45 PM
Poate ar fi cazul ca si bibliotecile astea sa devina un sistem eficient si profitabil. De exemplu sa aiba un site pe care sa vezi toate titlurile disponibile, cate sunt in stoc, sa poti face rezervare la el. Vrei o carte? Un curierat costa 19 lei pt dimensiunea aceea oriunde in tara, dar pentru volum mare probabil se pot negocia preturi mult mai bune. Stai acasa, vine curierul la usa cu cartea, platesti vreo 15 lei, chemi curierul ca sa o dea inapoi cand termini.
nwradu(Citează)
21/12/2010 la 4:37 PM
Integral si nu prea, exista taxe anuale care trebuie platite si acolo…
alex(Citează)
21/12/2010 la 6:18 PM
@alex: banii aia teoretic merg la bugetul de stat.
@radu: :)). E ca discutia eficienta vs. eficacitate in medicina. Bibliotecile publice satisfac o nevoie colectiva.
bogdan(Citează)
21/12/2010 la 6:58 PM
Biblioteca de care vorbim noi din Iasi are un site pe care vezi toate titlurile disponibile, daca sunt imprumutate sau nu, etc. http://193.231.13.10:8991/F
Gandeste ca, daca ar fi cu livrare acasa ajungi ca mai bine sa cumperi cartile respective decat sa le imprumuti de la biblioteca. Plus ca sunt carti vechi care nu pot fi citite decat in sala de lectura tocmai pentru a fi protejate…sa le trimiti prin curier mi se pare un risc si mai mare.
alex(Citează)
21/12/2010 la 10:57 PM
Îmi place foarte mult comentariul lui Docica. Depinde cum pui problema. Eu zic că nu trebuie să ne aruncăm aşa fără să cunoaştem povestea de la sursă. Am mai adăugat un blog în reader. :)
Emil(Citează)
22/12/2010 la 7:46 PM
@Docica: mai uita-te o data la ce ai scris. “Pentru ca nu sunt destui bibliotecari care sa puna stampila aia, sa duca volumele primite inapoi la raft”. 39 de oameni care sa puna stampila? Sau 104? Mergi candva intr-un depozit mare, ceva gen eMAG, care a fost aratat recent la televizor, si vezi cati oameni lucreaza acolo. Si nu e vorba de luat o carte din raft, ci de carat cutii grele, facut facturi, ambalat cartoane etc.
E un spike de clienti in weekend? Perfect, pentru asta s-au inventat angajatii part-time si colaboratorii, ca sa-i chemi doar sambata si duminica. Exista o gramada de elevi care trebuie sa faca voluntariat in diverse institutii, pentru a avea o sansa la burse in strainatate. Pune-i la munca pe aia.
nwradu(Citează)
25/12/2010 la 11:14 PM
sunt de acord cu alex, cartile de specialitate sunt scumpe, iar cele de la ziare fac parte mai mult din literatura romana si universala..
denisa(Citează)
25/12/2010 la 11:17 PM
Stii cumva de ce cand imi pun si site-ul http://picasaweb.google.com/denisa1999 in campul corect nu ma lasa sa pun nici un comentariu?
denisa(Citează)
26/12/2010 la 11:13 AM
@denisa: nu stiu de ce nu-i convine acel site, ar trebui sa fie ok.
Totusi, despre ce carti de specialitate vorbim aici?
nwradu(Citează)
26/12/2010 la 11:32 AM
despre carti de geologie, geofizica, seismologie.
denisa(Citează)