un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestorePC GarageFlipSecomAltex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Ce nu-mi place la sistemele de afiliere romanesti

19 Oct 2010  ·

TEHNOLOGIE  ·

6 comentarii

Folosesc pe nwradu.ro şi mobbi.ro cele două mari sisteme de afiliere disponibile pentru produse IT&C: eMag Profitshare şi 2parale cu campanii de la Evomag, PC Fun şi MarketOnline. Aş vrea să scriu că sunt foarte mulţumit de ele şi de ce se întâmplă, dar nu sunt.

PROFITSHARE
eMag-ul mi se pare un magazin mult mai bine făcut, organizat şi dotat decât toate celelalte trei disponibile prin 2parale. Brandul contează imens în domeniul online şi o dovadă este şi faptul că obţin mult mai des comisioane prin Profitshare decât prin 2parale: eMag vinde şi asta nu o poate contesta nimeni.

Un exemplu foarte bun este pagina de comparaţie a preţurilor telefoanelor: deși preţul telefoanelor este în general mai mare la eMag, clienţii în special acolo se duc.

Prin urmare, nemulţumirea mea nu este legată de magazin în sine, ci de interfaţa Profitshare, care s-a lansat în beta şi aşa a rămas de acum un an şi jumătate. Nici o îmbunătăţire, nici o noutate, nici o impresia că se mai lucrează la modificarea ei.

Cea mai deranjantă problemă cu interfaţa este pagina de statistici, unde ca să văd dacă am comisioane noi în aşteptare sau deja încasate trebuie să scrollez dincolo de câteva mii de pixeli ce reprezintă fiecare instrument (link sau banner) activat vreodată. Reordonaţi fraţilor informaţia şi oferiţi-o în ordinea logică a interesului unui afiliat: începeţi cu Raport Comisioane Categorii, continuaţi cu Grafic Performanță şi Grafic Trafic, apoi Raport Trafic categorii şi abia după toate acestea să fie sutele de cifre referitoare la fiecare link sau banner făcut vreodată, cu rata sa de CTR şi comisionele aduse. Eventual mutaţi toate aceste informaţii care sunt utile doar pentru analiză pe o perioadă mai îndelungată (ca să vezi ce tip de banner e eficient şi ce nu şi altele asemenea) pe o pagină nouă. Sunt convins că majoritatea oamenilor vor să vadă întâi dacă au comisioane noi şi câte clickuri au avut zilnic.

Alte probleme, scrise rapid cu bulinuţa (afiliaţii sau eMag-ul vor înţelege despre ce e vorba):

  • Sub fiecare produs din oferta era un link care îţi genera imediat codul de link-text pentru afiliere. A dispărut de acolo şi s-a mutat ca Link Afiliat în meniul drop-down de la contul tău, dar nu funcţionează întotdeauna bine.
  • Categoriile din care poţi plasa produse în banner nu mai sunt de actualitate. Categoria Telefoane PDA nu mai există în oferta eMag, dar la bannere da. Am vrut cândva să fac un banner cu Televizoare LED (doar LED), dar nu există posibilitatea, categoria existând în ofertă, dar nu în banner. Birotica, Electrocasnicele, Retelistica, Îngrijire Personală şi Servere nu pot fi adăugate la nici un banner/widget.
  • Mai avansat de atât, n-ar strica şi o posibilitate de a filtra produsele după producător. Vreau să afişez o reclamă la televizoarele 3D Sony şi atât şi deci vreau să pot genera un widget care roteşte doar aceste produse. Ideal ar fi să foloseşti sistemul de filtrare existent (producător, diagonală, tuner, preț şi ce-ar mai fi cazul) şi apoi să zici “ok, toate produsele rezultate pune-le într-un widget de 300 x 200 pixeli”.
  • Nu există un sistem automat de a cere banii sau un voucher de o anumită valoare. Scrii mail, aştepţi să-ţi răspundă cineva, mai discuţi o dată suma solicitată ca voucher… Nu mă plâng, până acum au rezolvat mereu prompt orice solicitare de-a mea, dar dacă persoana care îmi răspunde de obicei la email pleacă în concediu 3 săptămâni, am vreo garanţie că mailul meu ajunge la altcineva rămas la muncă?
  • Nu există un sistem de embed de produs, aşa cum exista cândva un cod care introducea un produs în forumul eMag. Dacă scriu despre un laptop, aş vrea să există un mic cod html care să afişeze în blogul meu respectivul produs, cu preţul în timp real şi informaţia despre stoc. Ca un widget cu un singur produs. Ca sistemul AppBrain de a recomanda o aplicaţie (exemplu).
  • Nu sunt anunţat de produsele noi din oferta magazinului. Când ştii că urmează să se lanseze vreun joc sau telefon sau laptop şi îl aşteaptă toţi ca pâinea caldă, n-ar fi rău să afli, ca afiliat, când a fost afişat pe site.
  • Nu ştii exact ce produs ai vândut. Felicitări, ai vândut ceva din categoria Laptopuri în valoare de 2699,99 lei. Mulţumesc, dar sunt 10 laptopuri diferite la acel preţ, pe care l-am vândut, că poate o mai fac şi altădată?
  • Linkurile de afiliat generate sunt prea complicate. Duci mouse-ul pe un astfel de link şi din adresa pe care o vezi ca tooltip sau în status-bar-ul browserului nu îţi dai seama la ce produs vei ajunge, ci doar vezi ceva de profitshare. Mulţi n-au încredere să dea click sau nu vor să o facă doar de-ai dracului, ca să nu aducă bani respectivului afiliat, de parcă acesta ar fi plătit la clickuri.

Cea mai mare nemulţumire (şi nu doar la eMag, ci şi la restul) e că nu se face nimic pentru a ajuta afiliaţii să vândă produse. Nu pot vedea un top al celor mai vândute produse din fiecare categorie, nu sunt anunţat dacă i se schimbă linkul unui produs, nu există embed-ul de care vorbeam mai sus (sau măcar unul care să afişeze doar preţul în timp real). E un fel de descurcă-te cum poţi.

După cum spuneam, eMag vinde şi probabil o face şi fără afiliaţi. Totuşi, venitul adus de mine eMag-ului are 6 cifre. Desigur, cam o treime din comenzi nu s-au finalizat, dar asta deja nu mai e problema mea, ci a stocului şi a termenului de livrare. La câţi afiliaţi sunt, e clar că sistemul contribuie şi el la creşterea vânzărilor şi poate o investiţie suplimentară în îmbunătăţirea lui n-ar strica.

Ceva bun: îmi plac graficele despre vizitatori şi clickuri precum şi faptul că pot solicita nu doar bani, ci un voucher pentru care primesc 5% bonus. În plus, banii intră instant în contul de afiliat, imediat ce a plătit clientul. Dacă a achitat în avans cu cardul bancar, eu primesc comisionul înainte ca el să primească produsul acasă, ceea ce e super-tare.

Diverse detalii interesante sunt şi în analiza de un an de funcţionare, făcută de eMag. Apar şi eu pe acolo.

2 PARALE
Eu nu reuşesc să fac bani prin acest sistem. Pe mobbi.ro am zis să fac un experiment, să afişez ofertele tuturor, să las lumea să aleagă, să văd ce sistem vinde mai bine şi cum. Nu m-a surprins să aflu că lumea înclină spre eMag, deşi au preţuri mai mari, iar reclamele grafice de pe site duc la 2 parale şi deci la PC Fun, Evomag şi Marketonline.

Magazinele sunt… greoaie. Evomag vinde telefoane de top, precum HTC Desire HD sau Samsung Galaxy S plasându-le în categoria PDA cu GPS. Deci eu nu am un telefon de top, ci un PDA cu GPS de 2000 de lei. Celelalte magazine vând Telefoane PDA, deşi şi acest termen a dispărut de mult în favoarea “smartphone” sau pur şi simplu “telefon mobil”, că asta e în fond. Titlul paginii de iPhone 4 are 400 de caractere! Toate acestea îmi crează mie o impresie de nesiguranţă în marfa vândută şi ce e ea de fapt, darămite clienţilor care poate nu se pricep la fel de bine.

O altă problemă este modificarea linkurilor. Cam o dată la 2 săptămâni pagina unui produs dispare şi deci linkul meu de afiliat duce la un 404 not found. Produsul în sine nu dispare, ci doar primeşte alt link, alt cod în baza de date, i se adăugă cuvântul “promoţie” în titlu sau ceva la fel de nesemnificativ, suficient cât să facă toate linkurile anterioare nefuncţionale. Eu scriu un review, lumea intră şi după câteva luni pe el, dar linkul prin care poţi cumpăra produsul nu mai e valabil și trebuie să-l actualizez manual de câte ori descopăr problema. Combinat cu paragraful anterior, în care mă plângeam de categorii dubioase în multe cazuri, iese haos.

Aprobarea comisionului, plata, transferul banilor, toate aceastea sunt pentru mine un mister. Am nişte comisioane din august în status “necesită aprobare”. Pe 7 iulie am înregistrat un comision la PC Fun, care a fost aprobat pe 2 august. Cu alte ocazii s-a întâmplat în 3-4 zile. Nu reuşesc să văd o logică în ce se întâmplă.

Linkurile text generate sunt la fel de complicate şi aici. Mai mult, pot fi micşorate prin tinyurl, dar asta doar sporeşte neîncrederea cititorului şi îl face să nu dea click.

Prin 2 parale problema cea mai mare aş zice că e la magazine, nu la sistemul în sine. Nu ştiu ce vânzări obţin prin afiliaţi, dar asta e concluzia mea, că magazinele online respective trebuie să-și îmbunătățească în primul rând structura.

Ceva bun: generarea de linkuri text e mult mai simplă şi mai uşoară, există bannere pentru multe categorii de produse şi multe dimensiuni, ba chiar poţi adăuga diverse bannere de la mai multe magazine într-un grup şi apoi îţi sunt rotite automat.

Miercuri e la Bucharest Hubb o discuţie despre 2parale şi vânzarea produselor IT&C: “Vă aşteptăm să discutăm concret despre ce instrumente vând, implicare şi miza din IT&C. Vom vedea când se cumpără produsele IT&C şi care a fost evoluţia segmentului de la începutul anului. În plus, pregătim afiliaţilor o serie de sugestii utile legate de promovarea produselor IT&C şi majorarea veniturilor.”. Oh da, abia aştept. Presimt o grămadă de enunțuri inutile de genul “inainte de Crăciun cresc mult vânzările și lumea caută produse” sau despre cum să plasezi bannerele în site, ignorând faptul că de fapt problemele stau în altă parte.

ALTE SISTEME DE AFILIERE
Sigmanet a ieşit din 2parale şi au zis că-şi fac propriul sistem de afiliere. Se numeşte BonusGate (nume de scandal) şi e ceva bazat pe email:

Cum funcţionează BonusGate:

  • îţi faci cont pe SigmaNET.ro (intri în cont în cazul în care îl ai deja creat)
  • intrii în pagina de afiliere
  • încarci numele şi adresele de mail ale prietenilor tăi
  • faci recomandări către prietenii tăi prin sistemul nostru

F64 a avut un sistem de afiliere, acum nu-l mai găsesc.

Sony Center are un alt program de afiliere, dar permite doar bannere de dimensiuni clasice. Nu l-am folosit până acum, dar cred că o voi face doar ca să testez puterea de cumpărare a produselor Sony.

asus s5507

    6 comentarii

  1. So true. Poate ar deschide un ochi si ei cu sistemele lor :)

      (Citează)

  2. De ce-ar deschide? Ei si-au vandut marfa, si-au luat banii… whatever. Singurul mod in care ar schimba ceva ar fi daca ar pierde publisheri…

      (Citează)

  3. Nu mă pricep la afiliere, nu-i domeniul meu, dar cred că un plugin de WP care să verifice link-urile dacă sunt valabile sau nu la intervale regulate te-ar ajuta. Poftim de aici http://wordpress.org/extend/plugins/broken-link-checker/

      (Citează)

  4. Unde ai gasit programul de afiliere de la Sony Center?
    La ei pe site nu vad nimic.

      (Citează)

  5. Deja vad un interes mare pentru afiliere la Sony Center.NOT!

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus