un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Black Friday la: Fashion DaysFinestorePC GarageevoMAGAltexFlancoVodafoneOrangeSevensins ◄◄

asus s5507

Regulile credintei

21 Aug 2010  ·

GÂNDURI  ·

21 comentarii

Cred că se exagerează discuţia privind refuzul Bisericii de a înmormânta creştineşte copilaşii morţi în incendiul de la maternitate, pe motiv că nu apucaseră să fie botezaţi şi deci nu sunt spălaţi de păcat şi nu pot fi îngropaţi cu preot şi slujbă creștină. Am văzut opinii destul de radicale, inclusiv o domnişoară pe Pandora’s spunând că biserica nu refuză de la înmormântare nici un criminal sau violator, dar pentru aceşti copii  (şi mai ales pentru liniştea părinţilor lor) nu ridică un deget.

Postul meu este despre reguli şi logică, nu despre ce face Biserica în rest. Nu mă interesează că nu plătește impozite, că ia bani fără chitanţă, că face monede cu nu ştiu ce fost patriarh anti-semit şi alte asemenea. Nu, eu mă refer în continuare doar la nişte reguli.

Biserica are două reguli referitoare la înmormântare:

  1. Nu înmormântează sinucigaşi.
  2. Nu înmormântează oameni nebotezaţi creştineşte.

Poate sunt mai multe “categorii” neacceptate, dar eu pe astea le cunosc. Atenţie! Nu săriţi să-mi spuneţi că aceste reguli sunt tâmpite şi ar trebui schimbate. Nu despre asta e vorba aici. Da, poate ar trebui schimbate. Da, poate ar trebui regândită întreaga structură a Bisericii, rolul ei în stat şi regulamentul intern. Dar momentan acestea sunt regulile şi pe baza lor discutăm.

Din câte văd eu situaţia, cei ce insistă pe o înmormântare cu toată slujba ortodoxă ataşată, cu preot şi tot, sunt oameni religioşi, bisericoşi. Altfel n-ar insista pe asta. Fiind oameni bisericoşi, înseamnă deci că acceptă şi regulile Bisericii. Privind strict sub aspect religios, dacă ai credinţă în Dumnezeu, în Biblie şi în toate canoanele bisericeşti, înseamnă că accepţi deci şi însemnătatea botezului (“sfânta taină a botezului”, după exprimarea corectă) şi atunci înţelegi perfect de ce Biserica nu poate înmormânta un om nebotezat.

Să considerăm o altă situaţie. O femeie merge toată viaţa la biserică. E mereu la slujbă, dă acatiste, îi sărută mâna preotului, se duce la miruit, bea aghiazmă, ia o bucată de pâine sfinţită dimineaţa şi se închină, îşi face cruce când trece pe lângă biserică, pune lumânări la Vii şi la Morţi. Sigur cunoaşteţi astfel de persoane. Într-o zi i se sinucide soţul. Eu consider normal ca această femeie să înţeleagă perfect refuzul preotului de a-l înmormânta creştineşte, pe motiv că e sinucigaş. Din moment ce femeia crede în Dumnezeu, înseamnă că ea crede şi în toată povestea cu “doar Dumnezeu are voie să ia o viaţă” şi alte asemenea. Are voie să fie revoltată că nu-i este îngropat cum trebuie soţul?

Asta e aspectul religios. Dacă ne întoarcem la reguli, acelea sunt stricte. Scrise în regulament, urmate de toţi angajaţii bisericii, ca la orice alte reguli din altă instituţie. Dacă acolo scrie alb pe negru că un preot nu are voie să înmormânteze pe cineva mort nebotezat, ce poate să facă? N-are voie! Şi dacă ar face slujba fără acordul bisericii, tocmai lipsa acestui acord face ca acea slujbă să nu aibă valoare.

Desigur, chiar dacă raţionamentul meu e logic, asta nu-i încălzeşte cu nimic pe părinţii acelor bebeluşi. Ei, poate oameni religioşi (deşi după un astfel de eveniment nu văd cum ţi-ai putea păstra credinţa), ar vrea că măcar atunci când îşi îngroapă copiii să o facă aşa cum consideră că e bine. Teoretic, după cum spuneam mai sus, oamenii religioşi ar trebui să accepte şi refuzul bisericii. Iar dacă nu-l acceptă, dacă regulile Bisericii li se par jignitoare, jegoase, nedreapte, atunci poate ar trebui să-şi reconsidere atitudinea la adresa bisericii şi a religiei creştine. Nu prin scufundarea într-o cristelniță se decide dacă un om merge în rai sau în iad!

Ce nu înţeleg eu este îngropatul într-un colţ al cimitirului. De când hotărăşte biserica unde să fie îngropat cineva? Cine administrează un cimitir şi alocarea locurilor de veci? Pentru că eu unul aş putea accepta că Biserica nu vrea să-mi îngroape copilul sau soţia din cauza regulilor (şi nu aş accepta asta pentru că sunt o persoană religioasă, ci din contră, pentru că nu îmi pasă de slujba aceea), dar n-aş accepta ca locul de odihnă să fie undeva într-un colţ. Aş face scandal, m-aş duce la un cimitir privat, etc. Faptul că dă sau nu preotul cu cădelniţa nu mă interesează prea tare, dar felul locului de veci arată respectul pentru o persoană şi aici n-aş accepta rabat.

asus s5507

    21 comentarii

  1. Situatia1: un om e credincios toata viata, merge la biserica, se tine de toate ritualurile, e cel mai ortodox dintre pamanteni. Se imbolnaveste de schizofrenie si se sinucide.
    Situatia 2: o familie merge sa isi boteze copilul. In drum spre biserica au un accident de masina si copilul moare.

    Reguli?

      (Citează)

  2. 1 cu slujbă, că e o boală certificată, 2 fără slujbă, că nu sunt creştini.

      (Citează)

  3. @nashu_mare
    si daca nu e certificata de un medic boala, preotul zice pas?
    daca copilul moare exact inainte sa il bage preotul in cristelnita, tot fara slujba?

      (Citează)

  4. Pentru punctul unu, nu ştii cum se certifică. Tot ce ştiu e de la puţinele ore de religie la care am fost la şcoală înainte să mă îmbolnăvesc de scutire de la părinţi. Tot de acolo ştiu că pentru bebeluşii cu probleme de sănătate se fac botezuri speciale, de urgenţă. Pentru că nu am mai fost la ora următoare, nu ştiu dacă există preoţi cu girofar.

      (Citează)

    • Exista preot in fiecare spital, din cate stiu. Doar ca acei bebelusi nu aveau probleme speciale, ci doar erau nascuti prematur si mai stateau in incubatoare, dar se asteptau sa scape toti. Acum pe restul i-au botezat, dar pe cei morti deja nu s-a putut.

      Nu stiu de ce nu poate fi botezat un om mort…

        (Citează)

  5. In traditia religioasa exista ,,botezul dorintei,, mai exact, o persoana poate fi considerata botezata daca si-a dorit intens acest lucru (fapt cunoscut in comunitate) dar lipsa unui preot a impiedicat-o sa primeasca botezul formal. Cazurile sunt atestate in biserica primara cand trecerea la crestinism era mai lenta si nici preotii atat de multi. Cred ca oficialii bisericii putea fi mai intelepti, nu era cazul potrivit pentru o respectare stricta a pravilei. :(

      (Citează)

  6. Din cate stiu eu, cel putin la ortocsi orice crestin botezat poate boteza. NU trebuie neparat preot si biserica. Trebuie doar sa zica se boteaza robul lui Dzeu … in numele Tatalui, al Fiului si Sf. Duh. Si gata e botezat.

      (Citează)

    • @Combo: nu cred, pentru ca este numita “taina botezului”, semn ca doar anumite persoane (preotii) o pot face. Din nou, e vorba de reguli. Probabil ca as putea si eu sa botez pe cineva, ca zic niste cuvinte, ii dau cu apa in cap, etc, iar respectivul, cata vreme asta isi doreste si vrea sa treaca la crestinism, se poate considera botezat. Dar in fata bisericii probabil ca n-ar fi un botez recunoscut, pt ca nu e facut conform regulilor lor.

        (Citează)

  7. Nu cred ca poti boteza pe cineva daca nu ai citit manualul intai.

      (Citează)

  8. “Botezul era facut si de diaconi, in lipsa de preoti; sau de calugari. La nevoie se poate boteza un copil si de mama sa, sau de moasa lui, in cazuri cand este bolnav acasa sau in spital, ca nu cumva sa moara copilul nebotezat.”

      (Citează)

  9. http://www.resurse-ortodoxe.ro/carti-ortodoxe/invatatura-de-credinta-crestina-ortodoxa/taina-botezului

    “Dreptul de a savarsi Botezul il are numai episcopul sau preotul. In lipsa de preot poate boteza si calugarul simplu sau diaconul, iar la vreme de mare nevoie, daca pruncul e pe moarte, il poate boteza orice crestin, barbat sau femeie si chiar tatal pruncului. Cum? – Afundand pruncul de trei ori in apa curata si rostind formula sfanta a Botezului: “Boteaza-se robul (roaba) lui Dumnezeu (numele) in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, Amin” (Can. 44-45 al Sf. Nichifor Marturisitorul si Marturisirea Ortodoxa, partea I, Raspuns la intreb. 103, trad. cit. p. 93). Dar daca cel botezat astfel ramane in viata, preotul va completa slujba Botezului, dupa randuiala obisnuita, dar numai de la cufundare inainte, adica nu se mai citesc exorcismele si nu se mai face Sfintirea apei, ci numai il miruieste cu Sf. Mir, citindu-i rugaciunile care urmeaza de aici inainte.”

      (Citează)

  10. E normal, parintii nu au suficenta mană pentru un botez ca lumea.

      (Citează)

  11. Birocratia bisericilor este VITALA pentru existenta lor, fiindca distrage atentia de la perceptia reala care se poate observa usor de cine este atent: e o frauda.

    Pe de alta parte este mult prea multa atentie dedicata regulile de inmorantare si prea putina dedicata faptului ca zeul crestinilor a prajit niste nou-nascuti complet inocenti. Exista un dublu standard. Daca vorbim de inmormantari si pacate si alte taramuri bune sau rele, atunci se accepta, implicit (in cultura romaneasca), ca exista acea deitate atotputernica; dar de ce nu se accepta si ca acest zeu este responsabil deplin (“atotputernic”) de evenimentele tragice?

      (Citează)

  12. Mi se pare un pic cam exagerat sa il numesti pe Gicu – electricianu’ zeu.

      (Citează)

  13. 1. Nu poți comenta niște reguli, în 2010, fără a pune sub semnul întrebării corectitudinea, justețea, logica, legitimitatea lor. Nu poți.
    2. Acceptarea eutanasiei proprii sau chiar cererea expresă a acesteia este sau nu sinucidere? Dar dacă vine ca urmare a unui testament?
    3. De ce aceeași biserică care a refuzat înmormântarea unor copii morți înainte de botez este ceea care se opune metodelor contraceptive și a avortului indiferent de starea pacienților (mamă/copil)?
    4. Unde-i bre D. ăsta în toată povestea giuleșteană?
    5. I’m so sick … :(

      (Citează)

    • Asta e de fapt problema principala a bisericii, ca nu comenteaza propriile reguli si nu e dispusa sa le schimbe decat dupa multi ani si mult lobby. Asa a fost mereu. De asta sunt acum probleme cu avorturile, prezervativele, taxele, de asta preotii sunt acuzati de diverse violuri (celibatul ala ar trebui regandit), etc…

      Dar eu am scris din perspectiva regulilor existente. Ca ar trebui schimbate, ca poate vor fi schimbate chiar maine, e alta treaba…

        (Citează)

  14. Fratilor, credinta nu e obligatorie. Exista catolicism, o gramada de feluri de protestantism, hinduisn, budism, islam, ateism, voodoo si mai stiu eu ce. Nu va place ortodoxismul rugati-va la alti zei.
    Regulile existente (pentru ortodocsi si catolici) au fost stabilite in 384. Nici nu se inventase poporul roman. Dar cu siguranta sunt niste reguli de cacat :).
    Atat timp cat esti pe teritoriu Yemenului respecti legile de acolo. La fel si religiile. Te consideri ortodox, sunt niste reguli. Nu iti mai place, esti liber sa-ti cauti alinare in orice alt fel de religie sau devii ateu. As simple as that. Si este de bun simt sa accepti ca alti oameni au alte convingeri si sa respecti alegerea lor in acelasi mod in care doresti ca convingerile si alegerile tale sa fie respectate.

      (Citează)

  15. Regulile astea dateaza de foarte mult timp, insa ele trebuie actualizate vremurilor in care traim. Iar copii aia nu au avut drept de apel, erau nou-nascuti si chiar daca nu erau..un bebelus se boteaza la 1 luna-3 luni dupa nastere. Daca se intampla ceva pana atunci, ce vina are copilul respectiv..

    Toate regulile astea trebuiesc regandite clar..sau create niste exceptii

      (Citează)

  16. Voi nu stiti ce vorbiti… ce exceptii? Stiti voi cum judeca Dumnezeu? Poate copilasii aceia au ajuns in Rai! Incercarea grea acum este pentru parintii lor… insa in foc se caleste aurul pana devine curat la fel cum sufletul se caleste in greutati. Am si eu un baietel si ma infior la gandul asta, insa toti suntem in mana lui Dumnezeu si chiar de ne par noua lucrurile nedrepte, dreptatea noastra nu e tot una cu dreptatea lui Dumnezeu, iar la El nimic nu este fara un scop.
    Suntem calatori pe lumea asta asa cum tot calatori au fost si acei bebelusi… Ei au ajuns acasa mai devreme. Dumnezeu sa-i odihneasca in pace si sa aline durerea din inimile parintilor
    Mai degraba puneti mana sa cititi ceva ca sa stiti despre ce vorbiti decat sa va dati cu parerea… Sunt lucruri mult mai adanci decat ne poate duce mintea

      (Citează)

  17. andreea, poate ai dreptate, te rog insa sa folosesti singularul pentru ultima ta propozitie, nu de alta, dar nu am fost la curve impreuna, ca sa stii cat ma duce pe mine.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus