►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
În România, Tarom a anunţat pierderi zilnice de 1,1 milioane de euro, a precizat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Marin Anton.
Aceste pierderi erau cauzate de vulcanul islandez în fiecare zi în care avioanele nu zburau pe motiv de “nor de cenuşă”. Mă întreb cum se face acest calcul. Eu înţeleg că 1,1 milioane de euro ar fi venitul zilnic al companiei, din moment ce pierd aceşti bani dacă nu zboară. Mă întreb totuşi cum se ajunge la această sumă.
Poate ştie cineva o explicaţie mai bună şi ne deschide ochii tuturor, dar până atunci eu zic că la un cost mediu de 250 de euro pe bilet (o valoare mare, cred că multe bilete au un preţ mult mai mic) înseamnă că 1.100.000 / 250 = 4400 de pasageri zilnic pe cursele TAROM. Nu sunt sigur nici ce avioane au, dar în general cele short-haul care zboară prin Europa şi România au la bord un maxim de 120 de pasageri. Aşadar 4400 pasageri împărţit la 120 de oameni pe zbor înseamnă cam 37 de zboruri pe zi. Are TAROM-ul atâtea zboruri pe zi? Toate cu avionul plin, la 120 de călători? Toate la un cost mediu de 250 de euro?
via Hotnews.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
33 comentarii
22/04/2010 la 9:58 PM
Cred ca pe langa veniturile din trasnportul de pasageri, mai poti sa adaugi si veniturile din trasnportul de marfuri. De exemplu, fedex trimite in Ro via Tarom…
Bogdan(Citează)
22/04/2010 la 10:05 PM
Nu stiu cate afaceri are FedEx in Romania, dar TNT-ul cred ca aterizeaza o data pe zi, iar astia sunt mari la noi, si-au facut si ditamai terminalul, etc. Agility Logistics, de ex, altii mari la nivel mondial, poti sa-ti faca surpriza ca desi tu astepti marfa in aeroport si deci intelegi ca iti vine cu avionul, ea de fapt zboara pana in Viena, de unde o ia un camion si o duce IN OTOPENI, ca sa se cheme ca e airport-to-airport. DHL-ul zboara direct la noi. FedEx si poate si UPS nu cred ca sunt suficient de dezvoltate incat sa aiba avioane proprii pt Romania, dar nici nu cred ca trimit mult sau des incat sa conteze semnificativ la venitul zilnic al TAROM.
nwradu(Citează)
22/04/2010 la 10:14 PM
e simplu, calculeaza si cu parcarea care e 4 sau 6 lei pe ora.
add(Citează)
22/04/2010 la 10:39 PM
Nu, banii aia ii ia aeroportul, care e firma separata de compania aeriana.
nwradu(Citează)
22/04/2010 la 11:06 PM
Presupun ca esti constient ca veniturile tarom nu inseamna DOAR bilete, cum cheltuielile nu inseamna DOAR salarii. Esti constient ca de pe otopeni pleaca zilnic cel putin 120 de avioane dintre care cel putin jumatate sunt tarom sau ca un bilet la business class poate sa coste si 2000 de euro daca il iei de maine pe azi(si oamenii care fac asta nu sunt 10 in toata romania) sau ca exista servicii de advertising si inchirieri de aeronave si subventionarea de la stat(e o companie de stat, nu?) sau ca un airbus are 200 de locuri iar un boeing 180(si 120). ..sau ca…sau ca…. Nu ma intelege gresit, nu le iau apararea, ci doar spun ca e destul de superficial sa intrebi de unde face tarom bani si sa invoci doar vanzarea biletelor.
Gabi Macovei(Citează)
22/04/2010 la 11:11 PM
tarom de fapt a pierdut 700k, comunicatul de presa a spus 900k sa dea mai bine, presa a mai adaugat 200k ca sa fie senzationescu si uite asa s-a ajuns la 1.1 mil :)
Razvan(Citează)
22/04/2010 la 11:54 PM
si-uite asa se naste o noua intrebare: care e raportul contributie stat vs pasageri vs transport marfa la tarom?
btw, la intrebarea ta “de unde sunt 1.1mil (sau 700k cat spune razvan)” sunt puse in balanta in pierderile cu salariile pilotilor, personalul tehnic samd, bani care erau balansati cumva de vanzarea de bilete/transport marfa.
Petre(Citează)
23/04/2010 la 12:14 AM
Petre are dreptate. Cei de la Tarom au trecut la pierderi veniturile pe care le aveau in mod normal intr-o zi (suma mult mai mica de 1.1 milioane) si cheltuielile companiei (nu e vina oamenilor ca a erupt vulcanul). Asa s-a ajuns la suma asta fabuloasa :)
Alex Olaru(Citează)
23/04/2010 la 7:57 AM
@Alex, @ Petre: nu tine. Daca asta e o pierdere zilnica, inseamna ca in mod normal, zilnic, aveau venituri de 1,1 milioane de euro din care acopereau, tot zilnic vorbind, acele salarii ale personalului. Adica sa zicem ca salarii si costuri erau la 400k pe zi. Ei vindeau bilete de 700k pe zi, din care acopereau salarii, combustibil, taxe ba chiar le ramanea si profit. Acum daca nu mai zboara au pierderi de 400k, acele salarii si costuri. Nu se aduna cu ce ar fi vandut.
@Razvan: nu m-ar mira sa mai fi pus fiecare director pe la care a trecut intai comunicatul de presa pentru review cate 100k in plus, ca i se parea prea mica suma.
@Gabi: imi pare rau, dar chiar nu sunt constient ca jumatate din cele 120 de zboruri zilnice de pe Otopeni ar fi TAROM. Mi se pare o cifra fantastica (ar trebui sa aiba 60 de avioane sau macar 30), dar daca te duci si te uiti pe panoul de informatii vei vedea ca putine sunt TAROM. Aia cu 2000 de euro pe bilet iarasi nu stiu de unde ai scos-o. Iar calculul tau pe ce se bazeaza: ca zilnic sunt 60 de zboruri tarom, toate pline ochi cu cate 180-200 de pasageri (eu pana acum am zburat cu avioane care aveau mereu 120-130) si toti pasagerii cu bilete luate in ultima clipa, cu 2000 de euro locul? Mi se pare mai realist calculul meu.
Putem afla cate ceva din comunicatele de presa legate de nor:
http://www.tarom.ro/compania-tarom/presa/stiri/zboruri-tarom-anulate-din-cauza-norului-de-cenusa-generat-de-eruptia-vulcanului-din-islanda.html
Avem un numar de 30 de zboruri internationale (deci 15 avioane), dar cred ca multe dintre ele sunt impartite cu alte companii, deci nu TAROM-ul ia banii din vanzarea tuturor biletelor. Mai sunt 5 zboruri domestice. Tot de pe net aflam si ca anul trecut compania “a avut un grad mediu de încărcare al aeronavelor de 55,56% pe cursele regulate externe şi de 58,88% pe cursele interne”.
http://www.curierulnational.ro/Actualitate%20Companii/2010-04-15/Numarul+de+pasageri+al+Tarom++a+crescut+cu+26%25,+in+T1
Cica luna martie a fost record mondial pentru TAROM la numar de pasageri, aprox 158.000 transportati (5100 in medie pe zi, e ceva). Cred ca au luat cea mai buna zi pe care au avut-o candva si au facut pe baza ei calculele, ca sa dea mai tragic in presa. Vulcanul a fost impresionat si a plans cu lacrimi de crocodil, a zis ca nu mai face.
nwradu(Citează)
23/04/2010 la 10:28 AM
E simplu. Fara norul de cenusa sau alte probleme, Tarom pierde 1.000.000 pe zi. Faceti voi diferenta. :))
ipo(Citează)
23/04/2010 la 10:54 AM
@nwradu
nu cunosc situatia reala de la tarom, dar pot sa speculez pe cateva idei.
in cazul de fata, pierderile sunt cauzate de cheltuieli + incasari = 1.1mil.
profitul zilnic este realizat de incasari – cheltuieli => pot inca rezulta pierderi.
in mod normal, la cheltuieli poti sa pui:
– salariile angajatilor: piloti, stewardese, personal auxiliar (femei de servici, spalatorese, vanzatoare bilete samd), personal tehnic, management, contabili, juristi, etc.
– servicii contractate – de la sandwich-urile calde si bauturile livrate la kerosen
– returnarea banilor pe biletele cumparate in avans
– bani in chirii/inchirieri: chirie pt spatiu aeroport, servicii control aeroport, camere de hotel pentru stewardese,i piloti, samd. chirii hangare aeroporturi, masini de transport aeroport-oras, etc.
– publicitate print, tv, oline.
– alte chestii marunte de care nu avem cunostiinta acum (gen curent consumat, incalzire, facturi la apa, etc)
astea toate adunate pot fi aproape la fel de mari ca si incasarile de pe bilete, de exemplu. sau chiar mai mari.
faptul ca avioanele au fost la sol nu a oprit cisternele cu kerosen sa vina, chiar daca au fost intoarse de la “usa aeroportului”. personalul din afara tarii a trebuit sa fie cazat in continuare in hotel samd – piloti, stewardese, etc. Firma care furnizeaza catering pentru pasageri a continuat sa livreze mancarea si bautura, chiar daca ea a fost aruncata la gunoi – fiind vorba de o firma de stat nu cred ca s-au sinchisit sa bage in contract chestii gen “daca suntem la sol cu toata flota, stop delivery”. Aeroporturile din Timisoara, Roma sau Madrid au continuat sa-si incaseze chiria pentru spatiile ocupate de Tarom.
toate lucrurile acestea, care asa cum spuneam era puse in balanta cu veniturile.
repet, nu cunosc situatia reala, ceea ce am scris mai sus sunt supozitii facute pe baza unei activitati care, cred eu, ar fi normala pentru o companie aeriana.
Petre(Citează)
23/04/2010 la 10:55 AM
Din bilantul pe 2008 apar ca venituri totale 1407615756 lei pentru TAROM. Cred ca pur si simplu au impartit suma din 2009 la numarul de zile.
Asta nu e chiar corect pentru ca atunci cand nu zboara au cheltuieli mult mai mici.
Radu(Citează)
23/04/2010 la 11:02 AM
Daca discutam despre pierderi, cred ca mai degraba trebuie spus cati din cei 250 de euro/bilet sunt de fapt profitul companiei?? Pentru ca o mare parte se duc catre taxe catre aeroport (deci aeroportul a pierdut bani, nu Tarom) iar o alta parte insemnata se duce pe combustibil (deci companiile petroliere au pierdut bani, nu Tarom).
Tinand cont ca Tarom a avut pierderi anul trecut de vreo 20 milioane de euro, probabil ca anul asta preconizeaza sa aiba pierderi si mai mari (din 2007 tot au pierderi), asa ca au profitat de ocazie ca sa dea vina pe “norul buclucas”…
Razvan Pascu(Citează)
23/04/2010 la 11:13 AM
@ipo: genial! S-au mai adunat niste cheltuieli cu cazarea pilotilor si probabil taxe de parcare in aeroport si asa suma de 1,1M :P
@Petre: nu conteaza profitul si oricum TAROM a vorbit de pierderi zilnice, deci inteleg ca fara vulcan ei ar fi incasat acei bani zilnic. Cat le ramane lor profit dupa ce platesc salarii, sandvisuri, taxe, e problema lor. Sunt de acord ca unele taxe au fost probabil mai mari pt ca au stationat (cazare, aeroport, etc), desi e discutabil si asta… ce e mai ieftin? Sa stai cu avionul parcat in aeroport si sa platesti niste cazare si taxe suplimentare, sau sa zbori si sa consumi cateva tone de kerosen?
@Radu: posibil si asta.
@Razvan: TAROM cica anul acesta estimeaza ca va scoate profit, anul trecut fiind pe pierdere. Dar profitul se calculeaza in multe feluri si dupa multe cheltuieli, taxe si impozite si, cum spuneam mai sus, nu cred ca aici la profit se refereau, ci la incasari.
nwradu(Citează)
23/04/2010 la 11:24 AM
Petre a detaliat cel mai bine.. Pierderile respective se regasesc in cheltuieli: cel mai ridicat este costul mentinerii flotei la sol (garare, intretinere, personal etc.). Asa cum iarna nu-i ca vara,nici cheltuielile nu sunt profituri.
ios(Citează)
23/04/2010 la 11:57 AM
@nwradu
nu sunt de acord cu rationamentul tau pierderi = incasari zilnice.
vezi ce ti-am scris mai sus,
fara vulcan probabil ar fi incasat 560k si ar fi avut cheltuieli de 540k, acum, ca cele 2 s-au cumulat, dau o pierdere de 1.1M, pentru ca banii din cheltuieli tot s-au dus, iar din incasari nu a venit nimic, deci -560k+(-540k) = -1.1M.
e un rationament simplu, poate asa e mai usor.
si nu, pierderile nu sunt doar cele -540k, ci operatia lor de adunare. (si uite, alt exemplu, tot exagerat, sa spunem ca Tarom are contract cu X pt transport marfa, contract care reprezinta 75% din incasarile zilnice. Nezburand, Tarom pierde 560k x 0.75%, pentru ca transportatorul nu-i va plati zborurile neefectuate, dar furnizorul de kerosen ii va factura 10t, cat ar fi fost transportul. repet, este un exemplu exagerat, facut sa demonstreze o matematica simpla)
Petre(Citează)
23/04/2010 la 1:12 PM
@Petre: nu e un rationament normal. Au cheltuielile normale si, pt ca nu zboara, nu au si incasari care sa le compenseze. Daca eu stau acasa somer, am cheltuieli cu intretinerea, mancsrea, lumina, etc. E aiurea sa zic ca pierd nu doar acesti bani, ci si salariul pe care l-as fi castigat daca nu eram somer.
Uite totusi cata nesiguranta in calcule. Ar trebui cineva sa verifice ce si cum se calculeaza de cate ori cand o companie anunta pierderi din cauza unor evenimente, altfel doar apar stiri prapastioase si se sperie lumea.
nwradu(Citează)
23/04/2010 la 12:56 PM
Tarom are 26 de aeronave din care doua Airbus A310-300 cu 210 locuri si 3 Boeing 737-800 cu 189 de scaune. Pot sa spun ca spre Spania sunt cateva curse pe zi iar pe intern, mai ales Cluj si Timisoara, se zboara la fel, de cateva ori pe zi (cu ATR).
Autogreen(Citează)
23/04/2010 la 1:43 PM
@nwradu
da-mi add pe YM, am acelasi ID ca pe twitter, si iti explic cum vad situatia
Petre(Citează)
23/04/2010 la 1:50 PM
ba da greu e sa va documentati putin, pe bune…
http://en.wikipedia.org/wiki/TAROM
taromul zboara spre 53 de destinatii, iar in 2007 a avut 1.7 milioane de pasageri… faceti un calcul sa vedeti ca iese destul de bine… si nu inteleg de unde vi se pare asa de mult 1 milion de euro pe zi… e totusi o companie mare in europa de est… si ca avioane, au 26…
asa ca documentati-va fratilor si nu mai aberati pe aici…
pe bune
Petre Flueraşu(Citează)
23/04/2010 la 3:41 PM
conteaza f mult de unde isi ia wiki informatiile si cred ca le iau tot din comunicatele lor de presa, care la majoritatea companiilor nu prea sunt 100% reale :)
Razvan(Citează)
23/04/2010 la 3:51 PM
@razvan – vezi ca unele informatii au niste cifre intre 2 paranteze patrate … cifre ce duc jos la referinte.
nihasa(Citează)
23/04/2010 la 3:56 PM
ce ma faceam fara tine nihasa :))
si referintele alea de unde isi iau cifrele? singurele cifre “oficiale” pleaca de la compania respectiva, doar ei stiu cati calatori au transportat :)
Razvan(Citează)
23/04/2010 la 4:05 PM
@razvan – of of .. lenes esti .. http://www.tarom.ro/compania-tarom/flota/ “26 avioane”
Ce vrei sa iti mai gasesc? “cele 53 de destinatii” ? sau ce
nihasa(Citează)
23/04/2010 la 4:08 PM
cand eram sceptic ma refeream mai degraba la numarul de calatori, nu la destinatii. acum, nah, e o parere pur personala ca cifrele mai greu de verificat sunt umflate artificial in orice comunicat de presa al vreunei companii, nu doar tarom :)
Razvan(Citează)
23/04/2010 la 4:23 PM
@razvan – in ministerul transportului avem incredere? ca el zice asa
În contextul recesiunii economice globale, Compania TAROM a transportat (date înregistrate pentru lunile ianuarie – noiembrie şi estimări pentru luna decembrie) în anul 2009, 1.722.430 de pasageri, realizând astfel un grad de încărcare mediu (load factor) de 55,56% pe cursele regulate externe şi 58,88% pe cursele regulate interne.
la bilantul tarom :)
nihasa(Citează)
23/04/2010 la 4:31 PM
pai ca sa fiu paranoic pana la capat, raspunsul e nu :)) statul roman, prin ministerul transportului, detine tarom, deci e normal sa fie aceeasi informatie. dar repet, e doar o parere personala, nu sustin ca detin adevarul absolut :)
Razvan(Citează)
23/04/2010 la 4:46 PM
pe de o parte comparatia ta intre cifrele min. transporturilor si ale taromului nu isi are rostul, fiind vorba de aceeasi organizatie.
pe de alta parte sunt capabil sa respect o parere diferita de a mea :)
Razvan(Citează)
23/04/2010 la 7:41 PM
@razvan – Extrapoland aberatiile zise de tine … practic in nimic si nimeni nu poti sa ai incredere ca doar nu ai vazut cu ochii tai.
btw … pamantul este rotund sau nu?
nihasa(Citează)
24/04/2010 la 11:15 AM
Si de ce ar durea pe cineva cati bani scoate Tarom ? Sau cati a pierdut Tarom sau alte companii ?
Florin(Citează)
01/11/2010 la 1:43 PM
nu au ce cauta in sky team pentru moment ,am avut intodeauna o ezitare in a rezerva un bilet la tarom
sa va explic ultima gafa (au mai fost si altele) sa ii zic asa facuta de angajati tarom
avand un zbor la 13:15 min directia lyon ,trecand de securitate si vama ajung in zona de imbarcare ,merg la poarta de imbarcare asteptand find devreme
la 12:45 in loc de imbarcare se anunta o intarziere de 30 min peste ora de plecare ,plec de la poarta nr 6 merg langa la bar ,la 13 si 10 min plec de la bar ma duc la poarta de imbarcare nr 6 (de unde trb sa fie imbarcarea) intreband daca zborul catre lyon pleca de la ceeasi poarta .
Doamna raspunde citez ’’ nu stiu d-na cautati un angajat tarom ’’ bun caut un angajat tarom mai bine de 10 min care ma pune sa astept ca avea altceva de facut .
eu : d-na zborul tarom in directia lyon anuntat cu intarziere de 30 min pleaca de la aceeasi poarta ?
tarom : si dumneavoastra ati pierdut zborul catre lyon
eu : cum este posibil sa pierd avionul avand in vedere ca nu ati anuntat zborul si nici numele pasagerului
tarom : ba da d-na ati fost cautata
eu : nu sunt surda si nu este nici primul meu zbor (cei care calatoresc cu avionul stiu ca in zona de imbaracare cand se anunta un zbor s-au numele unui pasager se aude in toata zona aceea)
tarom : suna un alt coleg ’’ veniti sa luati un alt pasager care a pierdut zborul catre lyon ’’
eu : anuntati o intarziere de 30 min si nu anuntati zborul sau numele pasgerului care lipseste
tarom : ……………………
un alt zbor bucuresti -lyon find decat 2 zile mai tarziu platind o diferenta de pret + 50 euro penalizare
,norocul meu daca pot sa il numesc asa am gasit un alt zbor cu o alta companie imediat
In concluzie este primul zbor pierdut avand in vedere ca merg cu avionul de 5 ani avand o medie de 4 zboruri pe luna
un alt zbor tarom nu voi mai avea ,cu parere de rau mai au mult de invatat de la marile compani aeriene care fac parte din sky team
mariana(Citează)