►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
E super! E cel mai bun film pe care l-am văzut de multă vreme încoace, mai ales prin subiectele inedite pe care le aduce în prim-plan. Ryan (George Clooney) este un specialist în concedieri, zburând tot anul între diverse oraşe americane pentru a anunţa demiteri în firmele ce îi solicitau serviciile. Natalie (Anna Kendrick) are o altă idee şi propune ca aceste concedieri să se facă prin videochat, pentru a economisi bani şi timp. Încercând să-i arate că nu este bună această soluţie, Ryan o ia cu el pentru a-i arăta pe viu cum se discută cu oamenii.
Up in the Air mi s-a părut genial din două motive: întâi pentru că prezintă foarte bine viaţa unui “zburător”, veşnic prin avioane şi hoteluri şi maşini închiriate, fără casă şi familie a sa. Cunosc oameni care au această viaţă şi mereu m-am întrebat pentru ce muncesc şi cum reuşesc să îşi dezvolte o familie şi un cămin. Poate că nu o fac. Al doilea subiect abordar este cel al concedierilor, privite într-un mod impersonal, tratate cu clişee verbale şi ca o sursă de profit pentru oameni ca Ryan. În condiţiile actuale din lume, ambele subiecte sunt perfecte pentru un film modern.
Şi nu e doar atât, ci şi micile alte elemente care fac filmul excelent. Toate cardurile de fidelitate şi beneficiile lor. Felul în care cei doi îşi deschid laptopurile şi îşi compara agendele pentru a vedea când se pot întâlni pentru o seară de sex. Teoria “rucsacului”. Cozile din aeroport. Un singur repros am, Anna Kendrick, care mi s-a părut veriga slabă a filmului: la început era tipa nouă cu o idee solidă, apoi se dovedeşte rapid a fi o începătoare plângăcioasă.
Nu înţeleg cum a luat The Hurt Locker premiul Oscar şi nu acest film.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
13 comentarii
14/03/2010 la 9:27 PM
Intradevar un film bun. Cat despre oscar, da`l naibii. Intotdeauna vor exista discutii pe acest subiect, dar ma indoiesc ca ii doare undeva pe cei care le acorda.
simi(Citează)
15/03/2010 la 1:07 AM
Daca filmul s-ar fi rezumat numai la temele de care vorbesti tu, atunci ar fi avut ceva potential (desi din punctul meu de vedere Oscarul ar fi trebuit oricum sa mearga la Inglourious Basterds), dar ele nu sunt dezvoltate cu adevarat decat in prima jumatate de ora. De aici incolo filmul isi pierde originalitatea, apar tot mai multe clisee, comentarii sociale rasuflate, scene inutile (nu-mi spune ca nu te-ai plictisit la toata povestea aia cu nunta care parea scoasa dintr-un film cu Adam Sandler) si un twist de final dezamagitor si previzibil, purtat pe niste nori impersonali care-ti lasa un gust de apa statuta de dozator la plecare.
Pacat ca regizorul nu prea a stiut ce vrea. Practic, filmul are trei parti care ar fi putut rezista independent dar nu se leaga foarte bine. Prima, cea de la inceput, viata lui Clooney in culmea gloriei, cu traitul prin avioane si hoteluri, cu amanta zburatoare si cu slujba lui amorala, era cea mai proaspata si avea suficienta substanta ca sa sustina filmul de la un cap la altul. Eu asta speram – le-ar fi dat ocazia angajatilor concediati de el sa joace un rol mai important si sa interactioneze mai mult cu personajul, in loc de monologurile alea de umplutura sau situatiile in care servesc drept plot device (ca aia care se sinucide).
Am fost putin dezamagit cand modul lui de viata original e amenintat si trebuie sa faca totul ca sa-l salveze, yadda yadda, pentru ca ideea asta au mai folosit-o deja sute de fime si era mult mai rasuflata decat conceptul initial, iar personajul Annei Kendrick, care ne este bagat pe gat, nu e nici o amenintare la adresa lui Clooney (chiar daca ideea sa este), nici nu prea relationeaza cu el emotional, dar sa zicem ca impreuna cu prima parte tot ar fi facut un film complet, daca se incheia cu rezolvarea conflictului pe care-l propune. Dar dupa ce domnisoara Kendrick ne strica distractia de a-l urmari pe Clooney osciland intre escapadele lui amoroase prin aeroporturi si slujba de concediator profesionist si suntem fortati de regizor sa ne atasam cat de cat de ea pt ca fetita se imprieteneste cu mentorul si invata sa se distreze, pana la urma dispare inainte de punctul culminant si mai topaie doar un pic la sfarsit, intr-o scena complet irelevanta in care vedem ce dragut a fost mentorul ca i-a scris o scrisoare de recomandare si a ajuns sa faca ce-i place (termen relativ pentru vanatorii de cariere).
Ultima parte, care se vrea emotionala si “cu mesaj” (dar poate exagerez eu) e total rupta de restul filmului, si ca spirit, si ca poveste, si ca nivel de originalitate, pana si ca luminozitate si registru de culori, pe mine cel putin facandu-ma nerabdator sa ies din cinematograf (pentru ca simteam ca filmul se terminase). Nici nu ma asteptam sa nu fie casatorita doamna Pasiuni Comune la cat se scarpinasera pe dupa ceafa sa-l faca pe Clooney sa-si doreasca sa devina baiat familist (tranzitie care, desi se presupune ca ne este sugerata prin diverse bucati de dialog stanjenitoare si imagini incarcate de simbolism, nu se face nici o secunda vizibila in jocul actoricesc al lui Clooney si in consecinta nu este credibila). La sfarsit, personajul se comporta ca un copil care, dezamagit in dragoste, se intoarce cu promptitudine la jucariile pe care tocmai le abandonase ca sa devina barbat. Cut to Credits. (Si imi cer scuze pentru spoilere)
Discursurile cu rucsacul nu m-au impresionat, erau banalitati de oameni mediocrii care se dau inteligenti cu alegorii facile (ca mine in paragraful de mai sus). Din cauza lor l-am luat mai putin in serios pe personajul lui Clooney, si nu cred ca asta fusese intentia celor care au facut scenariul. Mi-ar fi placut mai mult sa-l vad concediind-o pe amanta lui. Per total, un film cu potential, dar cam confuz. Mi-a placut prima parte, ma bucur ca oamenii il apreciaza, dar nu era material de Oscar.
Specter(Citează)
16/03/2010 la 8:19 PM
@Specter: dar chiar ca ditamai eseul… Si eu ma asteptam ca filmul sa se indrepte spre concedierea amantei, dar n-a fost sa fie ci in schimb au preferat solutia mai normala. Cred ca esti dezamagit de faptul ca este doar un film, dureaza 2 ore si trebuie sa se intample totul. Da, si opinia lui Clooney si a Annei Kendrick se schimba prea rapid, de la un mod de viata la altul, dar e un film si trebuie sa se si termine.
Intr-adevar partea a doua este mai plictisitoare, dar necesara. Scena cu nunta arata cat de indeparat este de propria familie, el nu-si dorea una, ba chiar primeste lovitura finala cand femeia pe care o considera ca fiind ca el (el cu un vagin, parca e replica) se dovedeste a fi “normala”.
Discursurile cu rucsacul, desi aparent inutile, arata ca el traia doar pentru a zbura si calatori. Stiu oameni care au stilul acesta de viata si in general se agata de ceva: au acasa o familie, au fotografii la ei, au un caine, au o casa mare pentru care muncesc, etc. El este complet in afara acestei situatii.
nwradu(Citează)
15/03/2010 la 6:38 AM
un film excelent pentru corporatisti, restul nu prea intelegem fenomenul
cartus(Citează)
15/03/2010 la 5:04 PM
Da filmul e prea misto. L-am vazut intr-un long-haul venind din “delegatie”, a mers ca uns.
NeaFane(Citează)
16/03/2010 la 12:31 AM
chiar e un film foarte slab radule… nu merită nimic din oscar…
și nu înțeleg cum poți să zici că un film pe care nu l-ai văzut nu merita oscarul :D
logical(Citează)
16/03/2010 la 3:20 AM
De acord cu eseul lui Specter, mai putin la faza cu “oameni mediocrii”. Prea multi “i” pentru mine. ;)
Exagerat de multe dulcegarii spre final, mi se facuse rau. Daca realizau doar un scurt metraj bazat pe prima parte din film, cea despre modul lui de viata, cred ca ar fi iesit ceva excelent.
Melk(Citează)
16/03/2010 la 9:12 AM
La cat de multi sunt, ar fi trebuit sa se scrie cu trei… Dar e bine de stiut, ma apuc acum sa-mi corectez toata literatura.
Specter(Citează)
16/03/2010 la 6:48 PM
Am vrut sa ma uit la Hurt Locker cand l-a dat protv-ul, dar era prea plictisitor. Tot trageam cu ochiul la altceva si pana la urma am abandonat filmul.
nwradu(Citează)
16/03/2010 la 11:20 PM
Doua lucruri:
In final este doar un film, dar inainte de asta a fost o idee, si mai tarziu un scenariu. Ma astept de la scenarist si de la regizor sa se gandeasca bine daca au timp sa expuna in cele doua ore ale produsului final toate ideile de care dispun, mai ales daca se pune problema ca filmul sa fie de oscar. Daca nu, less is more.
Mie partea cu familia nu mi-a placut pentru ca nu m-a convins, nici ca relevanta, nici ca mod de prezentare. Mi se pare cam deplasata si aroganta (la modul “prostul daca nu-i fudul, parca tot nu-i prost destul”) ideea ca oamenii care duc o viata complet diferita de a noastra tanjesc in adancul sufletului sa fie normali, sau ca le lipseste ceva ce nu ar putea gasi decat intorcandu-se la valori traditionale. Sigur, se mai intampla si asta, dar in general sunt pur si simplu oameni care s-au adaptat la altceva, lucru ce nu poate fi schimbat prea usor.
Imi vine greu sa cred ca personajul lui Clooney, asa carismatic si experimentat cum era, nu a banuit ca amanta lui ar putea fi casatorita. Si mai greu imi vine sa cred ca ea, mama de familie, ar fi acceptat sa mearga cu barbatul ala pe care il placea tocmai pentru anormalitatea si degajarea lui, si pe care il trata in parte ca pe un obiect sexual, la nunta surorii, ca sa care tacamuri pe-acolo ca o cumnatica cuminte… Astea sunt aspecte ale filmului in care substanta personajelor dispare si se vede manipularea povestitorului, care le pune mecanic in diverse circumstante pt ca asa i se pare lui cool. Chestia asta a incetat de mult sa mai fie “good writing” (mai ales cand e combinata cu alte scene care sunt naturale, altfel am aprecia clasicismul). Si nu prea inteleg care a fost scopul, pentru ca prin experientele pe care le are, Clooney ajunge de la un personaj consistent si interesant la unul gol in interior (sub o masca de altruism artificial), dar din alte puncte de vedere situat exact in aceeasi pozitie din care a plecat – final care se vrea expresia unei revelatii morale, dar care e in intregime rezultatul unor procedee literare defectuoase.
Imi cer scuze pentru inca un comentariu destul de lung (si pt alte eventuale greseli gramaticale). Nu cred ca filmul este complet lipsit de farmec, poate la mine exista si unele elemente de gust personal care l-au facut mai putin atractiv, dar din pacate nu este o capodopera a anului. Ar fi avut o sansa sa fie, dar tinand cont ca anul trecut am vazut cel putin doua (daca nu trei sau patru) filme mult, mult mai bune, nici nu mai conteaza. Mi-a venit usor sa trancanesc atat despre el tocmai pentru ca m-a socat discrepanta dintre ce promitea sa fie la inceput si senzatia pe care mi-a lasat-o a doua jumatate.
Specter(Citează)
17/03/2010 la 10:32 AM
@nwradu: daca mai citesti de doua ori eseul lui Specter o sa-ti dai seama ca, de fapt, nici macar nu ti-a placut filmul. :))
ipo(Citează)
17/03/2010 la 10:01 PM
exact ce-a zis ipo :D
logical(Citează)
18/03/2010 la 1:04 PM
Eu subscriu cu Melk. O porcarie de film siropos. Cu greu m-am abtinut sa nu adorm.
OK, parerile difera, poate ne regasim in film, poate nu, dar sa spui despre film ca e genial … speechless.
Si da, si parerea mea e ca Oscarul ar fi trebuit acordat lui Inglorious basterds.
Skandalouz(Citează)