►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Se pare că postul ProCinema experimentează cu transmisiunile în format widescreen 16:9, ca al televizoarelor moderne. Am observat asta în ultimele zile atunci când transmiteau diverse filme sau seriale, dar acum au şi sigla modificată pentru a arăta acest lucru. În pauză publicitară se revine la 4:3.
Iniţiativa este foarte bună şi mă face să cred că încet încet poate intrăm şi noi în rândul lumii moderne la capitolul transmisiuni TV. Pe măsură ce tot mai multă lume schimbă televizoarele vechi cu LCD-uri sau plasme noi se doreşte şi o calitate mai bună a semnalului, iar asta înseamnă trecerea la digital şi widescreen. Îmi place că ProTV-ul şi posturile lor satelit sunt în avangardă, au fost printre primii (sau poate chiar primii) care au oferit şi transmisiune HD (prin ProTV HD) prin DVB-T, iar transmisiune analogică standard, dar cu raport de aspect widescreen, s-a încercat de acum câteva luni. Avea Andra o emisiune în care se putea observa acest lucru.
Toată afacerea asta cu semnal 16:9 mă duce la altă chestie de care vroiam să scriu de mai mult timp. Personal am televizor 16:9 şi sunt ofticat că posturile TV transmit în 4:3 inclusiv acele show-uri care în original sunt 16:9. Poate aţi observat că toate meciurile internaţionale și Formula 1 și majoritatea filmelor şi chiar şi multe reclame TV sunt transmise cu o bandă neagră în partea de sus şi de jos a ecranului, semn că semnalul original era 16:9 ca dimensiune şi i s-au adăugat acele benzi negre pentru a fi transformat în 16:12 (adică 4:3, ca la televizoare vechi). E mai puţin deranjant pe un televizor widescreen modern și mare cum am eu, dar dacă ai televizor vechi, din cel cu tub catodic, de vreo 51 sau 55 cm diagonală, atunci filmul sau meciul se vede cam mic pe ecran, deoarece un sfert din el e ocupat de acele benzi negre. Abia mai vezi mingea. În imaginea de mai jos, ecranul are o înălțime de 391 pixeli, iar benzile negre ocupă 80 de pixeli în total, deci 20%.
Culmea e că există o soluţie gândită de multă vreme. Pentru televiziunea analogică standard (cum e asta clasică de pe cablu) soluţia se numeşte Widescreen Signaling (WSS) şi reprezintă un mic semnal ce se integrează în cel PAL sau NTSC. Pentru televiziunea digitală ceva asemănător poartă numele de Active Format Description. Ambele tehnologii au acelaşi rol, de a indica televizorului dacă semnalul recepţionat este în format 16:9 sau 4:3 şi, în cazul televizoarelor vechi, indică faptul că se pot tăia extremităţile unei imagini wide pentru a ocupa întreg ecranul non-wide, în loc să se adauge benzi negre. Probabil aţi observat că la unele emisiuni sigla postului şi vârsta minimă a telespectatorilor sunt mai depărtate de colţul ecranului, fiind plasate mai spre centru. Aia e o transmisiune 16:9, iar sigla e plasată mai spre centru pentru a rămâne vizibilă și în cazurile în care un televizor 4:3 taie extremităţile imaginii.
La noi în ţară televiziunile preferă calea mai simplă, aceea de a lua semnalul wide şi a-i adăuga benzi negre încât să devină 4:3, după cum spuneam mai sus. Nu dau vina pe televiziuni aici, dar mă aştept ca operatorul de cablu (RCS în cazul meu) să ia semnalul primit de la un post TV, să-i analizeze dimensiunile, să insereze în semnal acele informaţii de Widescreen Signaling şi apoi să mi-l transmită mie. Vreau mai mult de la RCS, dacă tot le plătesc lunar abonamentul, decât să ia semnalul transmis de un post TV şi să-l dea mai departe fără să încerce să-l îmbunătăţească.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
7 comentarii
15/01/2010 la 11:41 PM
probabil ca o fi o chestie juridica. nu au voie sa umble la semnalul lor. ei sunt pe post de relay.
SnaKe26(Citează)
16/01/2010 la 12:34 AM
Filmul de acum de pe Pro Cinema e 4:3, voi urmari sa vad cam cat% din programe le transmit 4:3 si cat la 16:9
alex(Citează)
16/01/2010 la 1:01 AM
ProCinema a făcut o șmecherie și comuta scurt la început WSS-ul pe 16:9 care forțează televizoarele LCD să rescaneze imaginea și să facă zoom pe partea activă (adică să ignore benzile negre) dar după aia comuta pe 4:3 că altfel s-ar fi văzut nasol pe televizoarele vechi. Semnalul la filmele la care apare “16×9” e tot 4:3 cu benzi negre adăugate.
Dacă boii de la TVR nu și-ar pune sigla peste benzile negre, majoritatea televizoarelor noi ar putea să scaneze și să facă zoom corect.
De la RCS doar TV1000 transmite unele programe 16:9 adevărate cu WSS activ.
RDS nu o să modifice niciodată semnalul, nu e treaba lor.
nea_caisa(Citează)
16/01/2010 la 2:39 AM
mai bine nu te mai uiti la televizor si ai rezolvat o problema :). la mine functioneaza de minune :))).
si mai off-topic: de ce este atat de mare subtitrarea la house ? (este gigantica)
stefan(Citează)
16/01/2010 la 2:40 AM
E si zoom-ul o solutie, dar imaginea deja slaba (ori formatul analog vechi, ori cel digital codat prost la RCS) devine si mai rea. Asa mai fac si eu cand ma uit la F1. Se vede pe tot ecranul, dar sesizabil mai prost.
Melk(Citează)
16/01/2010 la 9:13 AM
Chiar vroiam sa intreb cum reazolva ei problema cu numarul de linii. Pana la urma in alea 600 si ceva sunt si cele doua benzi asa ca vei vedea mai putin negru dar mai multa eroare.
Apropo de modificatul formatului imaginii, mi se par enervanti astia la Digi, Dolce, mama lor, care isi pun sigla in coltul tuturor posturilor pe care le retransmi, sa nu cumva sa uiti la cine esti abonat…
nashu_mare(Citează)
16/01/2010 la 3:43 PM
@snake26: Dolce, Digi, Boom, etc isi adauga propria sigla peste orice transmisiune, deci se poate.
@nea_piersica: asa e, cu televizorul meu pus pe Automatic se tot schimba o data la cateva secunde de pe full screen pe “benzi negre”.
@stefan: nu stiu, e televizorul gigantic, o fi fost si fontul mai mare pentru ca incercau sa acopere Credits-urile.
@Melk: pai da, semnalul analogic se face urat cand dai zoom si a fost si gandit pentru televizoarele destul de mici.
@nashu_mare: nu ar aparea aceasta problema cu numarul de linii. Semnalul PAL, cum e Romania, are 625 de linii in total, din care 576 sunt vizibile. Ideea este ca un semnal corect format cu WSS ar avea cele 576 de linii chiar cu imagine in ele si fiecare linie ar fi “lunga” cat pentru televizoarele 16:9. Pe aceste televizoare s-ar afisa perfect. Pe televizoarele 4:3 s-ar taia lateralele (asta presupune semnalizarea WSS, faptul ca poti taia din imagine fara probleme – la un meci de fotbal mingea e mereu in centru, de ex).
Cum se face acum? Televiziunea primeste un semnal 576i widescreen in format 16:9. Ii adauga sus si jos benzi negre si il transforma in 16:12 (4:3). Apoi descopera ca prin acea adaugare au 576 de linii de imagine utila si inca vreo 120 de negru (20%, din calculul meu), deci au ajuns la sa zicem 696 linii verticale. Asa ca taie din linii pana ajung iarasi la 576, dar imaginea reala are doar vreo 480 acum. Ai pierdut din calitate pentru ca nu vor sa foloseasca WSS.
Are sens ce zic? Se intelege ceva? Mi-e lene sa recitesc tot :P
nwradu(Citează)