►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Românii sunt dispuşi să dea o căruţă de bani pe tot felul de produse inutile şi mult supra-evaluate, doar pentru că au un brand cunoscut. Nu mă refer la faptul că avem mai multe Q7, X6, M3 şi S-Classe decât Dacii. Poate astfel de cazuri îşi merita banii şi au acelaşi preţ şi în străinătate. Mă refer la faptul că o grămadă de oameni cumpăra tricouri de la Nike, deşi sunt nişte cârpe cu logo-ul firmei, date la un preţ foarte mare. Zara şi GAP vând la noi colecţiile de acum câţiva ani, la preţ dublu decât în vestul Europei, dar le vând în draci. Hotelurile noastre sunt proaste şi pline de igrasie, sejururile costa dublu decât în Grecia sau Bulgaria, dar pe litoral sunt mai mulţi oameni decât grăunte de nisip. Mesele în Bamboo sunt rezervate, de telefoane Vertu n-are rost să zic, dar chiar şi de N95 e plină tara deşi majoritatea posesorilor le folosesc doar pentru apeluri de voce, o cămaşă e 5 milioane doar pentru că e Ralph Lauren sau nişte blugi pentru că sunt Levi’s. La noi râde lumea dacă ai Dacie, în timp ce în ţările vestice a ajuns pe primele locuri la vânzare.
Exact la fast-food-uri mi se pare că nu merge această strategie, probabil spre disperarea patronilor. Scriam acum ceva vreme de Quiznos, unde la deschidere un meniu costa 16 lei iar după două luni îl scumpiseră la vreo 25 de lei [Quiznos in Romania, ca in Romania]. Într-un comentariu despre Teriyaki (deschis în locul Quiznos-ului, care s-a închis), Asim spune că o porţie de orez cu legume s-a scumpit de la 6 lei la 10 lei, la o lună după lansarea restaurantului din Băneasa [Fast food Teriyaki]. Se pare că e greu de înţeles că pentru o chiflă cu nişte şuncă, salată, o roşie şi ketchup, plus cartofi prăjiţi, nu vrea nimeni să plătească 25 de lei. Similar pentru o porţie de orez, varză şi câteva bucăţele de pui aruncate pe deasupra. Poţi să ţi le faci şi acasă, pentru de trei ori mai puţini bani, şi lumea îşi dă seama de acest lucru şi alege să nu cheltuiască banii în restaurantul tău atunci când vede diferenţa între cât dă pe o porţie şi cât te costă pe tine să o prepari. Nu mai e nimeni dispus să dea o grămadă de bani pentru un sandviş pus în tavă şi nişte suc de la dozator, ca apoi să te duci să-ţi cauţi masă şi la sfârşit poate să ţi-o strângi singur.
Da, dar chiria pentru un restaurant e mare într-un mall precum cel din Băneasa, veţi spune. Aşa şi? Ce-mi pasă mie? Îmi vinzi o chiflă cu nişte şuncă în ea, nu poţi cere un preţ exorbitant doar pentru că ai chiria mare. Te-am pus eu să faci restaurantul în mall? Fă-l între blocuri, în cartier, poate chiar ai avea clienţi mai mulţi aşa. La fel se întâmplă şi pe la shaormării, că au ajuns unii să ceară 15 lei pe o lipie cu câteva firimituri de carne şi cartofi prăjiţi şi castraveciori în ea. Unii au înţeles că lumea nu e dispusă să dea aşa mulţi bani, de exemplu Dineş-ul care vinde o shaorma mică la 7 lei, suficientă cât să-ţi potoleşti pofta sau foamea. Alţii care au înţeles bine piaţa românească sunt cei de la Springtime, care oferă localuri curate, în care poţi mânca nişte preparate nici mari şi nici extraordinar de bune, dar la nişte preţuri acceptabile, ba chiar poţi bea şi o cafea sau lua un desert acolo. Pizza Hut oferă un aperitiv şi un fel principal la 19 lei, apar tot mai multe restaurante cu “meniul zilei” la 15 lei (mănânc eu zilnic într-unul în zona Diham, cu porţii mari şi foarte bune). Iar fast-foodurile din mall-uri stau cu ochii la soare şi se întreabă de ce doar la McDonald’s şi la KFC se duce lumea, în loc să prefere ceva mai natural, ceva gătit mai omenesc. Da, dar contează şi aspectul financiar. De bine, de rău, la cele două lanţuri poţi mânca un meniu întreg cu 13-15 lei şi nu sunt chestii pe care ţi le poţi face uşor acasă, spre deosebire de nişte sandvişuri sau de orez cu pui.
Evident că restaurantele “clasice” se poziţionează la polul opus. Acolo dai o căruţă de bani, dar măcar stai la o masă mai arătoasă, te serveşte cineva, mănânci nişte preparate complexe, e atmosferă mai plăcută. Iar acolo te duci dacă vrei. Acolo e alta piaţă şi altă strategie. Eu vorbeam de cazurile când eşti în mall şi ţi se face foame şi vrei un sandviş, nu prea îţi convine să iei unul la 25 de lei.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
4 comentarii
18/06/2009 la 10:35 PM
Oau! mega articol despre kebapi, pe asta nici nu-l citesc tot odata o sa citesc cate un paragraf pe zi.
Georgel(Citează)
19/06/2009 la 9:21 PM
Am citit primele 2 paragrafe, foarte interesante desi ma astepta si la un graf cu evolutia pretului kebapilor in Romania, paragraful 3 pentru ca e cel mai mare o sa-l citesc in week end, sper ca gasesc timp.
Georgel(Citează)
28/07/2009 la 6:09 PM
Destul de informativ blogul.
Imi place capitolul mancare de aici, se pare ca iti place sa faci research in domeniul fastfood. Acum ca am citit despre Quiznos si am aflat de la tine ca exista in romania si tot de la tine ca a si plecat, imi pare rau ca nu am apucat si eu sa gust macar o singura data produsele lor. Chiar au plecat de tot? Ai vreo idee daca exista stiri oficiale despre statusul lor curent din romania? Mie imi miroase ca au testat piata si ca nu le-a placut.
Sa stii ca faza cu preturile mici la deschidere este un element de marketing pe care il inveti la facultatea din domeniu, imediat cum incepi sa iei cursuri.
Nu este absolut nimic aiurea in aceasta strategie de preturi. De fapt este si recnoscut oficial faptul ca deschiderea se face underpriced pentru a verifica primul stagiu al marketului. Primul stagiu fiind acela in care compania doreste sa vada cati clientii au interes in produsele respective si este dispusa sa faca reduceri care in foarte multe cazuri ofera preturi sub costul productiei care aduc ori profit 0 ori merg chiar si pe minus in unele cazuri.
Se numesc pierderi de testing. Ei merg in pierdere la un singur restaurant pe care il deschid pentru o perioada determinata. E ceva similar cu crashtestul unor masini noi pentru a verifica rezistenta lor.
Din ce am citit la tine se pare ca acest Quiznos a trecut de primul stagiu cu brio si a constatat ca are destui clienti interesati in produsele lor, cat sa continue cu stagiul 2.
In general in prima luna se testeaza daca sunt destui interesati de faciza iar luna urmatoare se tin preturile scazute pentru creerea comunitati de clienti cat mai mare.
In In luna a treia se intra in stagiul 2 unde preturile intra in normal, incepand sa produca profit asa cum este normal.
Abea aici este problema mare. Daca un restaurant isi formeaza clienti in primele 2 luni, iar acei clienti nu se intorc nici macar in proportie de 50% in momentul cand preturile intra in plan productiv, atunci insteamna ca trebuie sa se retraga pentru ca nu au tiraj pe piata respectiva. Se pare ca franciza Quiznos a avut ghinion in stagiul 2.
Observ ca au avut si un contract de testing slot al pietei cu cei de la Teriyaki care au venit in locul lor imediat.
In tot cazul, si burger king a venit in 2005 si sa carat imediat doar ca sa se intoarca in 2008 si sa se infiga puternic in market.
Sa speram ca incet incet or sa mai apara si altele, pentruca slava domnului, nu avem nici macar 5% din fastfoodurile de afara si unele chiar merita. De mult imi doresc sa vad si la noi un Taco Bell sau macar un Taco something. Se pare ca la noi nu sutn decat pizza something si burjer something si lacapitolul taco se umple piata cu sharomeriile lui peste prajit.
Daca cunosti vreun fast food cu specific mexican sau cu cateva produse mexicane in bucuresti chiar te rog sa scrii unde poate fi gasit.
Bafta!
Alex(Citează)
28/07/2009 la 9:10 PM
O fi o metoda de marketing, dar mie mi se pare ca nu trebuie aplicata si restaurantelor. Sau poate daca o fi vreun restaurant smecher, daca are atmosfera placuta sau muzica misto, daca ma simt bine pe scaun si imi plac preparatelor lor, poate as fi dispus sa dau azi 10 lei si maine 12 pe acelasi lucru. Dar cand vorbim de un fast-food? De sandvisuri pe care pana una alta mi le pot face si acasa? Si nu e vorba doar de scumpit, ci de preturi mult prea mari pentru ce ti se oferea.
Nu stiu ce fastfooduri misto ar trebui sa mai vina in Romania. Poate un Wendy sau Taco Bell, cum zici si tu. Dar in afara de acestea, nu simt ca duc dorul la ceva anume. Mai degraba as vrea sa vad venind tot felul de francize, dar nu neaparat fast-food, ci si restaurante. Ma bucur ca a ajuns Dominium si la noi, am mancat excelent de fiecare data (da un search pe blog, ca am scris si despre ei). Sau Quasi Pronto din Liberty Mall.
De Quiznos parca zicea cineva pe aici ca vor redeschide, dar nu in mall-uri. Nu prea ii cred. Iar de mexicani nu stiu ce sa zic, mi se pare ca erau unii care faceau livrare, si la festivalul mancarii sau ceva asa care a fost in Baneasa Shopping City acum vreo luna parca erau si unii cu specific mexican, dar nu stiu pe cineva anume. Daca gasesti sa-mi zici si mie. Vezi ca la Dominium (Military Shopping Center si Obor, desi am fost doar la primul) au Burrito si salata Taco Mexicana destul de buna. Nu stiu cat de mexicana e, cu siguranta nu prea seamana cu mancarea mexicana pe care am mancat-o in Belgia, dar sunt bune.
nwradu(Citează)