►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Am mers ieri o staţie cu metroul la noi şi pe la Unirii stăteam pe una din lungile scări rulante şi mi-am adus aminte de cele din Londra şi de cum era metroul acolo. Nu am dat foarte multe detalii atunci (urmăriţi tag-ul Anglia pentru jurnalul de călătorie unde se găseşte tot ce am scris despre excursia din vara trecută) deoarece erau mai multe de povestit despre Londra. Culmea este că acum îmi dau seama că sunt foarte multe de spus şi despre metroul londonez şi nu ştiu cum să le organizez sub forma unui post, dar voi încerca.
De ce spuneam că o scară rulantă mi-a adus aminte de călătoria din vara trecută? Pentru că acolo te obişnuiai repede ca pe scară să stai pe dreapta, altfel o păţeai. Erau semne mari peste tot cu mesaje de genul “stand on the right, climb on the left”. Stăteai pe loc şi lăsai scara să te urce? Te poziționai pe dreapta. Prin stânga ta treceau cei grăbiţi să ajungă la suprafaţă mai repede. Iar toţi londonezii erau grăbiţi, toţi turiştii străini stăteau pe dreapta. Ne-a zis din prima ghidul ca această regulă trebuie respectată, dar obişnuinţa de la noi de acasă moare greu, aşa că multe persoane se aşezau unde nu trebuie şi îşi aminteau ce trebuie să facă atunci când din spatele lor se auzea un “excuse me” rostit pe un ton imperativ. Englezii erau grăbiţi, întârziau la servici, luau scările rulante nu pentru că le-ar fi fost lene să urce pe cele normale, ci pentru că staţiile sunt prea în adânc construite; nu tolerau greşelile. Mi s-a făcut ruşine când mi s-a întâmplat chiar mie acest lucru, deoarece la rândul meu nu mi-ar conveni ca în Bucureşti să vină câteva milioane de turişti şi în fiecare zi să mă lovesc de mişcarea lor browniană şi de toţi gură-cască la clădiri şi monumente, de parcă ar fi într-un muzeu, nu pe străzile unui oraş aglomerat.
Staţiile sunt construite la adâncime. La noi cred că Piaţa Unirii 2 este printre cele mai “bine îngropate” staţii. Coborî de la magazin până la automatele de taxare, apoi coborî trepte până la McDonald’s-ul din metrou şi de acolo mai coborî o rundă până la peron (prin comparaţie cu Izvor, de exemplu, unde coborî câteva trepte şi gata). La englezi cobori de-ţi ieşeau capacele. 10 minute erai pe scări. Din cele rulante sau scări mai largi erau doar în staţiile mari sau mai noi, în majoritatea celor prin care am fost era ca în beci, cu culoare strâmte şi scări înguste de încăpeau 2 persoane în paralel. Iar când ieşeai din tren şi vroiai să urci la suprafaţă, dădeai peste câte un semn care spunea “de aici şi până sus sunt 371 de trepte, te invităm la lift, ca să nu mori de inimă în staţia noastră”. Şi aproape în fiecare staţie erau lifturi, de obicei minim două, mari cât să încapă vreo 20 de persoane, şi te urcau direct în stradă. Era mereu aglomeraţie la ele şi uneori am aşteptat chiar şi 10 minute liftul, plus că metrourile vin repede şi de obicei oamenii dintr-un tren nu apucă să urce toţi la suprafaţă până când vine următorul tren şi debarcă alţi oameni în acea staţie.
Aglomeraţia era cruntă. Sunt foarte mulţi londonezi la care se adaugă foarte mulţi turişti. Liniile de metrou sunt multe şi codificate pe culori (mai bine să ştii că ai de luat linia Mov decât să trebuiască să ştii diferenţa dintre M1 şi M3, ca la noi) şi au multe staţii de intersecţie, în care se aglomerează nu doar pasagerii ce coboară de la suprafaţă la metrou, ci şi cei care schimbă liniile. La orele de vârf nu încapi nici măcar pe peron. Am prins undeva (parcă în staţia Holborn) atât de multă lume, încât o lucrătoare a metroului a venit înarmată cu fluier și baston şi stătea pe peron în locul prin care se făcea accesul şi cum intrai te împingea spre un capăt sau spre celălalt al staţiei, ca nu cumva să te opreşti acolo la scări (pe o scară se cobora pe peron şi pe altă scară acesta se putea părăsi, erau cu sens unic). Mai rău cred că nu putea fi decât dacă ne împingeau şi în tren, cum am auzit că se întâmplă în Japonia. Iar peronul era îngust de tot. Metrourile veneau la 3-4 minute, dar şi ele erau destul de înguste şi am stat mereu nemişcat, într-o poziţie contorsionată, bucuros că am reuşit să intru în tren şi n-am rămas pe afară. Distanţa dintre staţii este mică şi dacă până la următoarea trebuie să ajungi la uşile de pe partea cealaltă a vagonului, există riscul să nu o poţi face la timp. Ce m-a deranjat cel mai tare ca turist este că nu ştiam pe ce parte urmează să fie peronul următor. Nu se fac anunţuri ca la noi şi nici nu sunt marcate pe hartă peroanele. Era la noroc, ştiam că trebuie să cobor la staţia următoare şi când intrăm în ea mă uitam cât puteam de repede pe ce parte a vagonului trebuie să cobor şi împingeam pe toată lumea, care nu prea avea de unde să-mi facă loc. Au fost câteva momente când am crezut că nu apuc să cobor în staţie. Iar în ce priveşte staţia Covent Garden, există şi avertismente oficiale scrise în metrou, că la ora de vârf se aglomerează atât de tare încât mai bine rămâi în metrou până la Leicester Square, următoarea staţie, şi coborî acolo şi te întorci pe jos până la Covent Garden. Zona era una pietonală, plină de restaurante şi baruri şi magazine şi după muncă toate erau pline de oameni ieşiţi la un pahar de bere.
Peronul era foarte îngust, trenul la fel, scările rulante lungi de aveau plasate câte 20 de reclame de-a lungul lor şi aveai timp să le citeşti pe fiecare. La intrare cumpărai bilete fie de la casieri fie de la automate de bilete, la ieşirea din staţie le taxai iarăşi, ca să dovedeşti că ai cumpărat biletul potrivit călătoriei (metroul e împărţit în 6 zone, dacă ştii că ai de mers spre periferie sau la Heathrow trebuie să iei un bilet mai scump). Mi-am schimbat părerea despre Metrorex-ul nostru, care de bine de rău are acum trenuri moderne şi încăpătoare iar staţiile sunt mari şi pleci repede din ele. Acum mulţi ani am mers şi cu metroul prin Roma (culmea, în câte orașe am mai fost, nu am luat niciodată metroul), dar toate trenurile arătau de parcă ar fi fost vandalizate, staţiile erau pline de cerşetori şi miroseau a urină și era o mizerie cruntă peste tot. S-o mai fi schimbat şi Roma între timp, dar, orice ar fi, metroul bucureştean arată bine şi merge bine. Singurele aspecte la care ne fac rău englezii sunt întinderea reţelei de metrou (practic tot oraşul) şi faptul că aveau foarte bine marcate staţiile şi peroanele şi hărţile şi indicatoarele şi tot ce îţi trebuia. Era imposibil să nu înţelegi unde trebuie să mergi şi ce să faci. Mă uitam şi că e o adevărată cultură a metroului, erau zeci de tricouri cu simbolul London Underground (americanii ar zice Subway probabil, dar în Anglia acestea sunt nişte fast-fooduri cu sandvişuri făcute la comandă), cu hărţile oraşului inclusiv pe chiloţi, cu celebrele avertismente Mind the Gap, care sunt scrise ca să nu-ţi prinzi piciorul la tren și o grămadă de produse ce țineau de subteran. Găsiți la noi măcar un singur obiect de cumpărat care să vă aducă aminte de metrou.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
12 comentarii
25/02/2009 la 8:55 AM
pe mine m-au lovit cateva chestii la metroul Londonez:
1. N-ai cum sa te pierzi, tre sa fii retard sa nu ajungi unde trebuie. Statiile, culoarele iesirile foarte bine semnalizate, la noi la Izvor se da o gramada de lume jos crezand ac e Eroilor si se intoarce in tren.
2. Culoarele sunt mai toate cu sens unic. La noi se umple culoarul din partea din care a venit trenul si pe sensul celalalt trece cate un om.
3. Mersul pe scara rulanta, si eu incerc sa-i mai educ la noi da presimt ca intr-o zi o sa-mi iau bataie
4. Benzile transportoare pe distantele lungi intre peroane
5. E imens de scump, din zona 1 in zona 6 te costa 5 lire (mai muilt ca un abonament pe o luna la noi)
add(Citează)
25/02/2009 la 11:21 AM
daca iti aduci aminte la noi in metrou sunt niste pictograme galbene pe contra-treapta scarii rulante: doua picioruse in miscare, doua statice. dupa cativa ani de existenta e uimitor ca inca gasesti oameni care nu si-au dat seama ce vor sa zica acele semne.
de fiecare data cand vin la bucuresti sunt obisnuit (cum zici si tu) sa fug pe scara rulanta, sunt intotdeuauna in intarziere,etc. de fiecare data dau peste 1-x debili, incapatanati sa ramana cu orice pret pe stanga, chiar daca le zici |pardon| de cateva ori.
de fiecare data aud eterna fraza “dar unde te grabesti?”
ps: au bagat “impingatori” si la paris, pe linia 13, in unele statii
stefan(Citează)
25/02/2009 la 11:44 AM
Ciudat, eu n-am avut niciodata problema asta in Londra si l-am folosit intens in fiecare din cele 6 zile pe care le-am petrecut acolo in vara. Poate chiar asta e raspunsul, ca era vara, relativ mai cald, si turistii alegeau sa mearga pe jos, singurii care foloseau metorul fiind localnicii. E adevarat ca metroul e foarte scump la ei, o calatorie in zona 1 era 4.26 lire, adica un abonament pe luna la noi, dar totusi Londra este cel mai prosper oras din lume, din punct de vedere financiar + ca salariul minim la ei e vreo 1600 de lire, iar cel mediu de vreo 3600. Pentru ei un abonament/calatorie nu inseamna nimic (desi peste tot erau controlori, mai ales la picadilly , unde tot timpul erau prinsi cei care calatoreau ilegal).
Cat despre adancimea metrourilor, nicaeri nu am vazut metrou mai adanc construit decat in Budapesta, pe unde traversa metroul Dunarea, respectiv Moskva si Kossuth Lajos, unde adancimea era de 3 ori mai mare decat orice alta statie, iar scarile rulante mergeau mult mai repede, dar cu toate astea faceai ~1.5 minute pana sus.
Geo(Citează)
25/02/2009 la 11:57 AM
Sa stii ca la Roma e exact la fel ca acum multi ani in urma in metrou – sunt in ultimul hal de jegoase – atat statiile cat si garniturile – cel putin statiile ai impresia ca sunt depozite subterane.
Lbordea(Citează)
25/02/2009 la 1:55 PM
Cel mai mult m-a impresionat metroul din Stockholm. De la aeroport cobori mult, pana cand te plictisesti si statia respectiva incepe sa arate ca o pestera imensa. De altfel, multe statii sunt sapate foarte adanc direct in stanca si tavanul nu este acoperit cu alte materiale, suedezii fiind paranoici intr-o perioada ca i-ar ataca rusii cu diverse bombe. Acolo te urci in tren/metrou si mergi cu 200 km/h (pe GPS, cand iese la suprafata) spre gara centrala din oras. Din gara poti lua metroul prin oras sau trenul in afara, practic nu e mare diferenta. E ca si cum ar opri Metrorex in Gara de Nord.
Melk(Citează)
25/02/2009 la 2:37 PM
Uite ca eu cu metroul intari straine nu am mers, insa va pot spune bucuros ca de Trenul urban olandez (Amsterdam) m-am indragostit iremediabil. Drept pentru care atunci cand am auzit ca niste baieti arhitecti au o asemenea idee si pentru Bucuresti (http://ter-bucuresti.blogspot.com/), am zis ca trebuie sustinuta. Si m-am apucat sa le spun tuturor. Insa cred ca “pe sus” nu intereseaza pe nimeni! ;)
artistu(Citează)
25/02/2009 la 3:15 PM
Eu am probat metroul din Berlin si Munchen cativa ani la rand si am fost socata de cat de bine e pus totul la punct. Si acolo trebuie sa stai pe partea dreapta a scarii rulante, ca te rup aia grabitii. Acum si in Mall in Timisoara stau la fel, si pun insotitorul in fata sau in spate :D
Sunt harti cu liniile colorate si e usor sa te descurci. E curat si nu atat de aglomerat pe cat spuneti voi ca e in Londra. E adevarat ca si turistii sunt mai multi acolo, cred, deci e normal, chiar daca neplacut. Ma apuca groaza, ca as dori sa vizitez si eu intr-o zi “ze city”.
Am fost si cu metroul romanesc acum 2 ani, la o plimbare prin Bucuresti. Mizerabil.Miroasea urat, era plin de jeg, aglomerat. Nasol. Si al meu insistase sa merg cu el, sa vad ca e OK. Nu a mai fost nici el de vreo 20 de ani, de aia avea impresii bune.
Sper ca s-a mai schimbat ceva in ultima perioada, oricum sansele mele de a ajunge in Capitala sunt mici, ca nu prea am treaba acolo.
Frumoasa si detaliata prezentarea ;)
Dojo(Citează)
25/02/2009 la 9:07 PM
@add: de acord cu ce ai zis, cu mentiunea ca te costa mai putin decat taxa de intrare cu masina in centrul Londrei.
@stefan: la noi e prea multa resemnare. Te blocheaza cineva, desi sunt acele picioruse galbene lipite de trepte? Asta e, astepti sa ajungi sus, nu mai comentezi. La straini nu e asa. Lumea isi cere drepturile si ii taxeaza pe cei ce nu respecta regulile. In timp e posibil sa ajungem si noi la fel.
@Geo: dadeam aproape 6 lire pe abonament de o zi pentru zonele 1 si 2.
@Lbordea: nasol, speram sa se fi schimbat cate ceva si pe acolo. La noi de ex e diferenta mare intre cum e metroul de azi fata de cel de acum 10 ani, cand mergeam cu el la metrou. S-au schimbat si statiile si trenurile, sunt mai putini cersetori, e mai curat, e mai putin haos.
@Melk: cel din Suedia e printre cele cu arhitectura inedita, cum mai sunt si prin Rusia si alte tari. Circulau pe net niste imagini foarte misto cu astfel de statii.
@artistu: In majoritatea tarilor straine trenurile se utilizeaza si pentru distante scurte, pentru naveta de la periferii spre oras, etc. Noi suntem mult in urma la acest capitol. La cum merg lucrurile in Romania (vezi Pasajul Basarab sau autostrazile neterminate de atata vreme) ma indoiesc ca ii vom ajunge din urma vreodata.
@Dojo: nu trebuie sa te apuce groaza. La englezi metroul e rapid si ajungi oriunde cu el, in ciuda acestor mici inconveniente. Si chiar daca ar fi de 10 ori mai rau, tot merita sa il suporti pentru a vizita Londra. Poti lua oricand si autobuzul :P
nwradu(Citează)
25/02/2009 la 9:17 PM
Si in Vienna e bine construit metroul. Un lucru usor diferit acolo e ca nu trebuie neaparat sa capsezi biletul ca sa intri. Doar ca amenda e de 50 eur, dar nu am vazut nici un controlor.
alex(Citează)
26/02/2009 la 3:59 PM
@Melk. Acela era metroul special Arlanda Express (cel care te duce de la aeroport exact in centrul). Acel metrou nu are limita de viteza si are prioritate. La intors in Romania am venit cu autobuzul, am schimbat de 3 ori ca sa ajung la aeroport pentru ca nu am mai facut rezervare la Arlanda Express. Mai exact am mers cu trenul pana nu mai stiu in ce sat si de acolo am luat autobuzul. Tot timpul cand trecea Arlanda Express, noi din trenul celalalt ne opream si asteptam sa treaca.
Kungstragarden (Gradina regelui) metro station: http://www.panoramio.com/photo/1806639
Stii ca trebuie sa cobori cu liftul de pe aeroport ca sa ajungi la Arlanda Express. O data cu liftul a venit si un vant rece si i-am zis fratelui meu ‘asta parca vine din mina’. Cand am coborat, am zis ca am ajuns chiar in mina, asa arata statia!
Sandu Gabriel(Citează)
23/10/2010 la 8:32 PM
Nimic nu se compara cu metroul din tarile asiatice, dupa ce vedeti cum e la japonezi-Tokio, Hong Kong, Singapore,si Bangkok o sa vi se para europenii niste tarani.
Li(Citează)
30/07/2012 la 2:40 AM
Despre metroul londonez (National Geographic) http://www.youtube.com/watch?v=XrenBOD0eX0
brontozaurel(Citează)