►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
A scris Dragoş Mănac pe blogul sau un post despre de ce e mai avantajos să stai cu chirie în loc să plăteşti rată la propriu tău apartament. Nu sunt de acord aproape cu nici un punct din discursul său şi voi zice în continuare de ce. Deşi eu personal nu plătesc rată la vreun apartament (şi nici nu o voi face) am destui colegi şi prieteni care au deja sau sunt în curs de a-şi lua credite; după ce am discutat ce zice Mănac cu ei şi după ce m-am mai informat şi eu, am ajuns la concluzia că întregul său post e o mare exagerare. Mai rău mă miră faptul că atâtea comentarii la acel post îi dau dreptate. Probabil sunt de la oameni care nu au credit şi nu ştiu concret ce presupune şi cât te costă. Să le luăm pe rând, citând din ce zice Dragoş:
“Ce înseamnă să stai cu chirie? Să plăteşti lunar o chirie fixă. Să te muţi din când în când. Să ai totul de-a gata, pregătit. Să foloseşti un serviciu“. Nu chiar. În Bucureşti un apartament “de-a gata, pregătit” şi bine mobilat şi cu toate dotările ajunge la 1000 de euro pe lună chiria. Cele de pe la 400 de euro sunt de obicei pline de mobilă veche, de electrocasnice vechi (sau lipsite de ele) şi fără multe îmbunătăţiri. Un serviciu gata pregătit pe care îl foloseşti contra cost se numeşte “hotel”, nu “stat cu chirie”.
Printre avantajele chiriei găsesc enumerat şi “Ai mobilitate – poţi pleca oricând îţi doreşti.” Dragoş uită să menţioneze că poţi pleca şi când nu îţi doreşti, dar o doreşte proprietarul. În lipsa unor legi care să avantajeze şi chiriaşii, în lipsa unor contracte pe termen lung, te poţi trezi oricând că proprietarul te da afară pt că închiriază locul unei rude care vine din provincie sau îl vinde pentru a-şi lua un Mercedes. Din toţi oamenii ce stau cu chirie şi pe care îi cunosc, toţi s-au mutat în altă parte nu pentru că au vrut ei (influenţaţi fiind de locul de muncă, zonă, magazine, etc) ci pt că le-a zis proprietarul să-şi caute altceva.
Trecem la calculele economice. Dragoş estimează că la un împrumut de 100.000 de euro pe 30 de ani, rata lunară e de 865 de euro. Mult prea mult pentru ce se întâmplă. Zilele trecute a făcut cineva un credit exact pt această sumă şi rata îi creşte progresiv în primii ani, atingând peste vreo 4 ani un maxim de vreo 700 de euro pe lună. Comisionul pentru agenţie nu este obligatoriu (poate nu faci tranzacţia prin agenţie) sau poate îl incluzi în credit şi atunci îl plăteşti tot în timp, deci nu ai nevoie la început de o sumă mare de bani cash. Similar, impozitele nu ştie nimeni cum vor evolua, asigurarea de locuinţă nu este atât de mare sau au băncile vreo promoţie. În plus, le plăteşti tot pe bucăţele, nu dintr-o dată toată suma.
Ce mă miră cel mai mult la postul lui Mănac este estimarea sa privind reparaţiile şi amenajarea unui apartament nou cumpărat. Să zicem că ai ghinion şi nu îl cumperi deja bine aranjat (deşi la 100.000 pentru 2 camere de obicei are dotările incluse). “Amenjarea interioară, mobilă, electrocasnicele. Toate astea durează 5 ani în medie. După trebuie schimbate. Costul iniţial de amenajare, minim 15.000. Încă 5000 la fiecare 5 ani.” Câţi oameni îşi reamenajează întreaga casă o dată la 5 ani? Câţi îşi schimbă mobila şi toate electrocasnicele odată la 5 ani? Costul iniţial de amenajare este destul de mare, dar nu nerealist. Dar pe ce poţi cheltui câte 5000 de euro odată la 5 ani? Faceţi fiecare un calcul, câte electronice aţi cumpărat, ce aţi mai schimbat prin casă în ultimii 5 ani şi ziceţi-mi la ce sumă aţi ajuns. “Aparent nu au cum să coste atât de mult. În practică, cu aceşti bani se poate păstra un nivel de decent, nimic extravagant.” Ba eu zic că e destul de extravagant. Dacă vrei poţi da 20.000 de euro pe o mobilă de bucătărie, sau 10.000 de euro pe un dulap de haine, cum ştiu eu pe cineva care a lăsat o grămadă de bani la Mobexpert, dar dacă ai aşa mulţi bani şi îi cheltui aşa uşor, nu văd de ce ai mai sta cu chirie. Dacă ai bani, ai un motiv în plus să îţi cumperi propria casă şi să o amenajeze şi remodelezi aşa cum vrei, pe măsuragusturilor şi a portofelului. Câţi oameni bogaţi stau cu chirie (în afară de Geoana and company, aia stăteau practic pe gratis şi cu alte manevre)?
Părerea mea e ca ţine şi de cum vrei să trăieşti. Dacă vrei să îţi modelezi casa după gusturile tale, trebuie să fie întâi a ta. Într-un apartament închiriat nu băga bani nici chiriaşul, pentru că nu e al lui şi nu ştie dacă la anul va mai fi tot acolo, şi nici proprietarul, care îl închiriază în orice situaţie, că cererea e mare în Bucureşti. Dacă nu-ţi pasă unde stai şi vrei doar un pat în care să te trânteşti şi să dormi, e ok şi chiria, pentru o vreme. Dar apoi ce faci? Te muţi toată viaţa? Îţi cari în spate maşina de spălat şi frigiderul, pentru că poate viitorul apartament nu este dotat cu ele? Le explici copiilor mici de ce trebuie să îşi facă alţi prieteni, pt că te muţi în alt sector? Te rogi ca proprietarul să îţi fi dat un televizor bun, sau să meargă aerul condiţionat? Pentru că dacă închiriezi numai apartamente de lux, şi chiria va fi de lux, şi atunci mai bine dai banii ăia pe rată.
Există un risc. Să scadă preţurile la apartamente, peste câţiva ani, iar tu să iei ţeapă că ţi-ai făcut credit pe vremea când preţurile erau mari. Şi dacă nu scad? Eu unul nu văd nici un motiv pt care vânzătorii de apartamente s-ar decide într-o zi să nu mai ceară 100.000 de euro pe ele, ci doar 60.000 de euro. Aşa, din bunătatea inimii? Să fim serioşi: lumea vine mereu în Bucureşti şi vrea să rămână pe aici. Băncile dau din ce în ce mai uşor credite, e suficient ca o familie să aibă două salarii normale şi se acordă creditul de 100.000 de euro. Apar refinanţările şi diverse alte manevre. Deci cerere de apartamente va fi mereu, şi vor fi şi banii cu care să le cumperi. De ce ar scădea? Care este precedentul cu a cărui situaţie se aseamănă şi România?
Pe mine la credite mă sperie gândul că 30 de ani de acum încolo tot plăteşti lunar o sumă de bani. Un leasing pe 5 ani mi se pare imens că perioadă, dar apoi pe 30? Aici văd eu principalul dezavantaj, dar e şi singura metodă de a îţi lua o casă când nu dispui decât de salariu şi nu eşti baron local. În plus, salariile cresc constant, dar rata la bancă va rămâne relativ constantă. Acum, o rată de 700 de euro pe lună e cât un salariu, peste 10 ani poate va fi cât un sfert de salariu şi deci o vei plăti lejer.
Aştept să demonstreze cineva de ce e mai avantajos să mergi cu taxi-ul în loc să ai propria maşină. În fond, nu conduci tu prin trafic, nu îţi bati capul cu parcarea, nu stai cu orele la Poliţie pt orice zgârietura şi nici nu plăteşti întreţinerea maşinii sau asigurările. Ai numai avantaje în a merge cu taxi-ul, iar la bani probabil că ieşi la fel pe termen lung.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
23 comentarii
20/05/2008 la 10:25 PM
De acord cu pretul unui apartament bine utilat…
Daca semnezi un contract de inchiriere, acesta trebuie sa fie pe minim un an (lege) si proprietarul te poate da afara numai in caz de forta majora dupa ce te-a instiintat cu 3 luni inainte (lege), altfel iti va plati silit o penalizare pe care o specifici in contract. Sau pur si simplu nu il lasi sa intre in apartamenul inchiriat si chemi politia.
E foarte riscant un credit pe o perioada de zeci de ani. Bancile deja au inceput sa scoata la vanzare locuintele oamenilor care nu ar reusit sa-si mai plateasca ratele. Pardon, adica locuintele bancii, ca oamenii nu erau proprietari in viitorul apropiat.
Ideal ar fi sa-ti poti cumpara cumva un apartament cu banii jos, dar e drept ca nu multi isi pot permite.
Melk(Citează)
20/05/2008 la 11:00 PM
radu, daca inchirierile ar decurge ca in alte parti, postul lui manac ar fi aproape de adevar, dar, ca om care stau in chirie si am cautat chirie, pot sa zic ca e ucigas. nu stiu cat si daca merita confortul de a fi proprietar, dar daca creditele si preturile la locuinte n-ar fi tepe pe fata, m-ar cam bate gandul.
nevertheless postul lui e unul bun, macar pentru ca a atins coarda cu mentalitatea de proprietar a romanului.
add(Citează)
21/05/2008 la 10:45 AM
:)
unde ai vazut tu apartament gata utilat 1000e (si de 2 camere) ? compari mere cu pere, nu e neovie sa stai in buricul targului si nici in baicului, Dragos Manac vorbea despre niste valori medii care sunt mai aproape de realitate decat ce spui tu
in tineretului un apt 3 camere utilat mult peste medie este 600-700e
Florin(Citează)
21/05/2008 la 12:18 PM
sunt de acord cu tine pe majoritatea punctelor. de fapt am spus-o si la arhi. nu avem inca un sistem asa de bine rodat incat sa ne permitem sa stam in chirie, fapt punctat foarte bine si de tine.
stefan(Citează)
21/05/2008 la 1:11 PM
M-am gandit si eu destul de mult sa ma mut undeva in chirie, adevarul e ca nu merita deloc. De banii aia in mod clar mai bine iti iei un credit si macar stii ca stai in casa (oarecum) ta.
15 000 o renovare?! de banii aia ridici o casa!
din aprox 1000 E iti iei electrocasnice – masina de spalat, frigider, aragaz, TV, aspirator, microunda – deja incep luxuri. :)) .
Am norocul sa locuiesc intr-un oras cat de cat pe frontiera de vest, asa ca nu ar trebui sa fie prea greu pe viitor sa imi gasesc un teren pe care sa ridic o casa. Nu ma vad traind la bloc, dupa ce am trait o viata la casa, cu gradina, curte etc.
enzo(Citează)
21/05/2008 la 2:23 PM
Florin, se gasesc si alte apartamente care se apropie de valoarea spusa de mine. Daca vrei unul in care se baga cate 5000 de euro la fiecare 5 ani, atat dai la chirie. Poti gasi si cu mai putin, dar nu-mi zi ca gasesti unul cu acelasi lux pe care il poti avea in casa ta proprie, in care bagi bani pentru tine si iti iei ce e mai bun, la 400 de euro…
nwradu(Citează)
22/05/2008 la 6:11 PM
Legat de mersul cu taxiul: n-ai luat in calcul toate aspectele. Intr-adevar, ziua in Bucuresti e sinucidere curata, dar seara si in weekend e ok. Dar ce faci cand vrei sa pleci la drum lung? Iti convine sa tragi de bagaje prin gari, sa stai dupa trenuri, legaturi etc?
Eu m-am hotarat sa-mi iau masina dupa ce asta vara am facut 7 ore pana la mare, pe un drum de 3-4 ore. As fi vrut sa ma duc mai des in weekenduri, dar nu-mi convenea sa pierd 1 zi din 2 pe drum. Plus ca acum fac 1h30 pana la parinti acasa, iar inainte faceam cam 4 ore.
clawbc(Citează)
26/05/2008 la 7:15 PM
“Deci cerere de apartamente va fi mereu, şi vor fi şi banii cu care să le cumperi”.
Pai ok, cerere va fi (cu toate ca poate sa se mai tempereze putin, sa nu fie la fel de acuta ca acum), dar banii? Sunt foarte multe apartamente acum care sunt scoase la licitatie din cauza incapacitatii de plata. Probabil sunt persoane care si-au facut gresit calculele. Doar ca e posibil ca multe altele sa le faca asa cum trebuie de acum incolo. Asta ar insemna ca un om sa nu mai dea 100 000 de euro pt un apartament ci sa stea in chirie , cat o sa fie posibil, sau ..sa se duca intr-o zona mai indepartata..la x km de oras.
Atunci, dragii nostri propietari (sunt f multi care au 2-3 ap) or sa cam ramana cu ele. LE inchiriaza poate, doar ca la un moment dat , cererea cu oferta o sa se echilibreze . si atunci cred ca preturile se vor stabiliza (cel putin).
Cosmin(Citează)
26/05/2008 la 8:22 PM
Cosmin, sunt de acord ca se vor stabiliza, dar nu ca vor scadea dramatic asa cum spera toata lumea. Sa nu uitam ca acum 6 ani un apartament bun era 23.000 de dolari si acum e 180.000 de euro. Multi cred ca ne vom intoarce la pretul initial. Sa fim seriosi. Iar bani vor fi pentru ca salariile cresc, bancile sunt tot mai multe si dau creditele mai usor, dobanzile vor trebui micsorate pt a ajunge la normele UE.
nwradu(Citează)
15/05/2009 la 11:13 AM
De acod cu tine, dar daca nu iti poti permite sa iei un credit pentru a-ti cumpara un apartament, salariul find foarte mic, ce poti face in acest caz?
Casa Ploiesti(Citează)
05/11/2009 la 11:29 PM
Deci, cum e pana la urma? :D
gigiduru(Citează)
28/09/2010 la 12:41 PM
Eu unul nu văd nici un motiv pt care vânzătorii de apartamente s-ar decide într-o zi să nu mai ceară 100.000 de euro pe ele, ci doar 60.000 de euro.
Well…
Tudor(Citează)
15/01/2012 la 2:34 AM
Scriam comentariu la articolul lui cu putin timp in urma, si am dat peste articolul tau :)
Cum se schimba lumea, este? :)
aleks(Citează)
15/01/2012 la 9:19 AM
@aleks: nu mai sunt chiar asa in tema cu subiectul, pentru ca pe vremea aia eram inconjurat de oameni care tocmai analizau toate situatiile si stiam si eu mediul.
Totusi, din cate inteleg, chiriile au scazut, au scazut si apartamentele. Alegerea ramane aceeasi, intre riscul de a te lupta cu dobanzi si banci pentru locul tau sau riscul de a te muta dupa cum bate vantul si dorinta proprietarului la care stai cu chirie.
nwradu(Citează)
15/01/2012 la 9:00 PM
ai dreptate, am ramas constant adeptul riscului de a-mi cauta alta chirie si de a-mi folosi banii pentru chestiuni mult mai mobile si mai productive :)
aleks(Citează)
14/12/2014 la 3:45 PM
A.D. 2014
Manac este mai actual ca niciodata. Aprecierile lui, la acel moment de exuberant a indatorarii fara limita, pareau exotice. Astazi sunt litera de lege in noua paradigma a dezumflarii bulei datoriei globale. Cine a muscat in perioada 2004-2008 si continua sa o faca cu “Prima Casa” o sa-si muste mainile in anii ce vin. Curatenia va fi generala si dureroasa. Modelul traiului pe credit va fi spulberat iar deflatia va triumfa in glorie.
SS(Citează)
21/01/2015 la 2:52 PM
“Eu unul nu văd nici un motiv pt care vânzătorii de apartamente s-ar decide într-o zi să nu mai ceară 100.000 de euro pe ele, ci doar 60.000 de euro.”
Asta intră la categoria “famous last words”. Sigur, Mănac nu a zis nimic de iminenta dezumflare a bulei imobiliare, ci a adus argumente slabe, greșite și atunci și acum. În schimb au fost destui care au explicat clar despre ce era vorba, vezi blogul “Balonul imobiliar” al lui Lucian Sârbu.
Patraulea(Citează)
21/01/2015 la 3:05 PM
Hahahaha!
UP! :D
nashu_mare(Citează)
10/05/2016 la 10:25 PM
Ahahahaha. UP si de la mine
salal(Citează)