►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄
De la fereastră văd mai multe blocuri mici și mă uit că toate au acoperișurile goale, un mare spațiu momentan complet irosit. V-ați întrebat vreodată ce s-ar putea obține dacă am acoperi toate terasele blocurilor din București cu panouri solare?
Înainte de a face calculul ingineresc, trebuie observat un lucru: Soarele este nelimitat și gratuit. Putem folosi lumina pentru a genera electricitate eliminând dependența de petrol, gaze, lemne, uraniu și atâtea altele, și o putem produce fără a polua încă vreo 3 miliarde de ani. Din start pare cea mai bună soluție, indiferent de costuri.
Să calculăm pentru București.
Orașul are o rază de aproximativ 8 kilometri, ceea ce înseamnă o suprafață, rotunjind valorile, de aproape 200 de kilometri pătrați. Să presupunem că 10% din ea o reprezintă doar suprafața blocurilor, deci ar putea fi vorba de 20 de kilometri pătrați de terase pe care s-ar putea monta panouri solare.
De cât soare are parte Bucureștiul în medie? Ne lămurește harta de mai jos:
Cam 1400 kWh/mp pe an, adică 3,84 kWh/mp pe zi.
Panourile solare nu sunt găuri negre, așa că nu toată lumina ce ajunge pe ele este transformată în energie. Eficiența lor este pe la 15%, din păcate, destul de mică, și să mai considerăm apoi câteva pierderi prin sistemul electric pentru o eficiență totală de 14%. Din cei 3,84 kWh/mp care ajung zilnic pe un panou solar, doar 0,52 kWh pleacă mai departe ca energie electrică.
Vorbeam de 20 de kilometri pătrați de panouri solare, așadar pe zi în București s-ar putea genera 10.405 MWh (și când spun pe zi, chiar e vorba de cele 24 de ore, deși practic se generează electricitate doar în orele cu soare, dar asta a fost luat în considerare din harta iradierii solare de mai sus, unde vorbim de valori medii).
Asta înseamnă 433,58 MWh generați în fiecare oră de panourile solare ce-ar putea fi montate pe toate acoperișurile din București.
E mult, e puțin?
Pentru a pune cifra în context, Centrala Nucleară de la Cernavodă are în funcțiune două reactoare de tip CANDU cu o putere de 700 MW fiecare. Luând în considerare output-ul realizat și eficiența, pe an Cernavodă a produs 11,7 milioane MWh (milioane de megawati!) de energie, adică 1.340 MWh în fiecare oră. (sursa)
Cernavodă produce, deci, de 3 ori mai multă energie pe oră decât aceste panouri solare.
Ar fi nevoie deci de triplarea suprafeței panourilor electrice pentru a obține aceeași energie electrică precum singura noastră centrală electrică. Să abandonăm aici ideea montării panourilor electrice pe fiecare bloc din București, ceea ce ar fi o operațiune lungă și costisitoare prin faptul că vorbim de multe circuite electrice conexe și de lucrul pe terasele blocurilor și să reținem doar ideea că toate calculele de mai sus au fost făcute pentru o suprafață de 20 de kilometri pătrați.
Dacă am monta panouri electrice undeva în câmp, lângă oraș?
20 de kilometri pătrați înseamnă o zonă de 4 x 5 km. Asta nu e mult, înseamnă cam de trei ori suprafața aeroportului Otopeni. Găsim noi în tot Bărăganul acesta niște câmpuri goale pe care să construim panouri solare.
Centrala Nucleară de la Cernavodă asigură cam 20% din necesarul electric al țării. Putem obține același lucru dintr-o suprafață de 4×5 km. E mult, e puțin? Și sunt sigur că toată lumea intuiește că, având suficient teren la dispoziție, am putea acoperi cu panouri solare întreg consumul țării, dar poate vreți să aflați suprafață necesară: 320 kmp, adică 0,13% din suprafața țării noastre.
Acum o listă lungă de diverse considerații:
1. Luând în considerare diverși factori precum costul de producție și durata de exploatare (25 ani pentru panoul solar, 50 de ani pentru o centrală nucleară), rezultă după un lung calcul că energia electrică produsă în centrala nucleară este momentan mai ieftină atunci când faci calculul pe un număr de ani. Vorbim de ceva de genul 0,017 euro/kWh la nucleară față de 0,06 euro/kWh la solară pe întreaga viață a generatoarelor.
Aici însă apar imediat câteva idei:
Aici vedeți panouri solare instalate ca jaluzele exterioare pentru a asigura și umbră și răcoare unei clădiri. Ceva asemănător a făcut Institutul de Cercetări Electrotehnice cu sediul lor de pe malul Dâmboviței, zona târgului Vitan.
2. Toate cele de mai sus sunt valabile acum. Momentan Germania este lider în generarea de energie electrică folosind panouri solare și fac asta cu un cost de 9 cenți/kWh. Se estimează că în 2025 costul va fi în jur de 5-6 cenți/kWh, iar în 2050 va fi de 2-4 cenți/kWh (sursa). Resurse nelimitate și cu un cost mic de producție!
Ideea nu este că am putea avea curent electric mai ieftin, că aici depinzi de mulți alți factori. Mai degrabă trebuie privit că am putea avea curent electric prin tehnologie nepoluantă, simplă, cu un sistem de distribuție simplificat (fiind generată lângă sau chiar la locul de consum). Chiar micile comunități ar putea investi în panouri solare, acestea fiind simple de procurat și instalat, obținând astfel o independență parțială energetică și forțând treptat și modificarea pieței. E un reportaj pe Digi24 care arată fix asta, deși situația nu poate ține la nesfârșit.
3. O altă problemă este stocarea energiei. Soarele stă deasupra ta câteva ore pe zi, dar cum obții energie noaptea sau când este înnorat? Aici avem nevoie de baterii eficiente, dar se lucrează și la asta în paralel. Pe lângă baterii, poți compensa cu alte forme de energie “verde” precum eolienele, care au depășit recent în România puterea centralei Cernavodă, iar dacă ai nevoie să susții niște vârfuri de consum (vreun brad imens la Unirii) bagi și hidrocentralele în sistem, care pentru asta sunt făcute.
sursa foto: Solar panels de pe Shutterstock.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
36 comentarii
16/06/2015 la 6:38 AM
Panourile solare ar fi foarte utile vara, cand creste consumul din cauza aparatelor de aer conditionat si frigiderelor si congelatoarelor. Ar taia din caldura care ajunge in blocuri si cladiri si ar suplini consumul suplimentar.
Gaelex(Citează)
16/06/2015 la 6:52 AM
Mi se pare un pic hazardat sa spui ca panourile solare sunt nepoluante. Gandeste-te doar la faptul ca ele iau din suprafețele agricole
horia(Citează)
16/06/2015 la 7:36 AM
Si cat la suta din suprafata agricola a tarii crezi ca este si cultivata? Eu cred ca sub 20-30%.
Felicitari Radu pt articol. Poate in 10 ani se va da mai multa importanta in Romania acestor metode de generare energie electrica. Si poate mai scad si costurile. Sa avem la fiecare casa cate 2-3 panouri solare, o elice eoliana medie si o baterie Tesla. Si ca backup sa fie Enel-ul… ☺
Florian(Citează)
16/06/2015 la 7:54 AM
Uitati-va la nemti. Ei, cu investitiile lor masive in energia solara, preponderent casnica, aproape ca au distrus sistemul national de energie traditionala. Deoarece nu se poate stoca energie decat in cantitati mici, exista un minim mult prea mic de consum al energiei produse de centralele “nationale”, urmat de un maxim, in perioadele in care nu se pot folosi panourile solare.
Din cauza asta sistemul traditional a ajuns sa fie nerentabil, iar costurile cu energia au crescut.
Asta in mare si explicat de un profan. Dar cautati pe net daca va intereseaza detalii.
gogu(Citează)
16/06/2015 la 8:05 AM
Ca să echivalezi centrala de la Cernavodă în panouri fotovoltaice, nu echivala energia electrică produsă, ci puterea instalată, iar atunci îți va da cu virgulă. Până la urmă puterea e cea care îți asigură funcționarea unor aparate. Iar apoi pune invertoarele, bateriile (care trebuie schimbate după 5-10 ani) și care au acid, camerele în care trebuie depozitate aceste baterii și cum le izolezi/aerisești sau cum le reciclezi după ce își dau duhul. Pentru 15 kW, putere instalată, omul din reportaj a investit 15.000 euro, și aproximează că îi va recupera în 10 ani, timp în care trebuie să înlocuiască bateriile de 2 ori. 15 kW e puterea pe care un furnizor trebuie s-o asigure pentru 3 apartamente, ar însemna o investiție inițială de 5.000 euro pe apartament. La un cost de 100 lei pe lună, s-ar recupera investiția în 18 ani. Tu ai da acum 5.000 euro dacă ți-ai recupera investiția în 18 ani? (n-am mai pus consumabilele).
daniel rus(Citează)
16/06/2015 la 8:07 AM
Ai dreptate! Ideal e să montezi panourile pe suprafețe unde nu poți să faci altceva ( fațade de cladiri, acoperișuri, etc ). Asta nu e chiar imposibil de făcut!
SYAOnline(Citează)
16/06/2015 la 8:13 AM
eu nu văd sustenabilitatea panourilor solare pentru producerea de energie electrică (de aici se poate genera o întreagă soluție) dar, dacă în loc de panouri electrice am monta panouri pentru încălzirea apei. Nu consumul electric este cea mai mare problemă ci consumul de gaze pentru căldură și apă caldă. Există panouri pentru încălzirea apei care funcționează și iarna (e drept cu un randament mai mic). În plus electricitatea nu poate fi înmagazinată dar apa caldă da
bughy(Citează)
16/06/2015 la 8:28 AM
De ce n-ai luat in calcul si cat costa ACUM panourile solare ca sa acoperi o suprafata de 5 x 4 km? S-ar putea sa coste vreo 3-4 miliarde de euro si atunci nu mai are rost discutia.
Centrala de la Cernavoda o ai deja si mai merge niste zeci de ani. De ce sa investesti acum in niste panouri fotovoltaice care costa 350 de euro un panou de 2 metri patrati si 250 W, cand poti astepta 20 de ani si le iei de 10 ori mai ieftin?
Acum parcurile fotovoltaice sunt rentabile pentru ca primesc 81 de euro pentru fiecare MW produs, dar asta costa fiecare familie din Romania 20% in plus la factura de curent. 20% in plus luna de luna!!!
Dan(Citează)
16/06/2015 la 8:50 AM
Felicitari pentru articol, Radu! Costurile schimbarii, intretinerii noului sistem si eficienta sa dubitativa e o tema de dezbatere cu adevarat importanta. Suntem inconjurati de surse multiple si inepuizabile de energie curata si trebuie sa ne gandim serios cum putem sa le valorificam fara sa continuam murdarirea “acvariului” nostru planetar, transmis si generatiilor urmatoare. Imi place de exemplu ce fac islandezii cu energia geotermala, ce fac norvegienii cu eolienele din largul marii, consider ca centralele solare bazate pe oglinzi focalizante si sare topita ar fi o alternativa mai ieftina decat panourile fotovoltaice, dar putem avea in vedere la noi si eventuale centrale cu plasma bazate exclusiv pe deseuri menajere si agricole, de care dispunem din abundenta. Exista tehnologii verificate, costisitoare la inceput, dar trebuie sa existe un inceput. Hidrocarburile consuma mult oxigen, element emanat exclusiv de vegetatie, esential vietii, fapt ignorat in calculele comparative.
Fane(Citează)
16/06/2015 la 8:54 AM
Ideea e ca noua ne i-a o suta de sa ne dam seama ca ne putem usura viata intr-un fel.
Cristi(Citează)
16/06/2015 la 9:12 AM
Ai dreptate. De ce să începi acum să fii independent energetic când poți s-o mai sugi încă 20 de ani de la ruși și arabi și în impul ăsta să știi că de câte ori faci plinul sau faci un duș ai mai băgat o fisă în mașina mondială de făcut războaie.
nea_caisă(Citează)
16/06/2015 la 9:19 AM
Nu ar fi o problema de pus panouri solare pe acoperisurile blocurilor, si nu cred ca ar fi fi o problema chiar asa de mare ca cel putin o parte din proprietari sa investeasca in panouri solare. Problema ar fi ca energia electrica captata ar fi utilizata numai in scop personal, iar ideea de a stoca energia in acumulatoare conduce cla o crestere foarte mare a costurilor. Ideal ar fi ca panourile solare sa produca energie electrica care sa fie absorbita de sistemul energetic national, doar ca aici exista vesnica birocratie care descurajeaza orice initiativa. Ma refer la oportunitatile de montaj a unor panouri pe acoperisuri cu suprafete relativ mari, si unde nu este nevoie consum local de energie electrica. Dar inca odata, repet, birocratia din Romania descurajeaza orice buna idee. Chiar nu se pot gasi solutii alternativa ca si in alte tari civilizate, sintem chiar atit de salbatici si de primitivi ?! Interesele banilor sint insa motivul principal al dezinteresului total. Dar asta deja e o cu totul alta discutie…
Sorin(Citează)
16/06/2015 la 9:22 AM
Articolul ăsta ar fi trebuit să sublinieze că tot calculul ăsta e gândit ca un exemplu de democratizare a energiei. Că nu mai ai nevoie de structuri centralizate și de dependența de structuri centralizate. Soarele bate la fel pentru toți. Dar tot scopul e să o faci tu, ca cetățean, pentru că azi 2015 se poate, e fezabil și profitabil. Dacă aștepți să o facă băieții deștepți atunci o să mai plătești în continuare suprataxe inventate de Enel pentru băieții deștepți.
Și da, dacă îți scoți investiția după 10 (dar sistemul funcționează 20 de ani) e foarte bine. Dar e nevoie de ceva în România nu există: planificare.
nea_caisă(Citează)
16/06/2015 la 9:51 AM
E cu dus si intors.
Energia electrica produsa in Romania e arhisuficienta, si se produce destul de mult prin metode neconventionale (eolian, solar). Se creeaza insa probleme la folosirea acestei energii din surse “verzi”, care e prioritara in sistem, fiindca nu poate fi stocata. Asta face ca unele din centralele traditionale sa trebuiasca sa produca mai putin sau chiar sa se opreasca, fapt ce genereaza mari probleme in reteaua de transport. E cu dus si intors. Plus ca acum e rentabil pentru producatori fiindca au subventii, cum bine a observat cineva mai sus. Daca n-ar obtine certificatele alea verzi, sa vezi ce putini s-ar mai inghesui sa faca parcuri fotovoltaice sau eoliene. E costisitoare productia, instalatiile sint scumpe al naibii.
Acoperirea blocurilor cu panouri fotovoltaice nu e fezabila, din motivele expuse mai sus. Cum ai injecta electricitate utila blocurilor? Ar trebui introdusa intii in reteaua mare ca sa o poti folosi in modul obisnuit, nu poti face circuite separate pentru panourile de pe blocul tau, ca seara ai sta la luminare.
in schimb, s-ar putea folosi panouri de incalzire, care pot fi exploatate pe tot parcursul zilei, aducind ceva economii la factura de apa calda.
Emil(Citează)
16/06/2015 la 10:13 AM
Sunt de acord cu tine in ceea ce ai scris in articol insa trebuie sa te contrazic intr-una dintre afirmatii . Panourile fotovoltaice in conditiile in care sunt montate treptat va trebui schimbat si invertorul aproape de fiecare data , plaja acestuia fiind relativ mica si bine calculata la productia panourilor existente – iar costul acestuia nu este mic (costa cam cat 3-5 panouri monocristaline bune) .
Liviu(Citează)
16/06/2015 la 10:13 AM
Te-ai intrebat vreodata de ce in Romania sunt mult mai multe eoliene decat panouri solare?
Explicatia e destul de simpla: trebuie sa poti livra non-stop si constant energie electrica. Iar acest lucru nu se poate face in Romania pentru ca… 4 anotimpuri. Da, poate media zilelor insorite este mare sau poate ca energia solara care “cade” in anumite zone din Romania pe tot timpul anului este mare, insa trebuie sa fie si continue. Daca ai doua saptamani de cer noros, trebuie sa proiectezi circuite de stocare adecvate.
Pe partea cealalta, vantul bate mereu (in anumite zone), indiferent ca e zi sau noapte. Eolienele sunt proiectate sa functioneze constant in intervale largi de viteze de vant si sunt suficient de usor de intergrat in sistemul national energetic. (pot fi efectuate usor contracte/programari de functionare – asta daca nu vrei sa dai maximul instalat)
Panourile solare sunt folosite aiurea atat in Romania cat si in Germania pentru ca sunt subventionate de stat si sunt rentabile pentru dezvoltatori (Pentru eoliene mai ai si nevoie de logistica impresionanta pentru transport si montaj). Sunt bune pentru zone greu accesibile, pentru sisteme de monitorizare montate in varf de munte etc, dar nu sunt o solutie pentru Sistemul National. Nu in Romania.
nashu_mare(Citează)
16/06/2015 la 10:49 AM
În România avem în momentul ăsta panouri solare cam de 700MW putere instalată, iar până în 2016 se asteaptă dublarea acestei cifre. Deci există deja grupuri de oameni care consideră rentabilă investiția.
mouse(Citează)
16/06/2015 la 11:21 AM
Un proiect interesant lansat de Elon Musk, care ar rezolva o buna parte din problemele de stocare a energiei.
https://www.youtube.com/watch?v=yKORsrlN-2k
De urmarit cu rabdare si atentie.
Alex M(Citează)
16/06/2015 la 11:25 AM
Reportajul e interesant dar sa lamurim cateva aspecte majoritatea panourilor solar au acum 25 de ani garantie vorbim de branduri cunoscute , cele chinezesti mai greu la ei cu garantia.
Invertoarele cum erau cele din reportaj SMA au garantie 10 ani , am vazut ca avea si Power One Aurora tot cu 10 ani garantie. Enphase producator de micro-invertoare ofera 25 de ani garantie.
Panourile solare produc energie cand bate soarele pe ele nu conteaza ca e vara, iarna, difera doar numarul de ore cat este soare.
Cel mai ieftin sa produci energie electrica este sa folosesti centrala nucleara, problema la o centrala nucleara e ca produce in banda asa ca nu ai cum sa acoperi fluctuatiile de consum si nevoie de hidro, carbuni, gas, eoliene, solare.
Panourile solare te ajuta sa produci energie local, din pacate bateriile nu sunt asa de avansate si la un cost redus, sa vedem ce va face Tesla cu powerwall.
Este nevoie de legislatie care sa iti permita sa trimiti surplusul in retea si atunci nu mai ai nevoie de baterii care ridica costul sistemului.
Cred ca in viitor va diparea distributia de energie cum e acum si vor aparea micro-grid.
Normal ar fi sa ai dreptul acasa sa iti produci propria energie eletrica si surplusul sa il poti vinde.
Muncesc de peste 8 de zile in domeniu si pot sa spun ca preturile la panouri si invertoarea cred ca au scazut cu peste 80% in ultimii 6 ani . Sunt in alta tara unde legislatia impreuna cu scutirea de taxe au facut ca sa explodeze piata panourilor solare , locuri de munca in domeniu au aparut foarte multe, de la instalatori, ingineri, vanzari, contabili…….
Ce pot sa spun ca acum 5 ani de zile la o expozitie internationala pe domeniu , guvernul maghiar avea un stand sa atraga invetitori in domeniul asta in Ungaria ofereau logistica, autostrazi, aeroport international, ingineri bine pregatiti, costuri reduse fata de Germania sau Spania cu peste 50%.
Cand ai un park de panouri solare trebuie sa vinzi la pret de en-gross cand produci local cum ar fi pe bloc consumi local.
dw(Citează)
16/06/2015 la 11:45 AM
Chiar si Rusia, exportatorul masiv de petrol si gaze, devine interesata de investitiile in panouri solare.
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-05-27/oil-billionaire-makes-450-million-bid-on-russian-solar-ramp-up
Sa nu uitam si de RCS & RDS care a intrat pe piata ca producator de energie electrica detinand cateva parcuri fotovoltaice.
Andrei M.(Citează)
16/06/2015 la 12:02 PM
Din punctul asta de vedere (vorbim de energia electrica, nu?) suntem TOTAL independenti. De la rusi nici nu cred ca am importat vreodata energie electrica. Acum producem 7.000 MW, dar putem oricand sa producem 10.000 MW.
Suntem total independenti pentru ca suntem una dintre putinele tari care producem energia electrica echilibrat. 2.000 MW hidro, 2.000 MW pe carbune, 1.400 MW nuclear si 1.400 MW vant si solar.
Multi zic ca energia produsa de termocentrale este scumpa si ca trebuie renuntat la ea, insa habar n-au ca e singura energie produsa care nu depinde de soare, apa, vant, gazul rusesc si poate sa creasca sau sa scada productia in functie de necesitati.
Eu in primul comentariu am vrut sa arat ca Romania nu are nevoie sa faca ACUM investitii in tehnologii care sunt la inceput de drum si sunt scumpe. Peste 10-20 de ani putem construi aceleasi parcuri fotovoltaice la sfert de pret, iar pana atunci nu trebuie sa importi de la rusi, ca ai hidrocentrale, centrale nucleare si termocentrale construite.
Dan(Citează)
16/06/2015 la 1:05 PM
Chiar invers boss, subventionarea energiei verzi regenerabile la nivel mondial nici macar nu se aproprie de nivelul de subventionare a combustibilor conventionali din SUA. Pe piata egala multi consumatori casnici ar fugi ca sobolanii spre surse alternative.
alxzen(Citează)
16/06/2015 la 1:11 PM
Eolienele nu produc destul cand vantul e slab si trebuie sa le opresti cand e prea puternic. Pana la urma si fotovoltaicele si eolienele au aceeasi sursa de energie doar ca la eoliene energia e stocata in atmosfera si eliberata mai mult sau mai putin arbitrar in schimb la solara trebui sa iti faci tu sistemul de stocare.
alxzen(Citează)
16/06/2015 la 1:17 PM
Daca te apuci sa inmagazinezi energia provenita din panouri solare, ea devine prea scumpa. Ai nevoie de un echilibru intre sursele de energie pe care il poti balansa usor intre surse. Energia de provenienta fotovoltaica e buna vara cand ai spike-uri generate de aparatele de AC, ziua oricum se consuma mai multa energie electrica. Unele tari au preturi diferentiate in functie de ora la care consumi energia (ca noaptea e ieftina ca nu prea consuma lumea).
Aveti un pic de rabdare sa se termine hidrocarburile sa vezi ce bune o sa fie si panourile.
add(Citează)
16/06/2015 la 1:28 PM
Da, dar plaja in care functioneaza e mare. Vantul o fi arbitrar in teorie insa, in practica, sunt zone in care bate in marea majoritate a timpului datorita conditiilor locale (malul marii, varful muntelui etc). La noi sunt zone din astea in Banat, partea de nord a Moldovei si, evident, Dobrogea.
nashu_mare(Citează)
16/06/2015 la 1:29 PM
Inainte de a pune in aceeasi fraza “nisip” si “materiale destul de banale”, citeste aici: http://www.wired.com/2015/03/illegal-sand-mining/
Un scurt citat: “Apart from water and air, humble sand is the natural resource most consumed by human beings. People use more than 40 billion tons of sand and gravel every year. There’s so much demand that riverbeds and beaches around the world are being stripped bare. (Desert sand generally doesn’t work for construction; shaped by wind rather than water, desert grains are too round to bind together well.) And the amount of sand being mined is increasing exponentially.”
alunelu(Citează)
16/06/2015 la 2:00 PM
Va mai dura mult si bine pana se vor termina. 100-200 de ani o vom duce mult si bine de pe urma hidrocarburilor.
Mihai(Citează)
16/06/2015 la 3:22 PM
“și o putem produce fără a polua încă vreo 3 miliarde de ani.”
In conditiile in care durata de viata a unui panou solar este de 20-40 de ani, te-ai gandit ce vom face cu miile de tone de deseuri ramase de pe urma panourilor solare scoase din uz?
De ce nu ne spui cate ceva si despre procesul de productie al unui panou solar si despre faptul ca se utilizeaza substante “neprietenoase” cu natura?
“Cu toate că durata de viață a panourilor solare este de 20-40 ani, în prezent se acumulează deja deșeuri de ordinul a sutelor de tone anual(2004). Pe plan mondial singura instalație pilot de reciclare a celulelor solar de siliciu cristalin se află în Freiberg-Germania. Aici la o temperatură de 600 °C se ard materialele sintetice incluse în panouri, rezultând sticlă, metal, material de umplere și celulele solare. Aceste celule pot fi reutilizate după prelucrare cu pierderi minime de material.” http://ro.wikipedia.org/wiki/Panou_solar
gigi(Citează)
16/06/2015 la 4:45 PM
Tehnologia panourilor inca nu este suficient de avansata pentru a realiza proiecte eficiente pe termen lung (10-25 ani). Cred ca in acest domeniu, avand in vedere independenta energetica actuala a Romaniei, trecerea merita facuta abia cand tehnologia va oferi un randament mult mai mare.
Germania o fi lider european la panouri, dar sa ne amintim ca si la infrastructura DSL au fost candva in frunte (si probabil inca mai sunt). Doar ca acum nu prea mai conteaza, caci noi ne bucuram de fibra optica, iar germanii inca folosesc infrastructura veche.
benea(Citează)
16/06/2015 la 6:35 PM
Ar prajii toate pasarile care ar zbura deasupra blocurilor. Ar fi o catastrofa, mai studiati parcurile solare de pe afara sa vedeti ce se intampla.
cineva(Citează)
16/06/2015 la 10:26 PM
Mda…
Exista mai multe tipuri de panouri din alea. Probabil ca imaginati ca si energia solara ajunge la fel oriunde pe glob.
Practic pentru fiecare zona exista un anumit tip de panou potrivit, pentru “lumina potrivita” ca sa zic asa si in momentul in care se fac alegeri potrivite se ajunge la o eficienta cu vre-o 50% mai mare decat atunci cand panourile se aleg dupa ureche.
Eolienele sunt scumpe, nu sunt prea bune pentru pasari, fac zgomot, etc. Dar… din nou, piata energiei nu este libera si tine extrem de mult de politica.
Probabil cine s-a documentat cat de cat “stie” ca un parc foto-voltaic construit pe o mica parte din Sahara ar asigura necesarul de energie pentru tot globul, dar asta nu se intampla bineinteles.
Nu cred ca trebuie sa ne gandim doar la cum sa producem cat mai mult si mai usor energie ci si cum sa fim mai eficienti energetic, sa construim cladiri destepte, sa folosim surse de iluminat mai putin consumatoare si mai putin poluatoare ca proces de fabricatie si asa mai departe…
enzo(Citează)
17/06/2015 la 1:05 AM
Cînd am trecut prin Turcia prin orăşele nu am putut să nu observ că practic TOATE blocurile aveau pe ele nişte butoaie vopsite în negru (şi eventual panouri) deci ei foloseau masiv soarele pt ajutat la încălzit apa… pe de altă parte, Turcia e mult mai însorită decît România.
Probabil că panourile solare electrice (fotovoltaice) vor fi ca şi LED-uri: primele LED-uri au apărut prin 1960 dar a durat 1/2 secol pînă cînd s-au dezvoltat suficient dpdv tehnic pt a fi folosite la iluminat pe scară largă… tot aşa, probabil că panourile fotovoltaice se vor folosi mult mai mult într-un viitor în care atît randamentul lor cît şi soluţiile de stocare vor depăşi un prag de cost şi eficienţă.
alias(Citează)
17/06/2015 la 11:00 AM
Pe langa panouti solare, ar mai fi o idee interesanta: vopsirea suprafetelor blocurilor cu dioxid de titan (sau alb de titan cum este cunoscut in comert) pentru a reduce poluarea. Am citit intr-o revista de stiintra ca dioxidul de titan actioneaza ca un fotocatalizator sub actiunea razelor solare si descompune oxizii de azot din aer.
Savantii au propus ca blocurile din oras sa fie vopsite cu dioxid de titan pentru a reduce emisiile poluante ale masinilor.
asar(Citează)
27/06/2015 la 8:30 PM
@horia – in lume sunt foarte putine parcuri de fotovoltaice care ocupa terenuri agricole. La noi pe insula sunt vreo 2 parcuri mari dar sunt situate exact in zone stancoase unde pur si simplu nu poti cultiva nimic. Ba mai mult decat atat in complexul rezidential in care stau fiecare cladire are deasupra panouri si fiecarui apartament ii revin doua panouri de fotovoltaic plus un al 3-lea panou pentru apa calda, iar eficienta lor se simte.
@cineva – in 4 ani de zile n-am vazut nici o pasare “prajita” de panourile solare montate local. Am vazut in schimb cativa pui rotisandu-se prin restaurante.
Malin(Citează)
15/04/2016 la 7:23 AM
Guvernul din Singapore nu e de acord cu tine. Parca pusese o taxa pe Tesla de vreo 10.000 de parai calculata la cat CO2 rezulta din producerea energiei necesare de a impinge Tesla un km pe sosea.
Acum toate sunt bune si frumoase, insa exista cel putin patru probleme:
– energia asta verde e subventionata masiv, poti sa te uiti pe ultima factura de la Enel;
– achizitia masinilor electrice este scutita de taxe si uneori chiar premiata.
– cand guvernele vor observa gauri in buget si hidrocarburile nu vor mai fi la moda, nu vor ezita sa accizeze curentul electric la acelasi nivel cu benzina sau motorina. Daca benzina ar fi 1,7 lei la pompa, nu stiu cat de ecologisti am mai fi.
– litiul din baterii nu e asa de omniprezent, razboaiele alea de “democratizare” s-ar putea sa se mute din Orientul Mijlociu in America de Sud. Asteptam imigranti chilieni.
Tehnologic vorbind, este un progres, dar nu imi place sa ma imbat cu apa rece, la urma urmei, masina electrica a fost inventata inaintea celei pe hidrocarburi, dar i-au trebuit vreo 200 de ani sa se apropie de fiabilitatea celei clasice.
rumbu(Citează)
07/07/2016 la 10:54 AM
Baraganul ala pare o solutie. Deci e bun pt soare, e bun pt vant.
De ce nu se gandeste nimeni sa faca in Baragan un fel de “hidrocentrala” ecologica, sa-i zicem ecocentrala, cu un mix de panouri & eoliene? Preferabil in ceva zona pustie din Muntii Macinului.
mac gregor(Citează)