►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Total surprinzător pentru mine, am primit comunicatul ce anunță lansarea platformei UberX în București, astăzi. Puteți descărca aplicația de telefon din Google Play sau Appstore.
Tarifele sunt 1,39 lei tarif de bază, apoi 1,39 lei/km sau 0,23 lei/minut, 6 lei tarif minim, 6 lei taxă de anulare. Plata se face numai cu card bancar înregistrat în aplicația lor.
Bonus de lansare: “Doar pentru utilizatorii noi, prima cursă este gratuită în limita a 30 RON. Introdu codul UBERBUCHAREST în aplicație, valabil până pe 25 Aprilie.” Scrie pe blogul oficial.
Pentru cei care nu știu, Uber este un fel de serviciu de taximetrie (chiar dacă ei îi spun ridesharing). Șoferii și mașinile lor personale se înscriu în sistemul Uber (care are niște condiții și-i verifică, desigur), iar pasagerii pot chema o mașină din aplicațiile de telefon, văzând acolo fotografia șoferului, poziția sa pe hartă și alte informații. Călătoria ar trebui să fie sigură, poți trimite inclusiv prietenilor un mesaj și aceștia te pot urmări pe hartă, ca să vadă că ajungi cu bine la destinație. Plata, din câte știu, se face tot prin aplicația, iar Uber insistă în alte țări că nu este nevoie de bacșis (la noi nu știu cum este).
Sistemul pare ideal și în alte țări se bucură de succes. Faptul că șoferii iau vreo 70% din valoarea cursei este un mare avantaj pentru ei față de sistemul de taximetrie. În același timp, multe alte țări sau orașe au interzis Uber tocmai pentru că strică piața de taximetrie, o piață cu reguli mult mai stricte acolo.
Eu nu sunt entuziasmat de venirea Uber. Voiam să scriu asta oricum, dar lansarea de astăzi mi-a grăbit planurile.
Update: le-am luat un interviu celor de la Uber, cu răspunsuri la multe întrebări de mai jos.
Piața de taximetrie din București este una foarte reglementată. Ați văzut reportajele TV, se fac des controale pentru a depista taximetriștii care intervin asupra aparatului de taxare pentru a umfla prețul, se fac controale privind starea tehnică a mașinilor, se mai face câte un filtru care oprește toate taximetrele și îi verifică la alcoolemie și acte șamd.
Și totuși, taxi-urile noastre sunt proaste rău. În portbagaj abia ai loc de butelia de gaz, șoferul înjură, claxonează, face mișto de femei, te scuipă dacă nu-i lași bacșis, vrea să te fure, se face că nu are rest, încalcă regulile, parchează unde vor ei, merg cu viteză șamd.
Asta e situația taxi-urilor, unde piața este destul de reglementată și controlată. Și totuși, zilele trecute vorbeam cu un taximetrist care-mi spunea că este nevoit să stea pe tură 12 ore pe zi ca să scoată banii ceruți de patron și să-i rămână și lui ceva. M-am speriat un pic. Nu puteam decât să sper că l-am prins la începutul turei, nu la final, că după 12 ore de condus prin București naiba știe cât de concentrat mai este?
Ce aș putea să mă aștept dintr-o situație complet nouă, fără nici un control, unde orice șofer poate fi șofer Uber? În ce stare este mașina? Cum conduce omul de la volan? A băut? E politicos?
Taximetriștii nu-s nici ei mai buni, dar măcar trăiesc cu teama regulilor. Dacă unul nu a venit la comandă sau nu vrea să te ducă unde-i ceri, faci o reclamație și primește o pauză de 4 ore. Asta-i strică ziua de tot, e supărare mare.
Sigur, și Uber spune că face verificări și validări de șoferi. Eu, însă, știu România și sunt ceva mai sceptic, aici e caz special și ce se aplică în San Francisco s-ar putea să nu fie suficient în București.
Cred că Uber, înainte de-a spune “woohoo, ne-am lansat, călătoriți cu noi pentru că suntem cool și folosim smartphone-ul!” trebuie să explice mai bine și pe înțelesul tuturor exact ce măsuri iau, cum verifică șoferii, cum inspectează mașinile și mai ales cum poți face reclamații și ce măsuri se vor lua. Taximetriștii se tem de poliție și de pierderea veniturilor; cei din sistemul Uber de ce se tem?
Măcar Black Cab, probabil cel mai asemănător sistem, a venit de la început cu descrierea conceptului: mașini mari, noi, luxoase, șoferi la cravată, nu au voie să claxoneze sau să înjure etc. Și sistemul merge bine, au deja contracte cu aproape toate hotelurile și companiile mari. Uber trebuie să prezinte mai bine cum propun ei această alternativă mai bună decât taxiurile. Vreau să știu în mod special pentru România cum verifică și ce măsuri se iau.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
45 comentarii
25/02/2015 la 11:32 AM
Eu nici cu Black Cab nu am avut cele mai fericite experiente, in sensul ca am facut o comanda cu o zi inainte pentru a doua zi de dimineata,tocmai ca sa fiu sigura ca nu trebuie sa imi bat capul atunci sa caut taxi, iar ei m-au sunat cu 30 de min inainte de ora la care trebuia sa vina soferul sa ma anunte ca nu mai au masini disponibile.
Asa ca eu as incerca Uber, sa vad ei cum se comporta.
Raluca Enache(Citează)
25/02/2015 la 11:34 AM
Din ce inteleg au sistem de rating & shit. Eu de multa vreme chem taxiul doar prin aplicatie, nu iau soferi care au sub 5 stelute, ii taxez pe aia care au masini murdare, sunt imbecili, etc.
Daca ar face toata lumea la fel, piata s-ar regla.
add(Citează)
25/02/2015 la 11:35 AM
Cum este Uber. Uber in Londra, cel putin e fain. Masinile nu au voie sa aibe sub 5 ani vechime. Uber cel putin in Londra nu stiu cum e in alte orase se imparte in niste subcategorii care sunt de fapt nivelul masinilor (nivel de comfort-lux) Prima este uberX, masini normale, fara pretentii gen Prius, uberTaxi, tot ceva de genu…uberBLACK, sedanuri de lux, audi, mercedes, insignia, uberSUV pentru cei care au nevoie de spatiu si mai mare, dar si pentru o mica declaratie a statului, aici intra Mercedes ML, GLK, dar si mpv-uri gen Ford Galaxy si ultima categorie uberLUX unde vin greii Mercedes clasa S, Audi A8, Bmw seria 7. Banii cu care un sofer de taxi in londra ii poate castiga lucrand sub umbrela uber, sunt mult mai multi, pentru ca nu se mai depinde pe comenziile prin statie, unde pot fi favoritisme, si alte prostii. Sistemul e sigur la nivel bancar..insured by PayPal :)
cristi(Citează)
25/02/2015 la 11:40 AM
Cel putin teoretic, la Uber, cu cat ai masina mai noua, mai curata si te comporti mai civilizat, cu atat castigi mai mult. Asta face mai mult decat orice reglementare.
Dan(Citează)
25/02/2015 la 12:49 PM
Cum se calculeaza distanta parcursa? E vreun aparat sau pe baza de GPS?
Numa inteb.
jules(Citează)
25/02/2015 la 12:53 PM
eu folosesc Uber la Paris destul de des.
motive:
– poti sa platesti cu cardul (mai rar la taxi-uri)
– vin la adresa cu contor 0, nu e cazul la taxi-uri (vin cu minim 5-6 EUR)
apoi exista mai mutle tipuri de uber, principalele sunt UberX (firme, cu asigurare, sofer in costum, masini misto, iti deschid usa, profi, etc, prex cam ca taxiul) si UberPop (orice gigel care vrea sa faca asta poate, cat timp trece prin procesul lor de ecranare).
avand in vedere pretul presupun ca la Bucuresti baga UberPop (practic e un mod relativ legal – nu prea- de a legaliza taximetristii fara licenta). nu vad cum o firma ar putea face profit din 1.39/Km.
deci procesul de selectie ma intereseaza si pe mine, mai ales ca vorbim de Romania aici. cum controleaza soferii? cum merge sistemul de verificare, etc
stefan(Citează)
25/02/2015 la 12:57 PM
acum vad ca scrie UberX. sunt curios ce inseamna asta in Romania…
stefan(Citează)
25/02/2015 la 1:11 PM
sa speram ca asta va insemna moartea taximetristilor nespalati.
gogu(Citează)
25/02/2015 la 1:42 PM
Eu n-am văzut taxi-uri fără 4-5 stele până acum.
nwradu(Citează)
25/02/2015 la 1:43 PM
Probabil îți spune aplicația în funcție de destinație, ca și la Black Cab.
nwradu(Citează)
25/02/2015 la 1:44 PM
Uber ar putea face. Sistemul îl au făcut, trebuie doar să plătească personalul din România.
Dacă șoferii iau mare parte din bani, toată lumea e fericită.
nwradu(Citează)
25/02/2015 la 1:51 PM
Ar fi interesant de facut un calcul pentru planul de afaceri la 1.39 lei/km pentru ca eu nu prea vad cum ar putea iesi pe profit si sa ofere servicii mai bune decat taxiurile clasice.
Banuiesc ca or sa plateasca si taxe, nu?:)
Boris(Citează)
25/02/2015 la 1:54 PM
pai nu 4. 5 :)) e adevarat ca nu e foarte accurate, but still.
add(Citează)
25/02/2015 la 1:55 PM
dezavantaj ca nu pot merge pe benzile de autobuz. acolo e o problema, pt ca ai chiar au.
add(Citează)
25/02/2015 la 2:19 PM
Radu, gresesti un lucru.
“Piața de taximetrie din București este una foarte reglementată.”
Nu stiu cat de des umbli cu taxiul dar ‘piata’ nu e chiar atat de reglementata. Stai 10 minute in fata la McDonalds Unirii si sa vezi cata marlanie exista la cel putin 5-6 soferi de taxi care asteapta clienti acolo.
Sau in fata la Gara de Nord, aceeasi situatie. Plimba-te 10 minute printre ei si dup amai discutam despre cat de reglementata e piata sau cati te iau cu aparatul si cati nu.
Acum na, in mare nu am nimic impotriva taximetristilor, am intalnit oameni foarte de treaba. Dar, piata nu e foarte reglementata.
Redgrave(Citează)
25/02/2015 la 2:36 PM
Păi asta ziceam și eu, piața este una reglementată și totuși este plin de mârlani. Ce să aștept de la un serviciu mult mai puțin reglementat?
nwradu(Citează)
25/02/2015 la 3:08 PM
Adica din lac in put.
silicon_v(Citează)
25/02/2015 la 3:20 PM
Mie mi se pare ca tot ce inseamna o “chestie” noua de folosit are rata de adoptie mai mica la noi. De exemplu aici trebuie sa te bagi intr-un sistem, sa mergi cu un om care nu lucreaza pentru nimeni si poate e violator in serie, etc… E mai simplu si mai la indemana sa chemi un taxi.
Sau poate sunt doar eu foarte lenesa si poate nici nu am inteles exact cum se foloseste aplicatia :).
Simona(Citează)
25/02/2015 la 3:32 PM
Am fost eu cu uber azi la pranz, de la AFI pana in spate la Romana. Cursa a costat cam 15 lei, dar evident nu am platit nimic cu promo UBERBUCHAREST.
Masina a fost o Skoda Yeti, mirosea a nou :) Soferul super politicos, ne-a oferit apa (din partea Uber), imbracat elegant, atitudine de Black Cab. Am ajuns pe un alt traseu ca cel recomandat de aplicatie era ocolit rau (prin Victoriei) si pretul s-a calculat pe GPS – mers si stat.
Se pare ca cea mai mare problema a lor acum este ca foarte multa lume trage clapa la inceput. In prima zi noi am fost prima cursa concretizata, mai avusese vreo 6 comezi inainte dar toate au fost tzepe.
Ovidiu(Citează)
25/02/2015 la 3:55 PM
“Lumea care trage clapa” cred ca e de fapt concurenta undercover ;)
gigi(Citează)
25/02/2015 la 4:17 PM
Nu pot sa confirm numarul de telefon.Sunt pe Digi Mobil.
ZZZZZZZZ(Citează)
25/02/2015 la 4:41 PM
Nu s-a adoptat o lege care interzice calatoria la “ia-ma nene” ?
Nu poti sa zici ca aplicatia UberX este o chestie chiar reglementata
oreste(Citează)
25/02/2015 la 4:46 PM
Eu sper ca Uber sa prinda fiindca cat timp o sa fie aici, o sa ridice piata. O sa intelega si restul firmelor ca aplicatiile online trebuie sa mearga okay (si multe nu fac asta), ca omul alege un sofer okay si o masina buna vs un marlan intr-o conserva.
Folosesc destul de des taxiul si numarul meltenilor este mult mai mare decat a celor okay; inteleg ca trebuie sa lucrezi mult, ca nu castigi, etc… dar asta n-are legatura cu fumatul in masina, injuratul, clacsonatul …
@nwradu reglementarea exista pe hartie nu in practica. Daca vb cu soferii toti o sa se planga ca e rau, etc.. dar daca discuti mai multi o sa afli cum isi repara masinile la “baieti”, cum obtin hartii pe sub mana sau cum i-au mai tras clapa cate unui strain.
Politia ca de obicei e absenta in actiune iar statul te omoara cu birocratia – iar aici pierde clientul cat si soferii okay care se pierd in masa de nesimtiti numita taximetristi.
C(Citează)
25/02/2015 la 4:48 PM
Da un mail la suport si o sa rezolve. Acum ceva timp nu acceptau cardurile din RO pentru cursele din US dar dupa ce le-am raportat problema la suport, a ajuns rapid la tehnic unde au rezolvat-o.
C(Citează)
25/02/2015 la 4:49 PM
Este totul legal, reglemantat ca serviciu de inchiriat masina cu sofer. Fix acelasi lucru e si la Hertz, Avis etc. doar ca lumea nu stie de ele sau sunt foarte scumpe.
Ovi(Citează)
25/02/2015 la 5:01 PM
Probabil unii care testează aplicația.
nwradu(Citează)
25/02/2015 la 5:02 PM
Poate că are o problemă cu Digi Mobil, dar altfel ai grijă ca atunci când introduci telefonul în aplicație să apara la prefixul de țară +40, iar telefonul să fie de forma 7xx xxx xxx, adică să nu-l mai începi și cu 0, deoarece ai pus deja acea cifră la codul de țară.
nwradu(Citează)
25/02/2015 la 5:03 PM
Soferul a zis ca erau in general oameni care testeaza aplicatia si nu erau convinsi daca e pe bune sau nu.
Ovi(Citează)
25/02/2015 la 5:03 PM
Desigur că este totul legal, nici nu ar veni altfel. Probabil funcționează în același regim ca și Black Cab, închiriere auto la comandă.
nwradu(Citează)
25/02/2015 la 5:36 PM
Asa am facut cum ai zis 7xxxx .Am trimis mail la Digi si la fel si la Uber.
ZZZZZZZZ(Citează)
25/02/2015 la 5:43 PM
Inca ceva in profil apare sa conectez contul de Spotify :) .Serviciul nici nu e lansat pe teritoriul Romaniei.
ZZZZZZZZ(Citează)
25/02/2015 la 5:48 PM
In strainatate cand intrii in masina uber iti canta automat playlist-ul tau din Spotify pe device-ul soferului. Se presupune si ca soferul are telefonul/tableta legate la sistemul audio al masinii.
Ovi(Citează)
25/02/2015 la 5:57 PM
In Bucuresti calatoria cu taxi e parfum :) mergeti in alte orase gen Constanta. 1.9 RON pe km dar nu ar fi aici problema. E ca daca nu esti cunoscator mai are un pic si ocoleste orasul si ceea ce ar fi trebuit sa fie 15-20 ron te duce la 30-35. Pe langa ca iti ia o gramada de bani pe km mai platesti si multi km ca sa vezi orasul ca asa vrea taximetristul. Am ajuns sa apelez la rude cu masina mea decat sa iau taxi in Constanta.
SW(Citează)
25/02/2015 la 6:16 PM
Eu asta stiu dar noi nu avem Spotify :) .Poate Deezer,Zonga,Google Play Music.
ZZZZZZZZ(Citează)
25/02/2015 la 7:45 PM
Chiar sunt curios…șoferii au atestate pt transport persoane in..chiar,ce regim? Taxi? Mașinile sunt agreate RAR? Cum verifici metrologia la o aplicație pe telefon?
Valentin(Citează)
25/02/2015 la 9:23 PM
@Valentin,
Da, hipsterii nu stiu ca, in Romania, echipamentele de masura implicate in tranzactii fiscale, protectia muncii sau protectia mediului se supun legislatiei cu privire la “aprobarea de model”. Sunt curios care e primul GPS cu aprobare de model.
Vom avea smart-telefoane cu sigiliu?
nashu_mare(Citează)
26/02/2015 la 1:51 AM
Nu sunt incantat deloc! O alegere foarte proasta.
Imi ajunge agresivitatea taximetristilor existenti deja, acum vor aparea si alti “copii”?
Cosmin(Citează)
26/02/2015 la 10:30 AM
Nici n-am avut probleme cu taxiuri in Bucuresti, pe langa ca e inca ieftin, nu ai nevoie decat in unele cazuri de taxi, ai mijloace de transport si pentru distante mici nu strica sa faci putina miscare si sa o iei pe jos, in special ca s-a terminat cu gerul si gheata pe strada :).
Paul(Citează)
17/03/2015 la 11:41 AM
Ma bucur sa vad cat de multi dintre voi sunt entuziasmati de lansarea unui astfel de serviciu! Ma intreb cum veti reactiona in momentul in care veti avea vreo problema cu soferul Uber, deoarece acesta nu este angajati in niciun fel in cadrul companiei si fiecare e “pe barba lui”. Practic intr-o situatie neplacuta, tu ramai sa te judeci cu respectivul, de pe care Uber isi va lua rapid mana.
Nu va ganditi la siguranta voastra inainte sa va urcati la volan cu un astfel de sofer? Citeam zilele trecute un articol, cum ca unii soferi ies dupa orele de program sa mai scoata de un pachet de tigari. Pai eu am incredere intr-un sofer care sta cu ochii 8 ore in calculator si care conduce zilnic pana la job si inapoi, sa ma duca pe mine in siguranta unde am nevoie? Ce fac daca trebuie sa ajung rapid in Romana? Iau toata coada de pe Eminescu?
Doru M.(Citează)
17/03/2015 la 1:17 PM
La taxi ai aceeași problemă.
https://www.nwradu.ro/2015/03/interviu-la-uber-am-intrebat-ceea-ce-doream-cu-totii-sa-aflam/
nwradu(Citează)
26/03/2015 la 1:11 AM
Simplu: Nu ai incredere in Uber, nu te duci cu Uber. Si care e diferenta dintre unul care a stat 8 ore la calculator si un sofer soios de taxi care are ochii injectati de stat 14 ore in trafic?
Urzum(Citează)