►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Mă uit pe un articol din Ziarul Financiar şi mă minunez de cât de întortocheată este ţara în care trăim. După cum probabil aţi auzit, la 31 decembrie expiră licenţele de operatori ale Vodafone şi Orange şi Autoritatea Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) încă nu le-a prelungit licenţele.
Sincer vorbind, e mică şansa ca de la 1 ianuarie să nu mai funcţioneze comunicațiie. Nu scoate nimeni antenele din priză, nu opreşte nimeni reţeaua şi apelurile, dar e vorba de amenzi şi taxe importante de plătit şi legi care mie mi se par idioate. Statul român ar trebui să gestioneze mai bine aceste lucruri, nu să le rezolve aproape prin şantaj în ultimul moment.
ZF zice că operatorii sunt invitaţi la ANCOM pe 28 decembrie, la discuţii. Cu 3 zile înainte de data expirării licenţelor ce discuţii poţi să mai ai? Chestia asta se numește direct şantaj, căci nu mai poate fi ascunsă sub scuza incompetenţei care a dus la întârzierea rezolvării situaţiei. Te duci pe 28 decembrie la discuţii şi nu mai ai timp de nimic, semnezi actul ce ţi se pune în faţă şi gata, e o manevra clasică.
Reţineţi însă că vorbim de Vodafone şi de Orange, care cu 1 miliard de euro cifră anuală de afaceri fiecare probabil ar trebui să intre la categoria “super-mari” contribuabili, având în vedere cifrele imense pe care le plătesc la bugetul statului. Au zeci de mii de angajaţi, plătesc impozite pe sute de milioane de euro profit, asigurări, impozite şi rovignete pentru mii de maşini, ţin doar ei în spate zeci, dacă nu sute de alte firme şi dealeri din toată țara care la rândul lor plătesc taxe şi impozite.
Manevra asta cu “nu prelungim, veniţi pe 28 decembrie la alte negocieri, eliberaţi spectrul de 900 MHz în timp record” şi alte asemenea nu se poate numi altfel decât mârlănie.
Înainte să ziceţi “lasă bă, că au de unde plăti, uite ce cifra de afaceri au”, gândiţi-vă că şi Nokia avea de unde plăti, dar s-au cărat urgent din România. Şi Ford are de unde plăti, ba chiar au făcut-o, dar statul român nu le-a făcut drumurile şi infrastructura pe care o promisese. Ei cât credeţi că mai stau? Şi IBM şi Mercedes aveau de unde plăti, dar au ales să o facă în altă ţară. Se cam leagă toate, nu?
Pur şi simplu vine un moment în care autorităţile trebuie să sprijine şi să facă anumite concesii în favoarea firmelor private gigantice, pentru că este o relaţie din care ambele părţi profită câtă vreme totul funcţionează bine. Nu zic să se încalce legile, dar nu poţi să-i tratezi pe toţi ca şi cum ar fi egali şi să nu-ţi pese dacă la o adică îşi închid afacerile şi pleacă în altă parte.
Unde este de fapt problema? Pe la spectre şi benzi de comunicaţie. În vreo 15 ani, de când s-au atribuit licenţele ce expiră acum, autorităţile române nu s-au putut coordona pentru a stabili o strategie de dezvoltare pe viitor. În mod normal trebuia emis un document în care să se spună “în 2008 eliberaţi frecventa x, în 2011 folosiţi frecventa y” şi tot aşa, ca să ştii din timp ce şi unde ai de investit şi în ce echipamente.
Acum cer eliberarea benzii de 900 MHz, impun un termen foarte strâns şi nu sunt bine puse la punct acţiunile ce trebuie întreprinse. Şi deşi pare doar o cifră pe hârtie, o frecvenţă potrivită dintr-un comutator, în ZF scrie că dacă dintr-o dată vrei să foloseşti alte frecvente ai nevoie de alte antene și echipamente, iar acestea înseamnă vreo sută de milioane de euro costuri suplimentare pe care trebuie să le poţi susţine în acel termen foarte strâns.
O firmă privată nu va funcţiona niciodată aşa şi nici nu va accepta să nu ştie când şi de ce are de cheltuit sute de milioane de euro pe infrastructură, mai ales când cheltuiala este una forţată doar din semnături şi încăpăţânare, nu dintr-o nevoie reală.
Impactul îl vom simţi doar noi. Nu pentru că n-am putea suna în noaptea de Revelion să ne zicem “lma”, ci pe termen mai lung, când Orange şi Vodafone vor trebui să regândească un pic investiţiile în dezvoltare, ofertele lor, tarifele, 4G-ul şi altele, şi când alte firme din străinătate vor monitoriza şi urmări aceste probleme ale mediului de afaceri din România şi vor concluziona că mai bine operează în Bulgaria sau Ungaria.
Cam aşa văd eu lucrurile.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
19 comentarii
22/12/2011 la 3:58 PM
95% sunt de acord cu tine, mai putin ideea in sine la fraza “au de unde plati”. Au si au gramada si de unde si nu se compara cu Nokia. Costurile de productie pe o luna intreaga la telefoane Nokia, astia, operatorii de telefonie, le fac in 10 zile daca nu si mai putin. Si fara sa faca nimic, doar sa stea. Interconectari si alte alea. Nu mai tii minte ce ofticati erau toti cand li s-a impus sa reduca tarifele alea? Anyway, deja sunt off topic. Cum spuneam, ca idee generala iti dau dreptate.
Redgrave(Citează)
23/12/2011 la 2:59 PM
@Redgrave: nu e chiar asa. Gadeste-te cat de mari sunt costurile de intretinere ale unei retele cu mii de antene, echipamente, servere, magazine, angajati si toate cele. Cheltuielile in segmentul telecom sunt foarte mari, nu este un domeniu in care sa obtii profit gigantic decat in perioada de stabilitate, dupa ce ai investit masiv si apoi colegi roadele. Si dupa cum zice Seba18, tocmai au investit, pe la anul iarasi ne-am dori sa investeasca in 4G si tot asa.
Si nu te gandi ca o firma nu va renunta la o piata pentru ca oricum ii aduce profit. Firmele nu gandesc la modul “cata vreme obtin chiar si 1 euro profit, dupa ce acopar toate cheltuielile, inseamna ca e bine”, ci sunt alti indicatori care sunt urmariti. La o adica da, se poate restrange business-ul, se inchide Fundatia Vodafone, Orange nu mai sponsorizeaza nici intreceri sportive nici emisiuni TV, mai inchid niste magazine, mai baga apel cu taxa la Serviciul Clienti si merge si asa treaba. Dar eu unul imi doresc sa vad o dezvoltare a serviciilor si 4G-ul acela, nu bete in roate.
@Octavian: un an este nimica toata in acest domeniu. Ai de luat atatea autorizatii si de facut atatea lucrari incat timpul nu permite asta decat cu costuri suplimentare foarte mari. Daca aceste costuri sunt generate doar de ambitia sau incompetenta celor care decid anumite legi si proceduri, e o problema.
nwradu(Citează)
22/12/2011 la 4:15 PM
Daca nu ma insel, nu au trecut nici doi ani de cand Vodafone a investit masiv si a dat drumul la 3G in toata tara pe frecventa de 900 MHz. Asta e un avantaj major al lor, pentru ca pot sa ma bucur de viteze HSPA inclusiv cand sunt la sat, intr-o zona unde pe alte retele e doar semnal GSM/GPRS in cel mai fericit caz.
Sunt curios, oare de ce trebuie eliberata asa de urgent banda de 900 MHz…?
seba18(Citează)
22/12/2011 la 4:34 PM
Ma uit si eu la articolul respectiv si nu stiu de ce, dar parca vad lucrurile cu totul altfel.
In primul rand pentru ca ce le cere ANCOM nu e eliberarea imediata a benzilor de frecventa, ci in interval de un an. In la doilea rand pentru ca, din cate inteleg eu si poate gresesc, nu li se cere eliberarea intregii frecvente, ci doar a unor benzi. Deci chestia cu inlocuirea tuturor antenelor pare cam exagerata.
In al treilea rand, companii asa gigantice precum cele in cauza nu stau cu mainile in san sa vada ce se mai intampla pe piata. Daca o asemenea decizie ii ia prin surprindere, fie sunt ingrozitor de incompetenti cei care fac planurile de afaceri, fie sunt oarecum nesimtiti si merg la intimidare fata de guvern.
In al patrulea rand, companiile in cauza numai amarate nu sunt. In schimbul unei licente de 75 milioane de dolari, au facut profit doar anul trecut de 1,7 miliarde. Adica platesti 75 de mil pe 15 ani, iar in ultimul faci 1700 de mil profit. M-as baga si eu la afaceri din astea, dar nu ma intreaba nimeni.
In al cincilea rand, amicii in discutie detin o pozitie foarte puternica pe piata, aproape de monopol. Dansezi cum vor ei sau pleci acasa. N-o sa le plang niciodata de mila, nici lor nici petrolistilor.
Problema e un pic mai subtila. Vodafone si Orange se simt foarte comod pe piata cu un Cosmote relativ docil drept ”concurenta”. Ce te faci insa cand mai apare un al patrulea jucator care, dupa cum stim, joaca la preturi de dumping? Daca DigiMobil intra cu preturile lor in piata de 900MHZ, de unde orice roman poate sa-si deszgroape o ciunga de telefon vechi de 6 ani dar oricum mai bun decat ce ofera gratuit operatorul, amicii vizati au o problema serioasa. Nu?
Da, autoritatile noastre sunt incompetente, da, se misca greu si incoerent. Dar rolul statului este sa impuna regulile, cu blandete sau cu bata.
Octavian(Citează)
22/12/2011 la 4:41 PM
Octavian, corect.
Oricum, chiar daca statul roman le pune bete in roate, fie din marlanie, fie din incompetenta, inconstienta, spune-i cum vrei, pentru Orange – Vodafone, nu se aplica, tocmai fiindca sunt niste giganti. Nu se compara cu firmulitele care nu fac fata si pleaca. Si nici macar cu Nokia, care a venit in Romania sperand in mana de lucru ieftina… faptul ca au plecat, a fost o decizie buna, decat sa stea sa piarda timpul cu statul roman.
Iar Orange – Vodafone cu siguranta au mai avut probleme asemanatoare si pe alte piete dar nu vor pleca niciodata, nicaeri :)
E trist faptul ca asa ne tratam investitorii, da, dar nici nu se va schimba nimic prea curand.
Redgrave(Citează)
22/12/2011 la 5:04 PM
Nu zic ca nu trebuie sa tratam investitorii cu respect. Dar parca pozitia capra arata un pic prea mult respect…
Si cam asta au facut toate guvernele cu investitorii, au stat capra cu clauze ridicole in contracte, multe dintre ele secrete.
Octavian(Citează)
22/12/2011 la 5:33 PM
@Octavian: Daca ai de investit vreo 2-300 de milioane de EURO am eu cateva idei de afaceri.
Ce nu intelegeti voi e ca daca poate Vodafone si Orange isi permit sa plateasca sa afle astea, SC. Hartie Creponata SRL care face hartie creponata cu 3 angajati si vrea sa vanda la ANAF habar n-are si o sa stie doar Gogu SRL care e firma unui var al directorului. Daca la un nivel de procente din PIB cifra de afaceri nu sunt in stare sa urmeze o procedura clara si fara echivoc, ce dracu sa mai ceri la altele mai mici.
Combo(Citează)
22/12/2011 la 6:27 PM
Radu are dreptate, nu ganditi problema că unii au bani si punct. O firma in RO aduce bani la stat prin simpla plata a impozitelor si taxelor (aveti in vedere 16% pe profit, 24% TVA).
In sectoarele cheie, cum sunt telecomunicatiile, la o perioada de X ani, se plateste o taxa, deloc de neglijat.
Greseala care o fac multi, si pe care insista cred void media – e cifra de afaceri care e diferita de profit !
Cifra de afaceri (CA) reprezintă totalul vânzărilor realizate (facturate) pe parcursul unui exercițiu fiscal. Cifra nu include TVA-ul facturat.
E vital pt un business sa stie ce cheltuieli (taxe, etc.) sunt si vor fii, ca apoi sa-ti faci previziuni si să vadă care-i rata de recuperare a investiției.
Profitul e mult mai mic, si se obtine scazand din Cifra de afaceri – cheltuielile directe, salarii, impozite, infrastructura, etc.
Ceea ce se intamplă acum, e prostie cruntă combinat cu șantaj. Păcat ca nu e careva cu intrare la Băsescu și/sau Boc să-i ia pe ăia un pic la “trântă”, să-i taie un pic înainte de Ajun.
Eu daca as fi în locul Orange/Vodafone as accepta șantajul ăsta că doar că ulterior m-as asigura ca tot profitul îl mut în alt stat, si uite asa se linge România pe bot…
Ariel(Citează)
22/12/2011 la 6:37 PM
Hai ca deviem totusi. Ariel, o companie de genul lor nu va pleca niciodata din nicio tara avand in vedere domeniul in care activeaza ei stiu clar ca profit va exista intotdeauna indiferent ca mai apare un guvern, o lege, o chestie. Nu conteaza in ideea de fata profitul, cifra de afaceri. Vor iesi intotdeauna pe plus. Dar asa cum spuneam, sunt de acord cu ce spune Radu. Nu e ok ce se intampla.
Redgrave(Citează)
22/12/2011 la 6:39 PM
Am pastrat comparatia la Orange – Vodafone, nu la Cosmote si restul. Doar ei doi fiindca s-au impus si au pornit de mult timp in Ro, deci si-au construit cu mult timp in urma baza pe care sa stea linistiti ca nu pierd teren. Aduceti-va aminte ca oricum au fost suspectati chiar si de faptul ca se aliaza in anumite idei, afaceri, doar ca sa nu faca fata concurenta. Si nu prea le-a facut nimeni fata :)
Redgrave(Citează)
22/12/2011 la 8:52 PM
“supermaricontribuabili” ??? poate super-mari-tepari ;)
comunist(Citează)
22/12/2011 la 9:43 PM
@Ariel: stai tu linistit ca majoritatea, daca nu toate multinationalele au fel de fel de scheme financiare complexe prin care deviaza banii asa fel incat sa nu revina statului roman mai nimic sau foarte putin.
Nici eu nu le plang de mila si daca au un management performant trebuiau sa se astepte la asta in Romanica noastra, sincer.
AdrianG(Citează)
23/12/2011 la 12:39 AM
“Au zeci de mii de angajaţi” ==D
gg(Citează)
23/12/2011 la 3:02 PM
@gg: si nu au sau ce?
@Andreea: nu intelegi business-ul “de masa”. Nu-si propune nimeni sa multumeasca fiecare client, inclusiv sa puna antena langa casa ta daca acolo ai probleme. E un serviciu oferit in masa, se lucreaza pe procente, pe un numar mediu care trebuie sa fie multumiti si tot asa. Luat la bani marunti, orice om are nemultumiri legate de orice serviciu de pe lumea asta, chit ca-l foloseste des. Mereu exista ceva. Dar nu despre asta e vorba aici, e o alta discutie cea cu spectrele si licentele, fara legatura cu problemele tale si ale mele.
Sau crezi ca de fapt la negocierile alea vine ANCOM-ul si zice “nu va dam licenta pana nu rezolvati problema la coltul Casei Poporului”?
nwradu(Citează)
23/12/2011 la 11:16 AM
Mie nu-mi pasa ca intra al patrulea jucator pe frecventa aia. In calitate de fost abonat Vodafone si Cosmote, actual Orange si RDS (RDS doar pe internet), recunosc cu mana pe inima ca toti mi-au tras tepe de tot felul.
Pentru client in sine, concurenta nu cred ca o sa fie concurenta adevarata, tot scandalul va duce la majorari de tarife, ca tot se bat astia cu pumnul in piept ca serviciile sunt mult mai ieftine la noi decat in alte parti. Macar de le-ar merge reteaua, dar tin minte ca acu vreo 4 ani nu exista semnal pe Cosmote la Izvor, iar in prezent, pe langa Casa Poporului, iti moare semnalul pe Orange instant.
Andreea(Citează)
23/12/2011 la 9:36 PM
“nu prelungim, veniţi pe 28 decembrie la alte negocieri, eliberaţi spectrul de 900 MHz în timp record”
adevarat
Oare e tot adevarul:
“nu prelungim status-quo-ul, ati cumparat o parte din spectru si-l folosti pe tot; in plus preturile-s altele decat acum 15 ani, veniţi pe 28 decembrie la alte negocierica pana acum n-ati dat nici un semn ca vreti sa negociati ceva desi interesul era al vostru, eliberaţi o parte din spectrul de 900 MHz asa incat abonatul sa poate gasi în timp record in alt operator disponibil atunci cand unul isi bate joc de el iar doi operatori inseamna nu-s de ajuns”
In rest, m-as abona la RDS dar n-au semnal nu-i treaba mea ca tot semnalul(spectrul) le la VORANGEFONE si statul sa nu dea voie altora s-al foloseasca dar e comod sa ne lamentam ca avem servicii si relatii cu publicul de cacao.
tudor(Citează)
24/12/2011 la 1:07 PM
“Zeci de mii de angajati” ???? De unde. Fiecare are cam 2.500 maxim. Inclin sa cred ca mai putini.
Pretul licentelor in RO cred ca este cel mai mic din Europa si insemna mai putin de 0.1% din cifra lor de afaceri. Spectrul este o resursa limitata si este a nostra a tututor. Rolul statului este sa se asigure libera concurenta si in acelasi timp un pret corect pentru ceilalti contribuabuli ai sai (noi toti).
Daca asta se poate obtine doar prin santaj importiva Orange si Vodafone atunci fie !
Cei doi giganti nu au platit pana acum nici macar un leu din amenda acordata pe drept de Consiliul Concurentei, deci nu mai vaitati voi marile corporatii.
Aaaa..ca tu mai primesti de o ciorba de la ei sa le tii partea, asta e altceva, dar folosete ℗-ul :)
Oli(Citează)
25/12/2011 la 6:09 PM
@Oli: amenda de la CC e alta treaba, nu ma pronunt. Aia cu spectrul e o resursa limitata si este a noastra a tuturor nu e chiar asa. In mod sigur nu-mi iau din spectrul meu, nici nu primesc eu vreun ban ca sa-l foloseasca altcineva. Chiar as fi curios ce face ANCOM cu acei bani.
Eu treaba asta cu licentele as fi facut-o altfel, la modul “dai 75 mil dolari pe licenta dar banii astia ti-i scadem cate 10% anual din impozite”. Practic te asiguri ca o firma e serioasa si va investi pentru a folosi dreptul pe care il cumpara de la stat, dar banii aceia sa fie doar sub forma unei garantii de buna executie. Altfel sunt cam multi bani ca sa emiti pe o frecventa si sa te poti asigura ca nu emit si altii fara autorizatie.
nwradu(Citează)
25/12/2011 la 4:09 PM
@nwradu: in ultimul paragraf mi-am spus parerea despre ce se va intampla – acest scandal nu va fi benefic pentru end user. inteleg despre ce e vorba, doar ca eu nu vad unde se va lucra in interesul clientului, chiar si cu o a patra firma drept concurenta (si sa fim seriosi, rds chiar nu e concurenta serioasa pe acest sector). scumpirile vor fi motivate de “trebuie sa modificam infrastructura”, “trebuie sa ne recuperam investitia” si alte fraze diplomatice. scumpirile se vor face la toate firmele, pentru ca nu e niciunul mai prost, sa strice piata.
nu e vorba ca nu inteleg businessul de masa, e vorba ca suntem vite de muls si atata tot, respectul pentru client e nul, iar serviciile vor fi si mai proaste. dar hei, in loc sa avem 2 vaci proaste si inca una handicapata pe jumatate, o sa avem 2 vaci proaste si 2 handicapate, daca intelegeti aluzia. yay, ANCOM a lucrat pentru binele cetateanului.
Andreea(Citează)